شناسهٔ خبر: 83357 - سرویس وزارتی

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی خبر داد:‌

تکمیل ۱۳۰ طرح کلیدی وزارت راه و شهرسازی در سال جهش تولید/ ایجاد یک میلیون اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با فراهم شدن منابع

امیرمحمود غفاری معاون وزیر راه و شهرسازی با برشمردن تعداد طرح و پروژه‌های این وزارتخانه در سال جهش تولید تصریح کرد:‌ براساس اين شاخص‌ها، تعداد ۱۳۰ طرح و پروژه كليدی و برگزيده در سه اولويت تنظيم و دسته‌بندی شده است.

امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درخصوص آخرین برنامه‌های این وزارتخانه در سال جهش تولید اظهار داشت: با عنايت به تعيين موضوع استرتژیک "جهش تولید" که با تدبیر مقام معظم رهبری به‌عنوان شعار سال ۱۳۹۹ اعلام شد و به‌منظور تحقق اين امر، از ابتداي سال‌جاري، با دستور مقام عالی وزارت، فعاليت‌های مضاعفي از سوي اين وزارتخانه انجام گرفت.

وی افزود: در همین راستا معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از اولين روز كاري در ابتداي سال ۱۳۹۹ با جديت هرچه تمام‌تر نسبت به برنامه‌ريزي فشرده براي تحقق اهداف سال جهش توليد و تهيه چارچوب برنامه‌هاي وزارتخانه در بخش حمل‌ونقل و مسكن و شهرسازی اقدام و نسخه اولیه برنامه مذکور را طي جلسه مورخ ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ در حضور معاون ريیس‌جمهور و ریيس سازمان برنامه و بودجه كشور ارائه کرد.

وی در ادامه با اشاره به به ابلاغ وزیر راه و شهرسازی و تعیین معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع به‌عنوان جانشین وزیر در ستاد جهش تولید این وزارتخانه تصریح کرد: دبيرخانه ستاد راهبردي سال جهش تولید براي پيگيري امور مربوط به طرح‌ها و پروژه‌هاي تعيين‌شده، با محوریت دفتر برنامه‌ريزي در اين معاونت تشكيل شد.

غفاری گفت: با هماهنگي معاونان و روساي سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه وزارت متبوع و با همراهي و مساعي مديران و كارشناسان سازمان برنامه و بودجه كشور، طي برگزاري نشست‌هاي متعدد، مجموعه برنامه عملیاتی جهش تولید در وزارت راه و شهرسازی در بخش‌های حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی (به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های جهش تولید) نهایی و با تأیيد رياست جمهور، به سازمان برنامه و بودجه كشور ابلاغ شد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در انتخاب و تعيين طرح‌ها و پروژه‌هاي اين برنامه در سال جهش توليد، با عنايت به محدوديت‌هاي منابع مالي، كوشش شد تا همه شاخص‌های مهم ازجمله طرح‌هاي با پيشرفت فيزيكي بالا و تأثیر چشمگیر در توسعه شبكه شرياني حمل‌ونقل و ترانزيت (اعم از ريلي و جاده‌اي، درياي و هوايي)، افزايش ضريب ايمني و كاهش حوادث فوتي وجرحي، توجه به مناطق محروم در چارچوب آمايش سرزميني، توسعه زیرساخت‌هاي مؤثر در كاهش هزينه‌هاي توليد در بخش‌های مختلف ازجمله صنايع ومعادن، گردشگري، صادرات، رونق بازار مسکن و ساخت‌وساز، بهره‌برداري بهينه از سرمايه‌گذاري‌های انجام شده طي سنوات طولاني در طرح‌هاي نیمه‌تمام که قابلیت اتمام و بهره‌برداری تا پایان سال ۱۳۹۹ یا حداکثر پايان دوره دولت دوازدهم را دارند با امکا‌ن‌پذیری تأمین اعتبار موردنیاز و  برآیند تأثیر مستقیم یاغیرمستقیم معنادار بر جهش تولید مورد توجه کافی قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با برشمردن تعداد طرح و پروژه‌های این وزارتخانه در سال جهش تولید تصریح کرد:‌ براساس اين شاخص‌ها، تعداد ۱۳۰ طرح و پروژه كليدي و برگزيده در سه اولويت تنظيم و دسته‌بندي شده است.

وی افزود: اولویت نخست شامل ۹۵ طرح و پروژه در حوزه ساختمان، بيمارستان، مسكن و زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل ريلي، جاده‌اي، هوايي و بندري كشور با تخصيص اعتباري معادل ۸۸۰۷ ميليارد تومان (علاوه‌بر تخصيص صدرصد منابع قانون بودجه سال‌جاري) تاپايان سال ۱۳۹۹ است که قابليت بهره‌برداري دارند.

وی گفت: البته به‌جز منابع عمومي مصوب قانون بودجه سال‌جاري، مبلغ ۱۰۳۷۲ ميليارد تومان منابع داخلي به اضافه تسهيلات بانكي لازم و جذاب براي طرح اقدام ملي مسكن و همچنين ۵۹۳.۵ ميليون يورو از منابع داخلي سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه (۳۰۰ ميليون يورو از صندوق توسعه ملي بابت راه‌آهن چابهار به زاهدان)  در به‌ثمر رسيدن اين طرح‌ها منظور شده است.

این مقام مسئول در وزارت را و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: اولویت دوم شامل ۱۸ طرح و پروژه در بخش‌هاي مختلف حوزه وظايف وزارت متبوع با تخصيص ۱۰۴۰۱ميليارد تومان (علاوه‌برتخصيص صددرصد اعتبارات مصوب قانون بودجه سال‌جاري) است که تا قبل از پايان دولت دوازدهم قابليت بهره‌برداري را خواهند داشت.

معاون وزیر تصریح کرد: اولويت سوم شامل ۱۷ طرح و پروژه در بخش ساختمان، مسكن و زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل است که با اختصاص ۲۲۰۶۷ ميليارد تومان تا قبل از پايان نيمه نخست سال ۱۴۰۰ تکمیل و عملكرد مؤثری را خواهند داشت.

ایجاد یک میلیون اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با فراهم شدن منابع

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: درصورت فراهم شدن زمينه اختصاص منابع موردنياز در سال‌جاري و سال پاياني دولت دوازدهم، مي‌توان اميدوار بود بيش از يك ميليون اشتغال مستقيم و غير‌مستقیم در بخش‌هاي مختلف به‌ويژه مسكن و ساختمان از محل اجرای کامل برنامه‌های فوق براي كشور به ارمغان آید.

غفاری تصریح کرد: این وزارتخانه با درک محدودیت‌های منابع بخش عمومی و ایمان به ضرورت استفاده حداکثری از سرمایه‌های بخش خصوصی، صرفاً به منابع دولتی تکیه نداشته و با برنامه‌ریزی دقیق و فشرده از تابستان سال گذشته و کنش فعال در زمان تدوین لایحه بودجه در سازمان برنامه و بودجه و دولت و نیز بُرهه بررسی لایحه در مجلس شورای اسلامی، زمینه‌های افزایش میزان جذب سرمایه بخش غیر‌دولتی در حداقل ۱۲ طرح و پروژه در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ريلي و آزاد راهي را ازطریق پیش‌بینی "بند ۶ تبصره ۱۹ قانون بودجه سال‌جاري" و همچنين "ماده ۵۶ قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت" و "ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید" فراهم کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر عملیاتی بودن برنامه تهیه شده اظهار داشت:‌علاوه بر اقدامات فوق نسبت به اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌های موضوع برنامه با لحاظ معیارهای کلیدی اقدام شد. به این شکل که پس از هماهنگی نهایی با سازمان برنامه و بودجه، با اقدام و پیگیری ویژه و پایش مستمر، این مهم با توفیق الهی و همکاری ارکان ذیربط در دولت محقق شده و برکات و آثار خیر آن به منصه ظهور برسد.

وی در پایان گفت: در این خصوص و به منظور جذب حداكثري سرمايه‌ها از سایر ابزارها و ظرفيت‌هاي قانوني ازجمله بازار بورس بهره برده شده تا با یک برنامه‌ریزی منسجم این اقدامات عملیاتی شود.