شناسهٔ خبر: 83846 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری خبرداد

محورهای شریانی و آزادراهی استان ساماندهی می شود

unnamed.jpg مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری از ساماندهی محورهای شریانی و آزادراهی این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (چهارمحال و بختیاری)، حسینعلی مقصودی در ویژه برنامه «چشم انداز توسعه» سیمای استانی جهان بین، با اشاره به این مطلب گفت: حجم بالای ترافیک در جاده های اصلی استان و قرار گرفتن بخشی از استان در مسیر اصلی مرکز کشور به جنوب و بنادربازگانی، نیاز به احداث بزرگراه ها را در این استان تقویت کرده و در سال های کذشته این مهم در استان عملیاتی و بخشی از آن ها نیز به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی عملیات راهسازی در کنار ترافیک را بسیار مشکل، پرهزینه و نا امن برای همکاران و پیمانکاران دانست و افزود: در اغلب موارد به ناچار و علیرغم خطر زیاد، باند دوم در کنار ترافیک باند اول ساخته می شود و تقریبا همه محورهای شریانی استان نیز از همین دسته اند. مقصودی گفت: با شرایط سخت راهسازی بطور معمول بخشی از مسیر نیز در اراضی کشاورزان عزیز واقع می شود و همکاری این عزیزان را با رعایت حق و حقوق طبیعی و همچنین همکاری نهادهای نظارتی و مدیریتی و قضایی را می طلبد.

مدیرکل راه و شهرسازی محور شریانی شهرکرد ـ بروجن ـ لردکان به سمت خوزستان با حدود ۳۰ هزار تردد روزانه را از مهمترین محورهای استان خواند و افزود: از مجموع ۱۴۵ کیلومتر مسیر، ۶ کیلومتر در محور شهرکرد ـ بروجن محدوده شهرهای سفیددشت و فرادنبه پس از پایان تملک اراضی به سرعت در حال اجراست و به دلیل این که آخرین مرحله راهسازی آسفالت می باشد، در تلاش هستیم قبل از شروع بارش های پاییزی این قسمت به اتمام برسد. همچنین ۱۰ کیلومتر از مسیر در محور بروجن ـ لردگان محدوده دوراهان هم با تملک کامل، زیرسازی انجام شده و با عقد قرارداد جدید پیمانکار در حال انجام است و این بخش هم تا گردنه کره بس، امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت. مقصودی مشکل این محور را در محدوده کره بس تا سه راهی گوشکی به دلیل وجود دو تونل و یک پل روی رودخانه کره بس دانست و ادامه داد: حفاری بخش عمده تونل اول انجام شده و پیمانکار تونل دوم نیز با قرارداد حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است و پس از تونل ها، یک پل دهانه ۱۰۰ متری بر روی رودخانه کره بس مورد نیاز است که مناقصه این پل با پیش بینی اعتبار۲۵۰۰ میلیارد ریال در حال برگزاری است و با تعیین تکلیف آن، هیچ قطعه تعریف نشده ای در کل این محور وجود ندارد. وی افزود: در مجموع تا پایان سال جاری کل محور از شهرکرد تا قبل از کره بس بصورت چهارخطه زیر بار ترافیک خواهد رفت و ۵ کیلومتر باقی مانده نیز در سال آینده به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی به جاده پرتردد شهرکرد ـ شلمزار با ترافیک بالای ۱۳ هزار تردد روزانه نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه از سال ۹۶ با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال آغاز و هم اکنون ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد. مهندس مقصودی در ادامه با اشاره به حل مشکل تأمین اعتبار برای تملک اراضی، از کشاورزان منطقه خواست با توجه به مشکلات راهسازی در کنار جاده قدیم در این مسیر، همکاری لازم را با پیمانکار البته در ازای دریافت حق و حقوق قانونی داشته باشند. وی افزود: پیمانکار قطعه اول مسیر از سه راهی خوزستان تا سه راهی شمس آباد تعیین شده و درصورت همراهی کشاورزان عزیز منطقه، از مجموع ۲۶ کیلومتر، ۲۰ کیلومتر در سال جاری به اتمام می رسد و ۵ کیلومتر بخش دوم از سه راهی شمس آباد تا امیرآباد نیز آماده آسفالت است.