شناسهٔ خبر: 83134 - سرویس هوایی

ضدعفونی ناوگان هما بر اساس استاندارهای بین‌المللی/ هواپیماها هر شب گندزدایی می‌شوند

ضد عفونی معاون خدمات فرودگاهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: ناوگان هواپیمایی شرکت هما هر شب طبق استاندارد یاتا ضدعفونی می شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حسن خرسند در جریان  بازدید اصحاب رسانه از عملیات ضد عفونی ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که  صبح امروز در فرودگاه مهرآباد انجام شد، گفت: برای ضد عفونی ناوگان هما از مایع ضد عفونی با استاندارد تعیین شده اتحادیه اروپا و یاتا استفاده می‌کنیم. هواپیماها هر شب و پس از آخرین پرواز ضد عفونی می‌شوند. این ضد عفونی تا ۲۴ ساعت ماندگار است و پس از ان  مجددا ضدعفونی هواپیماها انجام می‌شود.

 او با بیان این که طبق دستورالعمل از محل ۴ منبع موثق کمیته پیشگیری از کرونا را تشکیل دادیم اظهار کرد: معاونان مختلف از خدمات فرودگاهی، منابع انسانی، بازرگانی و... که با مسافران در ارتباط هستند در این کمیته حضور دارند.

خرسند افزود: دستورالعمل هااز منابع سازمان هواپیمایی کشوری،‌ وزارت بهداشت و سازمان ایمنی به ما ارجاع شد و در کمیته پیشگیری از شیوع کرونازمینه سازی برای اجرای آن انجام شد.

معاون خدمات فرودگاهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: ‌در ۴ ماه گذشته مواد ضد عفونی برای انجام مراحل ضدعفونی به عنوان مرجع از وزارت بهداشت گرفته شد.

او با اشاره به این که از پایگاه تهران روزانه ۱۶ فروندهواپیما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ضد عفونی می‌کنیم، تصریح کرد: هنگام پرواز به استان‌هایی که وضعیت قرمز دارند نیز ضد عفونی هواپیماها پس از پرواز انجام می‌شود. همچنین به درخواست خلبان اگر مسافری در پرواز مشکوک به کرونا باشد ضدعفونی مجدد انجام می‌شود.

به گفته خرسند دو ردیف صندلی آخر هر هواپیما طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی خالی می‌ماند  تا چنانچه در حین پرواز مسافری علایم سرفه داشت به این دو ردیف انتقال  یابد.

معاون خدمات فرودگاهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در همه ایستگاه‌های هما در شیراز، مشهد، اصفهان، اهواز و... اقدامهای ضدعفونی و مسائل بهداشتی همچنین ظرفیت پرواز و فاصله گذاری اجتماعی رعایت می‌شود.

هیچ مسافر مشکوکی اجازه ورود به ترمینال را ندارد

دراین مراسم همچنین مسعود محمدی مدیرکل ایستگاه تهران شرکت هواپیمایی هما نیز با  تاکید بر این که هیچ مسافر مشکوکی اجازه ورود به ترمینال را ندارد توضیح داد:  طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انکس سازمان بهداشت جهانی و  نیز  طبق دستورالعمل ۱۹۰۰ سازمان هواپیمایی به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم مسافر مشکوک به کرونا وارد هواپیما شود.

او با بیان این که مسافران هنگام ورود به ترمینال با همکاری مسؤولان وزارت بهداشت از نظر ابتلا به بیماری چک می‌شوند، گفت: همچنین ماسک با قیمت دولتی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. علاوه بر این تب مسافر از طریق تب‌سنج‌های استاندارد مورد تاکید وزارت بهداشت سنجیده می شود. داخل سالن فرودگاه نیز مراقبت از مسافران انجام می‌شود و هیچ مسافر مشکوکی اجازه ورود به ترمینال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارد.

مدیرکل ایستگاه تهران ایران ایر افزود: حتی اگر بعد از انجام تست‌های اولیه مسافر حالت سرماخوردگی عادی نیز داشته باشد، به دو ردیف آخر هواپیما که طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی خالی نگه داشته می‌شود، منتقل می‌شود تا مسافران نگرانی بابت شیوع یا انتقال بیماری نداشته باشند.

محمدی با اشاره به این که «هما»  شرکتی زیر نظر یاتا و آیوسا است و طبق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی عمل می‌کند، در خصوص مواد ضدعفونی کننده نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت:  برای ضدعفونی کردن از مایع ضدعفونی استاندارد هیدروکلرید سدیم یک دهم درصد که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه اروپاست استفاده می کنیم. بر اساس مقررات ۱۹۰۰ سازمان هواپیمایی موظفیم تا هنگام شب هواپیماهایی را که در بیس تهران می خوابند را به صورت استاندارد و با رعایت موازین بهداشتی گندزدایی و سم پاشی کنیم و بعد از آن درهای هواپیما تا پرواز روز بعد بسته می شود. چنانچه به هر دلیلی این هواپیما به درخواست خلبان نیازمند ضد عفونی مجدد باشد، در طول روز باز ضدعفونی می‌شود.

او با بیان این که ضدعفونی کردن فقط به داخل هواپیما محدود نمی شود، تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی اماکنی که کارکنان مرتبط با مسافران حضور دارند، رمپ‌ها، کارگو، تجهیزات کمکی، اتوبوس‌ها و همچنین تجهیزات مسافران توانخواه هر ۲۴ ساعت یکبار ضدعفونی می‌شوند.

محمدی گفت: ما یک بسته بهداشتی در اختیار مسافران قرار می دهیم و بین کارکنان نیز ماسک توزیع می شود،  علاوه بر این تلاش داریم تا حد امکان فاصله‌گذاری اجتماعی تا رعایت شود. به عنوان مثال در هواپیماهای با ظرفیت ۱۲۰ مسافر حداکثر ۱۰۰ مسافر پذیرش داریم. در فوکرها با ظرفیت ۱۰۵ مسافر حداکثر ۷۰ مسافر و در ای تی آرها با ظرفیت ۶۵ مسافر حداکثر ۴۵ مسافر می‌پذیریم.

مدیرکل ایستگاه تهران ایران ایر تأکید کرد: اطمینان می‌دهیم استانداردها برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مهم است و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا می‌کند.