شناسهٔ خبر: 83062 - سرویس استان‌ها

لزوم اهمیت فرهنگ سازی برای حفاظت از منابع طبیعی

کارگروه بحران در همدان1 سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در سومین جلسه کارگروه مدیریت بحران اداره کل مطرح کرد: منابع طبیعی و محیط زیست متعلق به همه انسان‌ها بوده و همه باید در حفاظت و حراست آن کوشا باشند .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی و به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، " حسین ده محسنی فرد" در این جلسه با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در حفاظت از منابع طبیعی بیان کرد: برای این کار باید دوره های آموزشی برای همکاران برگزار و مسائل مقدماتی در این دوره ها ارائه و تبیین شود.

وی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا و خشکی پوشش گیاهی و احتمال خطر آتش سوزی ، بررسی ضوابط و مقررات و وظایف نسبت به اطفاء حریق در اراضی دولت و با توجه به موارد مشاهده شده در استان های مختلف باید آموزش و اقدام لازم انجام شود تا مشکلی برای استان همدان پیش نیاید.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به حجم بالای کار حفاظت از منابع طبیعی و آتش نشانی حتما از ظرفیت یگان حفاظت از اراضی اداره کل برای این امر استفاده نمائیم.

محمد رضا قرائی در ادامه به برنامه های در نظر گرفته شده در این خصوص اشاره و گفت: برنامه ریزی مدون با توجه به گزارش تحلیل های ارسالی اداره کل هواشناسی استان ، هماهنگی با آتش نشانی به منظور برگزاری دوره های آموزشی اطفاء حریق به پرسنل یگان حفاظت از اراضی ، همکاری و هماهنگی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان ها به منظور تدوین برنامه ها و اطلاع از آمادگی آنها و اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی از جمله این برنامه ها است.

وی یادآورشد: از دیگر برنامه های این حوزه میتوان به تشکیل کشیک تابستانه تا پایان تابستان و گشت مداوم و بدون تاخیر از اراضی دولتی ، تذکر به گردشگران و اقدام نسبت به اطفاء حریق ایجاد شده، انجام اقدامات اولیه به منظور رفع حریق و اطلاع رسانی به مراجع مربوطه به منظور اطفاء حریق اشاره نمود.

قرایی در مورد سناریوی نحوه اقدام در صورت وقوع آتش سوزی در زمین ها و مراتع تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن در استان همدان گفت: در صورت مشاهده یا آگاهی از آتش سوزی در اراضی دولت توسط پرسنل یگان حفاظت از اراضی ، سریعاً مراتب به فرمانده یگان و رئیس شهرستان اطلاع داده شود و فرمانده یگان حفاظت اطلاع رسانی لازم را به رئیس راه و شهرسازی شهرستان مربوطه ، معاونت املاک و حقوقی و رئیس اداره مدیریت بحران اداره کل انجام نماید .

وی اضافه کرد: فرمانده یگان حفاظت در همدان به منظور مقابله با آتش سوزی هماهنگی های لازم را با فرماندار شهرستان همدان جهت اعزام اکیپ آتش نشانی به عمل خواهد آورد.

وی یادآورشد: در شهرستان ها نیز رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان به منظور مقابله با آتش سوزی ، هماهنگی های لازم با فرماندار شهرستان مربوطه جهت اعزام اکیپ آتش نشانی به عمل خواهد آورد.

قرایی در پایان خاطرنشان ساخت : در صورت نیاز ضمن اطلاع رسانی ، پشتیبانی و استفاده از ماشین آلات راهسازی پیمانکاران توسط معاونت مهندسی و ساخت اداره کل هماهنگ میگردد.