شناسهٔ خبر: 83227 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:

ارائه ۱۲ برنامه تشویقی و حمایتی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در سال ۹۹

فرهاد منتصر کوهساری معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت از کاهش ۳۸ درصدی آمار تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در کشور از ابتدای سال ۹۹ تا پایان تیرماه خبر داد.

فرهاد منتصر کوهساری، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین میزان تخلیه و بارگیری در بنادر کشور از ابتدای سال ۹۹ اظهار داشت: از ابتدای فروردین سال جاری تاکنون نزدیک به ۴۸ میلیون تن آمار تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیر نفتی است.

وی ادامه داد: این میزان نسبت به دوره مشابه سال قبل  که به میزان ۷۷ میلیون تن  بوده است،  رقمی حدود ۳۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این آمار در خصوص ترانزیت فراورده های نفتی از فروردین تا انتهای تیر ۱۳۹۹ میزان ۱۳۰ هزار تن و از فروردین تا انتهای تیرماه سال ۱۳۹۸، ۶۵۴  هزار تن بوده که کاهشی ۸۰ درصدی داشته که ‌ این کاهش نشات گرفته از ابلاغ مصوبه ممنوعیت ترانزیت فراورده های نفتی در سال جاری است.

وی تصریح کرد: آمار درخصوص ترانزیت فراوردی های غیرنفتی در ۴ ماهه سال جاری ۸۳۲ هزار تن و ۴ ماهه دوره مشابه در سال قبل ۱.۴۸ میلیون تن بوده که کاهشی حدود ۴۴ درصد را نشان می دهد.

کوهساری درخصوص تاکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بابت جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذار و جذاب کردن فرصت‌ها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، از ابتدای سال جاری گفت: در این زمینه سازمان بنادر و دریانوردی در راستای تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خارجی برنامه‌های زیادی را در نظر دارد.

وی افزود:‌ ارایه تخفیفات و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، برخورداری از حقوق، حمایت ها و تسهیلات موجود همانند سرمایه گذاری داخلی،‌امکان واگذاری تمام یا بخشی از سرمایه خارجی به سرمایه گذار داخلی یا خارجی، حمایت از سرمایه گذاری خارجی یا امکان استفاده از سیستم بانکی کشور، اجازه مالکیت ۱۰۰ درصد خارجی و امکان داشتن صد در صد سهام شرکت ثبت شده توسط سرمایه گذار خارجی، واگذاری مالکیت زمین  در صورت تشکیل شرکت ایرانی، اعمال تخفیف ۵۰ درصدی تعرفه بندری برای کالاهای ترانزیتی، اعمال تخفیف پلکانی تا ۵۰  درصدی تعرفه بندری بسته به تناژ بار ورودی، حذف عوارض گمرکی در صدور محصولات درمناطق آزاد، معافیت مالیاتی  ۲۵ ساله درمناطق آزاد، آزادی انتقال ارز به خارج از کشور در مناطق آزاد، آزادی کامل در خروج اصل و سود سرمایه از جمله امتیازات در نظر گرفته شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای جذاب کردن شرایط برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.