شناسهٔ خبر: 83963 - سرویس وزارتی

وزير راه و شهرسازي خبر داد

تاكنون پرونده ۲۰ هزار نفر در طرح اقدام ملي مسكن تكميل شده است/ اختتاميه مسكن مهر در ۲۰ استان تا پايان مهر

وزیر پرچم وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه ۲۵ مردادماه آخرين مهلت تكميل پرونده متقاضيان طرح اقدام ملي مسكن است، از تكميل پرونده ۲۰ هزار نفر تا آخرين ساعات ديشب خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي، در جريان سفر به استان مركزي و در جمع خبرنگاران، ضمن تبريك عيد سعيد غدير خم گفت: خدارا شاكر هستيم كه امروز يكي ديگر از سلسله پروژه‌هاي طرح اقدام ملي مسكن را كه اقدام واضح دولت و وزارت راه و شهرسازي براي ايجاد جريان توليد پايدار مسكن است را آغاز كرديم.

وي با اشاره به افتتاح و كلنگ‌زني پروژه‌هاي اقدام ملي مسكن در استان مركزي افزود: بحمدالله در استان مركزي به ميزاني كه مردم ثبت نام كردند و واجد شرايط هستند، هم زمين تخصيص داده شده و هم كارگزار انتخاب شده است. بنابراين پروژه‌ها طبق زمانبندي اجرا مي شود كه مردم دغدغه مسكن نداشته باشند.

اين عضو كابينه دولت دوازدهم در ادامه به بحث مسكن مهر اشاره كرد و گفت: از زمان آغاز به كار من به عنوان وزير راه و شهرسازي، وعده داده شد كه ۵۰۰ هزار واحد مسكن مهر نيمه تمام، منهاي آن دسته از پروژه‌ها كه پرونده قضايي دارند، به اتمام رسانده و  ۴۰۰ هزار واحد مسكن هم در قالب طرح اقدام ملي احداث شود. بحمدالله اكنون تنها ۶۷ هزار واحد مسكن مهر در دست اجراست و باقي به استثناي آن‌ها كه پرونده در دادگاه دارند، تمام شده است. حداكثر تا پايان مهر، ۲۰ استان اختتاميه مسكن مهر خواهند داشت.

وي ادامه داد: در دولت نهم و دهم جمعا براي احداث ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار واحد مسكن مهر برنامه‌ريزي شد كه ۷۸۰ هزار واحد تا پايان دولت دهم تكميل شد. يك ميليون و ۳۰۰ هزار واحد تا تا امروز در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم به اتمام رسيده و واگذار شده است. باقي اين واحدها نيز انشاااله تا پايان سال در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.

وزير راه و شهرسازي در ادامه به طرح اقدام ملي مسكن اشاره كرد و گفت: براي طرح اقدام ملي مسكن، در تمام كشور زمين‌ها تخصيص داده شده، كارگزارها انتخاب شده‌اند و پروژه ها آغاز شده است.

وي افزود: انشاالله از همين ماه پروژه‌هاي مسكن ملي كه در استان‌ها پيشتاز بودند را به مردم واگذار خواهيم كرد. بقيه افرادي كه ثبت نام كردند يا در شهرهاي كوچك براي احداث گروهي زمين در اختيار مي‌گيرند، يا در پروژه‌هايي كه به صورت مجموعه‌سازي است، به پروژه معرفي مي شوند.

اسلامي به بيان اينكه هنگام ثبت‌نام طرح اقدام ملي مسكن، با توجه به تقاضايي كه وجود داشت و التهاب بازار مسكن، سامانه باز گذاشته شد تا كه هرآنكه متقاضي است ثبت نام كند، گفت: يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر به صورت پيامكي و ثبت در سامانه در طرح اقدام ملي مسكن ثبت‌نام كردند. بعد از انجام غربالگري، تا امروز حدود ۴۳۰ هزار نفر واجد شرايط هستند و براي اين عده زمين پيش‌بيني شده است.

وي ادامه داد: تفاهم‌نامه‌هايي با نيروهاي مسلح، وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه، و ساير وزارتخانه‌ها امضا شده است. اين مجموعه‌ها نيز يا خود زمين در اختيار دارند و يا با استفاده از منابع يارانه‌اي به جامعه تحت پوشش خود براي احداث مسكن كمك مي‌كنند.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش براي احداث مسكن فرهنگيان گفت: از ۱۷۰ هزار نامي كه وزارت آموزش و پرورش در اختيار ما قرار داد، ۷۵ هزار نفر شاغل يا بازنشسته فاقد مسكن بودند كه تاكنون احداث ۲۰ هزار واحد مسكوني براي اين افراد آغاز شده است.

اسلامي با بيان اينكه نهضت خانه‌سازي در كشور شكل گرفته و در حال شتاب‌گيري است، افزود: وام مسكن براي سازندگان افزايش يافته است. نكته مهم اين است كه سازنده بتواند وام در اختيار گرفته وپروژه را احداث كند. چراكه اعطاي وام مسكن به خريدار تورم‌زا است و مسئولان اقتصادي ما به درستي اين را تشخيص دادند.

وي ادامه داد: اكنون بانك ۸۰ درصد قيمت تمام شده پروژه را به سازنده وام مي‌دهد. اين وام تقسيم سرانه شده و به خريداران واگذار مي شود تا در قالب قرارداد خريد اقساطي اين وام را تسويه كنند.

وزير راه و شهرسازي سپس به موضوع تكميل پرونده متقاضيان طرح اقدام ملي مسكن پرداخت و گفت: تا ديشب حدود ۲۰ هزار نفر پرونده خود را تكميل كرده‌اند. در اين روند كل فرايند تشيكل پرونده، افتتاح حساب و واريز وجه به حساب الكتريكي انجام شد. در واقع مي‌توان گفت كه كرونا باعث شد كه دولت الكترونيك با شتاب بيشتري در خدمت جامعه و كشور قرار بگيرد.

وي ادامه داد:  مهلت تكميل پرونده براي طرح اقدام ملي مسكن تا ۲۵ مرداد است و اين مهلتي است كه متقاضيان مي‌توانند اثبات كنند كه متقاضي مسكن هستند. بنابراين از مردم خواهش مي‌كنم كه هرچه سريع‌تر نسبت به تكميل پرونده و واريز آورده خود اقدام كنند.