شناسهٔ خبر: 83312 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

ششمین کشتی گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر چابهار پهلو گرفت/ کاهش هزینه های صادرات با استفاده از کانتینرهای برگشتی گندم ترانزیتی

بندر چابهار بهروز آقایی گفت: ششمین کشتی از محموله ۷۵ هزار تنی گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری کرد و بلافاصله عملیات تخلیه آن آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ بهروز آقایی اظهار کرد: کشتی کاشان حامل  ۳۵۵ دستگاه کانتینر ۲۰ فوت و وزن تقریبی ۸۸۷۵  تن از محموله گندم ترانزیتی اهدایی هند به افغانستان طبق برنامه از پیش تعیین شده، روز جمعه ۲۷ تیر ماه وارد بندر شهید بهشتی و بلافاصله پس از پهلودهی عملیات تخلیه آن آغاز شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه این ششمین پارت از محموله ۷۵ هزار تنی ترانزیتی کمک های انسان دوستانه دولت هند به افغانستان از طریق بندر چابهار است افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم اهدایی هندوستان در قالب پنج محموله از طریق این بندر استراتژیک وارد و به صورت حمل یکسره از طریق مرز میلک – زرنج به افغانستان منتقل شده است.

آقایی با اشاره به ورود دیگر محموله های کمک های انسان دوستانه هند به افغانستان از طریق دروازه ملل در ماه های آینده، اذعان کرد: در حالی شاهد رونق صادرات و واردات در بندر شهید بهشتی چابهار هستیم که اقتصاد همه کشورهای جهان تحت تأثیر اپیدمی کرونا ویروس قرار گرفته است.

او  با اشاره به خروج این محموله پس از انجام تشریفات گمرکی از بندر چابهار به مرز افغانستان، اضافه کرد: با توجه به روند انتقال گندم ترانزیتی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی و به منظور افزایش صادرات، ترانزیت و کاهش هزینه های حمل و نقل، کانتینرهای حامل محموله گندم با حمل دو سر بار در مسیر برگشت برای انتقال بار ترانزیتی صادراتی افغانستان به هند استفاده می شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه بندر چابهار نزدیکترین مسیر ترانزیتی هند به افغانستان و سایر کشورهای حوزه CIS است، خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به میزان تجارت هند با افغانستان و نیاز این دو کشور به مسیر مواصلاتی دریایی، این بندر استراتژیک مناسب ترین گزینه برای دو طرف محسوب می شود.