شناسهٔ خبر: 83688 - سرویس جاده‌ای

کاهش ۱۸ درصدی تصافات فوتی نسبت به سال گذشته/دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در روند پیوستن به کنوانسیون ADR

صد و نهمین نشست کمیسیون ایمنی راهها در ۴ ماهه نخست سال جاری هزار و ۴۴۸ فقره تصادف فوتی در شبكه راه‌هاي برون‌شهري رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۴ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  ، در صدونهمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها  که با حضور وزیر راه و شهرسازی و به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، رضا نفیسی رئیس مركز تدوین مقررات، ایمنی حمل ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران آماری از وضعیت تصادفات و جانباختگان در ۴ ماه نخست سال جاری ارایه کرد و گفت: آمار مقایسه‌ای تصادفاتی فوتی و جرحی برونشهری ۴ ماه نخست سال ۹۹ و ۹۸ نشان از این دارد که سال گذشته هزار و ۷۷۵ نفر تصادف فوتی، ۲ هزار و ۲۸۵ نفر فوتی سر صحنه، ۲۱ هزار و ۷۶۷ فقره تصادف جرحی رخ داده است. همچنین در ۴ ماهه نخست سال جاری هزار و ۴۴۸ فقره تصادف فوتی رخ داده که نسبت به  مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۴ درصد کاهش داشته است. همچنین تعداد فوتی سر صحنه هزارو ۷۸۸ فقره ثبت شده که نسبت به سال قبل از آن ۲۱.۷ درصد کاهش نشان می دهد.
او ادامه داد: تعداد تصادفات جرحی راه‌هاي برون‌شهري در این مدت ۱۶ هزار و ۹۱۸ مورد بوده است که نسبت به سال گذشته ۲۲.۳ درصد کاهش داشته است. در مجموع میزان کل تصادفات در ۴ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد کاهش داشته است.
به گفته نفیسی سهم تصادفات فوتی از تصادفات کل در ۴ماه سال جاری ۷.۹ درصد بوده و نسبت فوتی سرصحنه به فقره تصادف فوتی ۱.۲ بوده است.
همچنین بر اساس آمار پزشکی قانونی، تعداد جانباختگان تصادفات درونشهری در ۳ ماه ابتدایی سال ۹۹، ۹۸۱ مورد، در تصادفات برونشهری ۲ هزار و ۲۷۴  مورد و در مجموع ۳ هزار و ۴۶۹ مورد بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش دارد.
در مجموع جانباختگان تصادفات رانندگي در سال گذشته ۴ هزار و ۱۶۴ بود و این میزان در سه ماهه نخست سال جاری  ۳هزار و ۴۸۱ نفر ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۱۶ .۲ دصد کاهش داشته است.
نفیسی ادامه داد: در سال جاری استان های زنجان، مرکزی و ایلام به ترتیب بیشترین افزايش را در تعداد جانباختگان تصافات داشته‌اند.
بنا بر دستور مقام عالي وزارت، مقرر شد موضوع افزايش تصادفات رانندگي استان زنجان توسط يك تيم كارشناسي با مديريت دبيرخانه كميسيون ايمني بررسي و گزارش شود. 
در ادامه جلسه موضوع بازنگری آیین نامه حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک در دستور کار قرار گفت. به گفته نفیسی آیین نامه اجرایی حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک به پیشنهاد وزارت راه و ترابری  و سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۸۰ تصویب شد و اکنون پیشنهاد الحاق کنوانسیون ADR مطرح است. در این خصوص محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به کارگروه مربوطه دستور داد با فوريت نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز جهت ارايه آئين‌نامه به دولت اقدام کنند تا در مجلس مطرح شود.
دستور جلسه سوم در خصوص پروژه مدیریت سرعت بود که به صورت پایلوت در استان های خراسان رضوی، خراسان مرکزی  و اصفهان انجام می شود.
دستور جلسه چهارم طرح سنجش سلامت جسم و روان رانندگان پر خطر بود که مقرر است به شکل پایلوت در تهران انجام می شود. بر این اساس رانندگان اتوبوس بر اساس معيارهاي مصوب كارگروه تخصصي که در یک تصادف منجر به فوت و دو تصادف منجر به جرح مقصرشناخته شده‌اند، تخلف رفتارهاي پرخطر مثل سرعت و سبقت غيرمجاز داشته‌اند و ...، باید به لحاظ روانشناسی و سلامت جسماني مورد بررسی قرار گیرند. موضوع پس از بررسي‌هاي كارشناسي با حضور ذينفعان موضوع شامل پليس راهور، وزارت بهداشت و سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي جهت تصميم‌گيري نهايي براي اجراء به كميسيون ايمني ارايه خواهد شد.
در ادامه گزارش عملکرد سامانه سپهتن و نحوه بهره‌برداري از اطلاعات سامانه در كنترل تردد ناوگان عمومي مسافري، برخورد با تخلفات بصورت برخط و ميزان اثرگذاري آن بر كاهش تخلفات رانندگان و شركتهاي جابجايي مسافر توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ارایه شد.