شناسهٔ خبر: 82511 - سرویس استان‌ها

بازدید نوبخت از پروژه مترو بهارستان/ مترو بهارستان تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد/ کلنگ احداث ۳۰۰۰ واحد مسکن محرومین امروز در استان اصفهان به زمین خورد

بازدید نوبخت از مترو بهارستان اصفهان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور صبح امروز ضمن بازدید از پروژه در حال احداث مترو بهارستان و تقاطع غیرهمسطح بسیج شهرضا، کلنگ احداث ۳۰۰۰ واحد مسکن ویژه اقشار محروم استان اصفهان را به زمین زد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در سومین روز از سفر خود به اصفهان، صبح امروز به همراه علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و تنی چند از مسئولین استانی، در پی حل معضل مسکن و سیستم حمل و نقل عمومی بین شهرجدید بهارستان و کلانشهر اصفهان از پروژه در حال احداث مترو بهارستان بازدید بعمل آورد. 

علیرضا قاری قرآن در حاشیه این بازدید اظهار داشت: شهر جدید بهارستان یکی از سه شهر جدیدی هست که در قالب طرح جامع منطقه اصفهان در دهه ۶۰ به تصویب رسید و از اواخر آن دهه، ساخت و ساز در این شهر انجام شده است. در حال حاضر جمعیت شهرجدید بهارستان حدود ۲۰ هزار نفر است و پیش بینی می شود پس از احداث مساکن طرح اقدام ملی جمعیت این شهر طی پنج سال آینده به بالای ۲۰۰ هزار نفر برسد.  

وی افزود: تسهیل دسترسی و ایجاد حمل‌ونقل مناسب از نکات ضروری در تحقق اهداف شهرهای جدید این استان است. که یکی از بهترین روشها در گسترش سیستم حمل ونقل عمومی بین کلانشهر و محیط پیرامونی را توسعه شبکه ریلی در حومه و شهرهای اقماری و جدید عنوان کرد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این استان ۳ خط مترو مصوب دارد، تشریح کرد: خط مترو بهارستان ادامه خط یک مترو اصفهان است که بدین ترتیب ۱۵ کیلومتر در قالب سه ایستگاه به خط یک اضافه می‌شود. 

وی اضافه کرد: مطابق با برنامه زمان‌بندی مشخص شده، خط مترو بهارستان تا پایان ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد لیکن در صورتی که دولت مبلغی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق نماید و ۲۰۰میلیارد تومان دیگر نیز از محل منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی تامین شود بعلاوه ی آنچه در قالب تبصره ۱۹ بودجه سال ۹۸ دیده شده است، قول افتتاح این پروژه را در کمتر از یکسال می دهیم.  

قاری قرآن در خصوص ناوگان این خط مترو اذعان داشت: با همکاری شهرداری اصفهان، به لطف خدا نگرانی از بابت ناوگان وجود ندارد و مطابق با تدابیر اندیشیده شده مقرر است مترو خط یک اصفهان به جای اینکه انتهای مسیرش تا صفه باشد، مسیر را تا بهارستان ادامه دهد. 

وی ادامه داد: خط مترو بهارستان روزانه ۲۷۰ هزار نفر قابلیت جابه‌جایی دارد و علاوه بر تاثیرات زیست محیطی که در منطقه خواهد داشت، مشکل ترافیکی و تردد یکی از گلوگاه‌های لاینحل اصفهان به نام پل دفاع‌مقدس را حل می‌کند و در پی آن انشالله هدف نهایی که سرریز جمعیت اصفهان به بهارستان بوده است محقق می‌شود. 

محمدباقر نوبخت طی این بازدید اذعان داشت: براساس گزارش مطروحه و تشریح اجرای پروژه مترو بهارستان توسط مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، و باتوجه به نیاز منطقه، اتصال شهر جدید بهارستان به کلانشهر اصفهان امری ضروری است لذا جهت سرعت بخشیدن به اجرای این پروژه پیشتیبانی لازم از سوی دولت انجام می‌پذیرد. 

وی اضافه کرد: آمادگی پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان جهت تکمیل این پروژه از سوی دولت وجود دارد مشروط بر اینکه برنامه زمانبندی به شیو ای انجام شود که شاهد بهره‌برداری از مترو بهارستان در پایان سال جاری باشیم. 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از استاندار اصفهان خواست در اولین زمان ممکن نسبت به تنظیم تفاهم نامه ای جهت تخصیص اعتبار به این پروژه اقدام نماید و عنوان کرد: دستور تخصیص و پرداخت مبلغ مورد نیاز را به خزانه ابلاغ می‌کنم. 
وی تاکید کرد: مجریان این طرح می بایست تا پایان سال مترو بهارستان را تکمیل نمایند و با افزایش شیفت کاری به اجرای این پروژه سرعت ببخشند. 

گفتنی است در ادامه بازدیدهای معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از پروژه‌های در حال ساخت استان اصفهان، وی طی سفر به شهرستان شهرضا از پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان بسیج واقع در کمربندی شهرضا بازدید بعمل آورد و در راستای اجرای تفاهم‌نامه تامین ۳۰۰۰ واحد مسکن ویژه اقشار محروم استان اصفهان، کلنگ اولین واحد مسکونی در روستای امامزاده علی اکبر(ع) شهرستان شهرضا را به زمین زد.