شناسهٔ خبر: 83581 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان خبر داد

نسخه نهایی سند «مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM» در دست تدوین/ همکاری وزارت راه و شهرسازی با سازمان ثبت اسناد و املاک تقویت می‌شود

مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: همكاری‌های بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در ايجاد هماهنگی بين طرح كاداستر سه بعدي با سند جامع BIM-اطلاعات ساختمان، توسعه می‌يابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد ماني فر مديركل دفتر مقررات ملي و كنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازي با اشاره به تدوين سند جامع بيم «مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM »، گفت: تدوين اين سند بر پايه گزارشي كه در سال ۹۷ از حوزه ساخت و ساز كشور به هيات وزيران ارسال شد و تصویب آن در هیات وزیران در تاریخ ۷ اسفند ۹۷،  برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی وکنترل ساختمان با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ تاکنون تدوین پیش نویس سند مدل سازی اطلاعات ساختمان برعهده دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان قرار گرفت، افزود: با برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌هاي ذيربط، نسخه پيش‌نويس اوليه تهيه و به نظرخواهي عمومي گذاشته شد.

مانی‌فر ضمن اشاره به اين مطلب كه صنعت ساختمان بيش از ۳۰ درصد از جريان اقتصادي كشور را به خود اختصاص مي‌دهد، یادآور شد: در برآوردي كلي، سهم ۴۰ درصدي از سرمايه كشور در اين صنعت ذخيره شده است. همچنین با توجه به چشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴ به عنوان يك كشور توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه و برخوردار از دانش پيشرفته، توجه به موضوع BIM يكي از مهم ترين ابزارها و سياست‌هاي در دست برنامه‌ريزي معاونت مسكن وساختمان وزارت راه و شهرسازي براي رونق بخشي هرچه بيشتر به صنعت ساخت و ساز است.

وی تصریح کرد: با تاکید وزير راه و شهرسازي مبني بر تامين اعتبارات مربوطه، در حال برنامه‌ريزي و هماهنگي با سازمان ملي زمين و مسكن در خصوص تدوين نسخه نهايي سند BIM هستيم.

مانی‌فر توضیح داد: از آنجا كه يكي از اساس‌ترين خروجي‌هاي فناوري BIM كاربرد آن در حوزه مديريت زمين و املاك و دستيابي به شهر هوشمند است. به همین منظور با سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در زمينه تبادل اطلاعات و همكاري‌هاي في‌مابين، مذاكراتي انجام شده که  اولين جلسه هماهنگي آن در امروز شنبه ۴مرداد ماه در محل آن سازمان و با حضور معاون، مديران كل، كارشناسان و مشاور طرح كاداستر سه بعدي (Digital Twin) برگزار شد.

وی تاکید کرد:  مقرر شد تا تمهيدات لازم براي توسعه همكاري‌هاي آتي در اين زمينه به عمل آيد.

گفتنی است، مدل‌سازي اطلاعات ساختمان (BIM) كه از آن به عنوان انقلاب چهارم صنعتي در عرصه ساختمان نيز نام برده مي‌شود در جهان معاصر با رشد روزافزون در حال همه‌گيري است و كشورهاي پيش‌رو و صنعتي و نيز كشورهاي در حال توسعه به نحو روزافزون در يك رقابت جهاني كاربست سريع آن را در ابعاد ملي و منطقه اي در دستوركار خود قرار داده‌اند و بسياري از صاحب نظران، آينده صنعت ساختمان را در گرو تحقق BIM مي‌دانند.