شناسهٔ خبر: 83321 - سرویس هوایی

دیدگاه

فرودگاه امام خمینی(ره)نماد فرهنگ ایرانی

محمدرضا کریمیان محمدرضا کریمیان، عضو هیات مدیره و معاون فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

در دنیای نوین هوانوردی، فرودگاه ها فقط مکانی برای نشست و برخاست هواپیماها نیستند، بلکه به قطب های انتشار فرهنگ جامعه خود تبدیل شده اند.

در تعریف فرهنگ باید گفت: فرهنگ مجموعه ای باورها و ارزش هایی است که در یک جامعه نهادینه شده و تمامی سیاستهای دولتها در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و حتی دیپلماسی داخلی و بین المللی جوامع برگرفته از فرهنگ جامعه است‌.

فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی ( ره) به عنوان فرودگاه بین المللی پایتخت جمهوری اسلامی ایران، نماد باور و فرهنگ کشورمان است. نامگذاری این فرودگاه به نام معمار انقلاب اسلامی، نخستین گام تبدیل این فرودگاه به قطب فرهنگی و سیاسی کشور بوده اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، تداوم نگاه ویژه به فرودگاه به عنوان مرکز مواجه و نوک پیکان برخورد با مخاطب، اعم‌از مسافر ایرانی و غیرایرانی است.

اگر به سفرنامه های گردشگران خارجی در طول تاریخ نگاه کنیم، آنهایی که سفرنامه مکتوبشان در زمره آثار ادبی برتر جهان است و چه افرادی که در دنیای جدید در قالب شبکه های مجازی به انتشار مطلب و عکس سفر می پردازند، ایران و ایرانی را به مِهر و مهمان نوازی می شناسند.

در فرهنگ غنی کشورمان که عمیق شویم، به نمونه های بسیاری از مراسم های متفاوت با محوریت مهمان و رسم استقبال و بدرقه مهمان مواجه می شویم. رسم تکریم مهمان در فرهنگ و مذهب زیبای ما ایرانیان تا جایی مهم است که حتی در برخی از روایات، سفارش شده تا برای استقبال مهمان تا دروازه شهر رفت و برای بدرقه نیز به همین صورت انجام می شده است.

با توسعه جوامع و تغییر نگاه زندگی شهری، در برخی از موارد شاهد تحول رفتار هستیم اما فرهنگ تکریم مهمان، همان کهن الگوی غنی ما ایرانیان است که تلاش می کنیم در فرودگاه حضرت امام خمینی (ره)، دروازه نوین ورودی و خروجی کشورمان، دیده شود.

شیوع بیماری کرونا سبب شد تا پروازهای بین المللی در تمامی فرودگاه های دنیا با چالش مواجه شود و پس از گذشت چند ماه و برگزاری مجدد پروازهای بین المللی، با اجرای مراسم نمادین به استقبال مهمانان کشورمان رفتیم تا بهانه ای باشد که فرهنگ اسلامی و ایرانی مان به کرو پروازی شرکتهای هواپیمایی یادآوری شود.

امید است بتوانیم با اجرای ایده ها و طرح های نوین برندسازی، نقشی موثر در نمایش فرهنگ مهر و صلح و محبت کشورمان به سایر جوامع باشیم.