به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس علی نورزاد درباره پیشرفت عملیات احداث آزادراه اصفهان - شیراز، اظهار کرد: در حال حاضر آزادراه اصفهان - شیراز حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه مسیر آزادراهی اصفهان-شیراز به عنوان یکی از پروژههای ملی کشور، حجم زیادی در عملیات عمرانی دارد، اضافه کرد: این آزادراه یکپارچه ۲۲۰ کیلومتر طول دارد و از منطقه ایزدخواست تا نزدیکی شیراز ادامه مییابد که با عبور از منطقه زیبای کامفیروز و مناطق بکر طبیعی، دارای زیباییهای بسیاری است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار کرد: اجرای این مسیر موجب حذف سه گردنه صعبالعبور در مسیر فعلی شده و شرایط بسیار مطلوبی را برای مسافران در محور کریدور شمال - جنوب ایجاد میکند.
نورزاد با بیان این که این پروژه در دو فاز در حال تکمیل است، بیان کرد: این دو فاز در هفت قطعه تعریف شده از سوی سرمایهگذار با سهم مشارکت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بخش خصوصی در حال ساخت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر قطعه این آزادراه ۱۱۰ کیلومتر و کل مسیر ۲۲۰ کیلومتر است، اضافه کرد: این محور همچنین میتواند به آزادراه در دست طراحی شیراز-بوشهر متصل شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: برای اولین بار در کشور در این پروژه از «رویه بتنی غیر مسلح درزدار پیشرفته» استفاده میشود که به صورت پایلوت در این آزادراه عملیاتی خواهد شد. این اقدام هزینه کمتری را در مرحله نگهداری تحمیل میکند؛ همچنین فینیشرِ لازم برای این رویه، به زودی تهیه و وارد گمرک میشود.
کاهش ۱۳۵ کیلومتری فاصله بین اصفهان تا شیراز
وی با بیان اینکه با اجرای کل پروژه طول مسیر فعلی ۱۳۵ کیلومتر کوتاهتر میشود، بیان کرد: این مزیت بسیار مهمی و خاصی است و در کاهش مصرف سوخت و تولید آلایندههای زیست محیطی و نیز کاهش سوانح رانندگی تأثیر بسزایی دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: همچنین با افتتاح این طرح، شاهد کاهش ۱۰۰ دقیقهای زمان سفر و ۱۳۶ میلیون لیتر مصرف بنزین در سال خواهیم بود.
نورزاد از مزایای دیگر اجرای این آزادراه به اتصال دو منطقه فرهنگی و قطب گردشگری شیراز و اصفهان اشاره کرد و گفت: این آزادراه از مناطق خوش آب و هوا و جنگلهای سبز بلوط عبور میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره موقعیت مناسب جغرافیایی استان فارس در کریدورهای بینالمللی گفت: استان فارس بر سر کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد و لازم است حلقههای مفقوده این کریدورها در استان رفع شود، این پروژه بزرگترین مزیت را برای مردم منطقه جنوب کشور، استانهای بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: از دیگر مزیتهای پروژه آزادراه اصفهان-شیراز این است که از سال ۸۵ که این پروژه تعریف شد عملیات تملک اراضی کل مسیر انجام شده است و از نظر ارزیابی مشکلی ندارد و برای همین بستر کار برای پیمانکار مهیا است./