شناسهٔ خبر: 82820 - سرویس مسکن و شهرسازی

دیدگاه:

۱۴ تیرماه؛ فرصتی برای بزرگداشت دو نهاد موثر در مدیریت شهری

فرزانه صادق مالواجرد فرزانه صادق مالواجرد- معاون شهرسازی و معماری وزير راه و شهرسازی و دبير شورای‌‌عالی شهرسازی و معماری ايران

چند سالی است ۱۴تیرماه با هدف آشنایی آحاد جامعه با خدمات و عملکرد شهرداری‏‌ها و دهیاری‌‏ها، ارتقاء منزلت خانواده بزرگ این دو نهاد، هم‌‏افزایی، افزایش همدلی و تعامل مردم، خانواده مدیریت شهری و روستایی و اطلاع‌رسانی رویکردها، سیاست‏‌ها و برنامه‌های کشور در ارتباط با مدیریت شهری و روستایی توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی روز شهرداری‏‌ها و دهیاری‏‌ها، نامگذاری شده است. اقدامی ارزشمند در راستای تاکید بر نقش این نهادهای حیاتی در مدیریت شهری.

شهرداری و دهیاری‏‌ها به‌عنوان نهادهایی عمومی و غیردولتی با وظایف گسترده خود در حوزه توسعه عمرانی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی نقشی کلیدی در آبادانی کشور و ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان دارند. عملکرد شاخص برخی از شهرداری و دهیاری‏‌ها به خوبی موید این امر است. از طرفی عملکرد برخی از این نهادها که نتایج چشم‌گیر و نه لزوما متناسب و موجهی به همراه داشته،‌ باعث الگوسازی و گاهی تکرار عینی آن محصول شده است. در حالی‌که باید توجه شود زمینه‏‌گرایی و بهره‌‏مندی از ظرفیت‌‏های درونی به خصوص مشارکت اهالی، کلیدی‏‌ترین عوامل موفقیت شهرداری‏‌ها و دهیاری‏‌ها است.

تکیه بر ظرفیت‏‌های بومی و مشارکت حتی در اهداف توسعه پایدار تحت عنوان احیا و ترویج استفاده پایدار از بوم و تغییر رویه تخریب زمین و ... (هدف پانزدهم) و تبدیل شهرها و سکونتگاه‌‏های انسانی به مکان‌هایی همه‌شمول(هدف یازدهم) نیز آورده شده است. در معماری و شهرسازی بومی ایران نیز به کارگیری توانمندی‏‌های فردی یا گروهی کلیه کنش‌گران و دخیلان برای دستیابی به محیطی بهتر برای زندگی که معنای حقیقی مشارکت است، همچنین تطابق زندگی با اقلیم و بهره مندی از بوم منطقه وجود داشته است. اما متاسفانه با گذار زندگی سنتی به مدرن و برخی الگوسازی‏‌های نامتناسب این فرایند تغییر کرده و ارزش‏‌ها از بین رفته است. این تغییرات گذشته از اینکه تاثیرگذاری افراد بر سرنوشت خود را کمرنگ نموده و یا حتی در مواردی از بین رفته است -که خود تضییع حقوق شهروندی است- باعث بی‏‌هویتی بسیاری از محدوده‌‏ها و کمرنگ شدن ارزش‌‏های ملی شده است. 

ضمن قدردانی از زحمات شهرداری‏‌ها و دهیاری‌‏ها به‌عنوان بازوان اجرایی دولت، امید است به‌‌‌عنوان نهاد مسئول در خلق زندگی بهتر برای شهروندان این مرز و بوم با استفاده از تمامی موهبت‌‏های سرزمینی با نگاه صیانتی و خردمندانه، نه مصرف بی‏‌رویه و استحصالی منابع و آگاهی هرچه بیشتر از ظرفیت‏‌های درونی شهر و روستای خود گام‌‏های موثری در جهت آبادی ایران عزیز بردارند.