شناسهٔ خبر: 82731 - سرویس وزارتی

وزیر راه وشهرسازی:

۳۰۰۰ میلیارد تومان، حداقل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل راه‌آهن لرستان/ الگوی تامین مالی غیردولتی در دستور کار

سفر وزیر راه و شهرسازی به استان لرستان محمد اسلامی تکمیل و بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن لرستان را مطابق برآوردهای دو سال گذشته نیازمند سه هزار میلیارد تومان اعتبار دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که به لرستان سفر کرده است، پروژه راه‌آهن این استان را از پروژه‌های پیچیده عمرانی کشور عنوان کرد و گفت: مطابق برآوردهای انجام شده دو سال گذشته این پروژ]ه نیازمند سه هزار میلیارد تومان اعتبار است.

او با اشاره به اینکه زیرسازی این پروژه بزرگ بالغ بر 60 درصد پیشرفت دارد از دنبال کردن طرح الگوی تامین مالی غیردولتی برای این پروژه خبر داد و افزود: این پروژه را جزو پروژه‌های با اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌ایم و اگر توجیه اقتصادی آن فراهم شود آن را  با سرعت اجرایی و در دستور کار قرار خواهیم داد.

اسلامی وجود معارضان ملکی را از عمده چالش‌های پروژه‌های عمرانی استان لرستان برشمرد و عنوان کرد: یکی از دلایل طولانی شدن پروژه‌های استان همین موضوع است و برای حل آن باید زمین‌های مردم خریداری شود. امیدواریم بتوانیم با هماهنگی استاندار، مشارکت مردم و کمک فرمانداران راه‌حل‌هایی را پیدا کنیم تا خرید زمین‌های دارای معارض سرعت یابد.

او در خصوص پروژه کمربندی دورود نیز اظهار کرد: این پروژه ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بر اساس جمع‌بندی‌های صورت گرفته مقرر شد که با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای از محل تبصره ۱۹ با یک مدل سرمایه‌گذاری آن را اجرایی کنیم. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده  حداکثر ظرف دو سال این پروژه را تکمیل خواهیم کرد. همکاران ما یک فاز مقدماتی برای بهره‌برداری زودرس از این پروژه پیشنهاد کرده‌اند و آن تکمیل و بهره‌برداری از یک باند پروژه تا قبل از پایان دولت دوازدهم است.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت بودجه‌ای که امسال وجود دارد و تجهیز پروژه‌ها و با استقرار پیمانکاران توانمند در پروژه‌های مذکور تعهداتی را که هم در بخش راه‌های اصلی و روستایی استان داریم را عملیاتی کنیم.

او همچنین به آخرین وضعیت پروژه آزادراه خرم‌آباد - اراک اشاره کرد و گفت: بخش اول این پروژه را که شامل مسیر خرم‌آباد-بروجرد است در دهه فجر امسال افتتاح خواهیم کرد.