شناسهٔ خبر: 83725 - سرویس وزارتی

مدیرکل هیات‌ مرکزی گزینش وزارت راه‌وشهرسازی عنوان کرد

ضرورت روزآمدی و نوآوری در جذب و گزینش نیروی انسانی/ فرآیند گزینش دیجیتال می‌شود

داریوش آسترکی مدیرکل هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت روزآمدی و نوآوری در جذب و گزینش نیروی انسانی، از دیجیتال شدن این فرآیند در آینده نزدیک خبر داد.

داریوش آسترکی، مدیرکل هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه پس از سال‌ها، بسیاری از روندها و فرآیندهای گزینش در سطح کشور همچنان به‌‌صورت سنتی انجام می‌شود، روزآمد شدن فرآیندهای جذب و گزینش و نوآوری در این حوزه را از مباحث مدنظر مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه سیاست‌های اداری خواند.

او افزود: بخشی از این تحول، برعهده هیات‌‌‌عالی گزینش ریاست‌جمهوری است و باید در بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، فرم‌های مربوطه، نوع عملکرد در حوزه‌های تحقیقات، مصاحبه، ارزیابی و حتی صدور رای در گزینش، کار علمی‌تری صورت گیرد، روندها و فرآیندها در این حوزه‌ها روزآمد شود و بتوانیم برای مثال با تهیه یک چک‌لیست به‌درستی فرآیند گزینش را انجام دهیم تا حقی از کسی پایمال نشود و این فرآیند به نحوی شایسته، ادا شود. اعضای شورای‌عالی گزینش ریاست‌جمهوری نیز در جلسه‌ای که به‌تازگی با آنان داشتیم از طراحی سامانه‌ جامع گزینش کشور خبر دادند تا بخش عمده فرآیند گزینش به‌شکل دیجیتال انجام شود و از فضای سنتی خارج شود.

آسترکی عنوان کرد: هم‌اکنون همه فرآیندهای گزینش در وزارت راه و شهرسازی در سیستم جامع گزینش کشور ثبت می‌شود و این وزارتخانه، یکی از دستگاه‌های پایلوت این طرح است. 

او، بازرسی‌ها، نظارت بر عملکرد هسته‌ها، فرآیند ارزیابی اعضا، تمدید احکام آنان و ... را، بخشی از فعالیت‌های هیات مرکزی جذب و گزینش وزارت راه و شهرسازی خواند و خاطرنشان کرد: در طی این فرآیندها، هیچ نکته‌ای وجود ندارد که خارج از قوانین و ضوابط گزینش انجام شود و ما در این خصوص، قانون گزینش کشور را ملاک عمل قرار می‌دهیم. 

مدیرکل هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی، هرگونه جذب نیرو به‌صورت رسمی، پیمانی و شرکتی را مشمول انجام فرآیند گزینش خواند و افزود: تمام گزینش‌های انجام‌شده بر اساس هفت بند ماده دوم قانون گزینش کشور انجام می‌شود و این بندها باید در مورد افراد متقاضی ورود به سیستم دولتی احراز شود تا آنان پس از طی سایر مراحل، موفق به این امر شوند. بخشی از فعالیت‌ هیات‌های گزینش نیز مربوط به تبدیل وضعیت قرارداد افراد است؛ برای مثال اگر قرارداد فردی از پیمانی به آزمایشی و یا از آزمایشی به استخدامی تغییر یابد، فرآیند گزینش در مورد او باید انجام شود. بخش دیگر فعالیت این هیات‌ها هنگام انتصاب افراد به مشاغل حساس است و در این موارد نیز بنا به قانون و آیین‌نامه اجرایی گزینش، باید فرآیند گزینش در مورد فرد اجرا شود.