شناسهٔ خبر: 8309 - سرویس مسکن و شهرسازی

اسلامی بیدگلی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

پایان نگاه جزیره‌ای به مسکن با طرح جامع مسکن/ بهبود کیفیت زندگی نیازمند منابع حاکمیتی است

سعید اسلامی بیدگلی عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نگاه همه جانبه به مقوله تامین مسکن و نظرخواهی از کارشناسان پیش از نهایی شدن طرح جامع مسکن را از نکات مثبت این طرح دانست و گفت: برای بهبود کیفیت زندگی مردم باید از تمام منابع موجود حاکمیت و نه فقط منابع دولت بهره ببریم.

سعید اسلامی بیدگلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره برنامه‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای تامین مسکن محرومان توضیح داد: این شرکت به طور مشخص به تامین مسکن محرومان نمی‌پردازد اما از آنجایی که بخش بزرگی از مردمی که دارای فقر شهری هستند ساکنان مناطق هدف بهسازی و نوسازی‌اند برنامه‌های ما در بافت‌های ناکارآمد شهری به مسکن خانواده‌هایی که از طبقه محروم جامعه هستند نیز مربوط می‌شود.

وی بر لزوم تعامل نهادهای مختلف برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد تاکید کرد و افزود: مسئله بافت‌های ناکارآمد شهری یا بازآفرینی پایدار شهری حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری را درگیر کرده است و یک شرکت یا نهاد خاص با بودجه محدود و اندک به تنهایی نمی‌تواند به این موضوع رسیدگی کند. بهسازی و نوسازی بافت‌های هدف و تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد مسئله‌ای اجتماعی و مربوط به همه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور است. در حالی که وضعیت اقتصادی کشور نابسامان باشد اگر بهترین واحدهای مسکونی نیز ساخته شود باز هم وضعیت بسامانی نخواهیم داشت.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بر لزوم حضور نهادهای پولی و مالی در این فرایند نیز تاکید کرد و درباره طرح جامع مسکن توضیح داد: در این طرح پیشنهاد همکاری بین دستگاه‌های مختلف ارائه شده است اما باید مشخص شود نه تنها دولت بلکه در سطحی بالاتر مجموعه حاکمیتی تا چه حد رسیدگی به این موضوع و ارتقاء کیفیت زندگی مردم را در اولویت قرار داده است. قاعدتا یک وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند به مسئله‌ای تا این حد گسترده رسیدگی کند.

اسلامی بیدگلی افزود: مادامی که تصور کنیم یک نهاد یا شرکت به تنهایی می‌تواند مشکل مسکن یک سوم جمعیت کشور را به تنهایی برطرف کند این روند همچنان باقی خواهد ماند. اگر اعتقاد داریم که رسیدگی به بافت‌های ناکارآمد شهری موضوع جدی کشورمان است باید از تمام منابع موجود حاکمیت و نه فقط منابع دولت بهره ببریم تا بتوانیم به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کنیم. اگر چنین اجماعی حاصل شود مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیز در حوزه‌های فعالیت خود تسهیل‌گر روند بهبود این گروه‌ از جامعه خواهند بود.

وی نگاه چندجانبه به وضعیت مسکن کشور در طرح جامع مسکن را ویژگی مثبت آن دانست و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: از نظر ما نیز طرح جامع مسکن حتما خالی از اشکال نیست اما این‌که در آن نگاه جزیره‌ای کنار گذاشته شده است نکته بسیار مثبتی است. نوع مشورت با نخبگان پیش از نهایی کردن این طرح نیز از نکات حائز اهمیت طرح جامع مسکن است گرچه ممکن است برخی کارشناسان بگویند این طرح به اجماع ما نرسیده اما پیش‌نویس طرح پیش از نهایی شدن منتشر شد تا کارشناسان بتوانند انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.

اسلامی ادامه داد: در کشور ما که اغلب مواقع طرح‌ها بدون مشورت کارشناسان و صاحب‌نظران منتشر ابلاغ می‌شوند روند نظرخواهی از کارشناسان را مثبت ارزیابی می‌کنم اما نکته کلیدی این است که تهیه‌کنندگان طرح و همچنین مسئولان و کارشناسان حوزه مسکن باید قبول کنند که متن این طرح قابل ویرایش است و به مرور زمان می‌توان ضعف‌های احتمالی آن را برطرف کرد. /