شناسهٔ خبر: 8285 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزئیاتی از عملکرد بانک مسکن در زمینه اعطای تسهیلات مسکن/ بانک مسکن در جمع بانک‌های عامل اعطای تسهیلات نوسازی بافت فرسوده

تسهیلات مسکن بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مسکن ،این بانک در سال گذشته مبلغی معادل ۱۹۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطایی بخش مسکن در سیستم بانکی پرداخت کرده است و به عنوان یکی از بانک‌های عامل تسهیلات بافت فرسوده نیز فعال است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اعلام بانک مسکن، تسهیلات پرداختی در سیستم بانکی در سال گذشته ۳۴۱۴ میلیارد ریال بوده که از این میزان ۸/۱۱ درصدآن تسهیلات اعطایی در بخش مسکن و ساختمان بوده است.

بانک مسکن سهم ۴۷ درصدی از تسهیلات اعطایی بخش مسکن در سیستم بانکی را به خود اختصاص داده است که این درصد معادل ۱۹۸ هزار میلیارد ریال در سال گذشته بوده است. در واقع بیشترین مانده تسهیلات کشور و کمترین میزان معوقه نظام بانکی متعلق به بانک مسکن است.

تسهیلات عمده بانک مسکن را در سه حوزه اصلی مشارکت مدنی ساخت خرید و جعاله پرداخت شده است. ضمن این‌که در سال گذشته در بخش مشارکت مدنی ساخت به حدود ۹۵ هزار واحد مسکونی به مبلغ ۳۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

در بخش خرید خانه برای ۱۲۵ هزار واحد مسکونی تسهیلاتی معادل ۳۴ هزار میلیارد ریال و در بخش جعاله تعمیر مسکن نیز برای ۱۲۳هزار فقره تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی به مبلغ ۱۲هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

میزان تسهیلات پرداختی در بخش فروش اقساطی سهم الشرکه بانک مسکن ۱۱۲ هزار میلیارد ریال برای ۵۷۸ هزار واحد مسکونی بوده است.

تا اردیبهشت سال ۹۴، قرارداد ۴۸۲ هزار میلیارد ریال منعقد و معادل ۴۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. در سال ۱۳۹۳ نیز ۳۸۵ هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی شده است و تا اردیبهشت سال جاری یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد فروش اقساطی شده‌اند.

۲۶ هزار میلیارد ریال از تسهیلات مسکن مهر وصول شده است و مجموع این وصولی‌ها ۵۵ هزار میلیارد ریال بوده است که بانک مسکن از محل این وصولی‌ها اقدام به تکمیل واحدهای مسکن مهر کرده است.

ضمن این‌که در مجموع پرداخت تسهیلات دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر و فروش اقساطی و وصول مطالبات آن باید انجام شود. با توجه به این موضوع مدیرعامل بانک مسکن درخواست استمهال ۱۵ساله خطوط اعتباری مهر را به منظور تبدیل مجدد این منابع به تسهیلات مطرح کرده است تا از این طریق موتور خروج از رکود اقتصادی در بخش را توسط بانک مسکن به حرکت درآید.

در حوزه بافت‌ فرسوده نیز گرچه در گام نخست بانک مسکن در فهرست بانک‌های عامل اعطای تسهیلات نوسازی بافت فرسوده نبود اما این بانک در هفته‌های گذشته به جمع بانک‌های عامل اعطای تسهیلات نوسازی بافت فرسوده افزوده شد. بر این اساس بانک مسکن پرداخت پنج هزار فقره تسهیلات نوسازی را متقبل شده و قرار است در نقش هماهنگ‌کننده بانک‌های عامل نیز فعال شود. /