شناسهٔ خبر: 82985 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان خبر داد:

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیارد تومانی با به‌روزرسانی ۳۵ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی/ به چرخه برگرداندن بولدوزر ۱۰ میلیاردی با توان داخلی و با صرف هزینه ۴۵۰ میلیون تومان

ایوب کرد انجرکی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان از صرفه‌جویی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومانی این مجموعه از طریق به‌روزرسانی ماشین‌آلات سنگین راهسازی خبر داد.

ایوب کرد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به این استان اظهار داشت: در سفر مقام عالی وزارت به استان دو برنامه مدنظر بود.

وی ادامه داد: در مرحله نخست مهمترین اقدام بحل شروع ریل‌گذاری راه‌آهن از زاهدان به سمت خاش بود که با حضور مقام عالی وزارت، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، استاندار و نمایندگان مجلس کار ریل‌گذاری شروع شد.

وی تصریح کرد:‌ برجسته‌ترین نقطه این طرح تهیه ریل از داخل کشور است. با توجه به قراردادی که با شرکت ذوب‌آهن منعقد شده است، برای اولین بار از تولید داخل استفاده می‌شود تا دیگر مشکلات ورود ریل و قیمت بالا وجود نداشته باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در ادامه سفر مقام عالی وزارت برنامه رونمایی از ۳۵ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری استان بود که با توان داخلی بازسازی کامل روی آن‌ها انجام گرفته است.

وی افزود: بازسازی این ۳۵ دستگاه حدود ۷ میلیارد تومان هزینه داشته که این اتفاق در حالی رخ داده است که اگر بخواهیم این ماشین‌آلات را خریداری کنیم حدود ۱۲۰ میلیارد تومان در صورت موجود بودن آن‌ها در بازار باید هزینه شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان با بیان این‌که با این اقدام بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی از سوی این مجموعه انجام گرفته است، تصریح کرد: مزیت دیگر این اتفاق، برگشتن این دستگاه‌ها به چرخه کار در حالی است که دیگر به واسطه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها در بازار وجود ندارند.

وی تصریح کرد: ماشین‌آلات به روز شده صرفا برای اجرای پروژه‌های امانی همچون روکش آسفالت، خط‌‌کشی و فوکسیل استفاده می‌شود که نزدیک به ۲۳ میلیارد در این خصوص در بحث روکش آسفالت صرفه جویی شده است.  همچنین در بحث خط‌کشی ۷۲۰ میلیون تومان، در بازسازی و نصب گاردریل ۴۵۰ میلیون تومان و در بازگشایی راه‌های مال‌رو شاهد ۳ میلیارد صرفه‌جویی از این طریق بوده‌ایم.

 وی ادامه داد: شاخص‌ترین بازسازی انجام گرفته در بحث بولدوزرها بوده است که با هزینه ۴۵۰ میلیون تومان یک دستگاه بولدوزر بازسازی شد که در صورت موجود بودن در بازار بیش از ۱۰ میلیارد قیمت خواهد داشت. همچنین کار بر روی یک دستگاه بیل مکانیکی بزرگ هم در حال انجام است که بالغ بر ۸۰۰ میلیون هزینه بازسازی آن بوده که نمونه آن در بازار موجود نیست و بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان هزینه خرید آن است.