شناسهٔ خبر: 82392 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان:

عملیات اجرایی جهت تکمیل پازل بزرگ کمربندی جنوب غرب اصفهان ادامه دارد

کمربندی جنوب غرب اصفهان احداث کمربندی جنوب غرب اصفهان نقش با اهمیتی در ایجاد ارتباط بین استان‌ها و شهرهای جنوبی و غربی کشور دارد.

كمربندي جنوب غرب اصفهان در جنوب‌غرب شهر اصفهان قرار دارد كه اين محور به عنوان تنها راه ارتباطي مناطق جنوبي استان مانند شهرضا، سميرم  به مناطق غربي استان مانند مباركه، زرين‌شهر و دسترسي اين نقاط به استانهاي جنوبي مانند فارس و كهكيلويه و بوير احمد و استانهاي غربي و شمالي شناخته مي شود.   

عليرضا قاري‌قرآن، مديركل راه وشهرسازي استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در اين باره گفت: محور اصفهان-شهرضا، ارتباط شهر اصفهان با مناطق جنوبي كشور از قبيل شيراز وياسوج و محور آزادراه ذوب‌آهن، ارتباط اصفهان با مناطق جنوب‌غرب كشور مثل زرين‌شهر و شهركرد را برقرار مي‌كند كه احداث كمربندي جنوب‌غرب شهر اصفهان در تسهيل در ارتباط بين اين دو منطقه بسيار نقش مهمي دارد.  

وي افزود: طول اين محور كه محور اصفهان- شهرضا وكمربندي‌شرقي اصفهان را به آزادراه ذوب آهن متصل مي‌كند جمعاً ۱۷ كيلومتر مي‌باشد كه از محل پل راهداران (تقاطع غيرهمسطح) در محور اصفهان-شيراز و در حد واسط مجتمع مسكوني شهرك سپاهان‌شهر ومنطقه پادگان نظامي سپاه شروع وپس از تقاطع با محور ابريشم-آبنيل به محور آزادراه ذوب‌آهن  در محل تقاطع كليشاد ختم مي‌شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تشریح کرد: اين پازل بزرگ به چهار قطعه تقسيم بندي شده كه قطعه اول از كيلومتر صفر الي ۱۲ (محل تقاطع با جاده ابريشم – آبنيل- مباركه) محور را شامل می‌شود که به بهره‌برداری رسیده است. قطعه دوم آن، پل آبنيل در محل تقاطع محور شهر ابريشم به گردنه آبنيل واقع در كيلومتر ۲۰۰+۱۲ به همراه ترانشه‌برداري عظيم منصوب به ترانشه آبنيل مي باشد كه در حال حاضر پروژه‌اي با همين نام با پيشرفت فيزيكي ۸۰ درصد درحال اجراست.  قطعه سوم حد فاصل پل آبنيل واقع در كيلومتر ۲۰۰+۱۲ الي ۱۷ بوده كه در سنوات گذشته اقداماتی در این قطعه انجام شده و نیازمند تامین اعتبار جهت تکمیل می‌باشد.    

وی در خصوص ادامه مسير اظهار داشت: قطعه آخر محل تلاقي كمربندي‌جنوبي اصفهان با آزادراه ذوب‌آهن يعني تقاطع غيرهمسطح كليشاد مي باشد كه در حال‌حاضر پيمانكار اين قطعه مطابق با برنامه زمان‌بندي پيشرفت بسيار مناسبي در احداث مسير داشته است.  

قاري‌قرآن تصريح كرد: قطعه نخست محور به صورت رفت وبرگشت ۴ خطه درسالهاي گذشته پايان يافته و مورد بهره‌برداري قرار گرفته است. كه در ادامه آن تا اتصال به آزادراه ذوب آهن احداث مسير به صورت ۴ خطه مورد نظر است.  

وی افزود: در حال حاضر جهت اجراي سازه پل، قراردادي منعقد و پيمانکار منتخب، عمليات احداث سازه پل را تا مرحله بارگذاري تيرها انجام داده است. و در خصوص عمليات راهسازي این محورکه بدليل عدم آزادسازي اراضي آموزش و پرورش، متوقف شده بود با پيگيري‌هاي بعمل آمده در سال جاري رفع معارض شد و آغاز گردید. همچنين عمليات ترانشه‌برداري واقع در مسير نيز به اتمام رسيده و تنها اجراي دال پل، دو عدد لوپ و دو عدد رمپ باقي‌مانده است كه درصورت تامين اعتبار اقدام می‌شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان، در خصوص احداث آخرین قطعه از پازل رینگ اتصالی محور اصفهان شیراز به محور اصفهان شهرکردکه ترافیک هدایت شده در محل کمربندی را وارد اتوبان ذوب آهن می‌نماید، اذعان داشت: می‌توان تعریض پل کلیشاد  را تفکیک‌کننده ترافیک رفت‌وبرگشت دانست و این امر منجر به سهولت در رفت آمد و بالا رفت ایمنی می شود. در همین محل دو قرارداد منعقد شده است که در قرارداد اول توسط شرکت منتخب عملیات احداث شمع ها به تعداد ۲۸ عدد و احداث کوله های طرفین ۲ عدد و احداث پایه های میانی ۳ عدد انجام پذیرفته و در قرارداد دوم که هم اکنون نیز در حال اجرا می باشد پیمانکار نسبت به اجرای ۴۸ عدد از ۵۶ عدد تیرها اقدام کرده است.  

گفتني است با توجه به دو موضوع حجم بالاي ترافيك اين محور در سالهاي اخير و اينكه اين راه، مسير دسترسي صنايع بزرگ همچون ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع فولادمباركه به استانهاي جنوبي از طريق بزرگراه اصفهان- شيراز و ساير استانها و مناطق جنوبي اصفهان است. مي‌توان به جرات اذعان داشت احداث اين مسير ضمن اينكه مسافت سفر را در بسياري از سفرهاي خارج شهر اصفهان در محدوده اين محور كوتاه کرده و باعث كاهش زمان سفر و صرفه‌جویی عظیمی مي‌شود، بدليل اتصال به بزرگراه اصفهان- شيراز مسير بسيار مناسب و مطمئني را براي دسترسي مناطق به استان‌هاي همجوار ايجاد خواهد کرد.