شناسهٔ خبر: 84143 - سرویس وزارتی

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تا پایان سالجاری راه آهن یزد- اقلید آماده بهره برداری است

بازدید مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل كشور گفت: در راستای تكمیل كریدور ریلی شمال شرقی- جنوب غربی كشور راه آهن یزد- اقلید تا پایان سال جاری تكمیل و آماده بهره برداری می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در سفر به استان یزد از راه آهن یزد- اقلید و كنارگذر ابركوه بازدید كرد و گفت: این بازدید در راستای تسریع در عملیات اجرایی این خط ریلی و تصمیم گیری در خصوص رفع معارضان مسیر و تهیه مصالح پروژه صورت گرفت.

خیراله خادمی راه آهن یزد- اقلید را حلقه مفقوده كریدور ریلی شمال شرق- جنوب غرب دانست و گفت: این مسیر ریلی موجب كاهش۳۱۰ كیلومتری فاصله ریلی استان های بوشهر، فارس، كهگیلویه وبویر احمد با استان های یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، كرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می شود.

وی پیشرفت فیزیكی زیرسازی مسیر را ۹۴ درصد اعلام كرد و افزود: در حال حاضر بیش از یك میلیون و ۶۱۶ هزار متر مكعب خاكبرداری، بیش از ۷ میلیون متر مكعب خاكریزی و بیش از ۱۴۳ هزار متر كعب بتن ریزی صورت صورت گرفته است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به پیشرفت ۵۳ درصدی روسازی مسیر ادامه داد: تاكنون ۱۲۷ كیلومتر از مسیر  این طرح مهم جهش تولید از سمت ایستگاه اقلید ریلگذاری شده و ریل مورد نیاز ۱۹۰ كیلومتر از مسیر نیز خریداری شده است. ۲۵۵ كیلومتر مسیر سابگرید انجام شده و از مجموع ۶۷۰ هزار متر مكعب بالاست مورد نیاز بیش از ۷۰ درصد آن نیز تولید و یا خریداری شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شركت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، خادمی بیان داشت: ۳۰ كیلومتر از مسیر رلواژ اول و دوم روسازی اجرا شده و تا كیلومتر ۱۱۵ مسیر نیز نصب خط اتمام یافته و جوشكاری درز ریل ۱۰۸ كیلومتر نیز پایان یافته است.

خادمی در این سفر همچنین از ایستگاه های راه آهن مهریز و اقلید نیز بازدید كرد و پیشرفت فیزیكی ساخت ایستگاه های مسیر را ۶۵ درصد اعلام كرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهمیت این محور ریلی اظهار داشت: با افتتاح این خط آهن اتفاق مهم دیگری در عرصه ریلی كشور نهایی خواهد شد و مرکز كشور نیز به شبكه ریلی متصل می شود كه با توجه به قرارگرفتن تعداد زیادی از معادن مهم ایران در این منطقه پیش بینی می‌شود که با افتتاح این مسیر ترانزیت كالا و مسافر در این بخش از كشور توسعه فراوانی یابد.

گفتنی است: راه آهن یزد- اقلید به طول ۲۷۱ كیلومتر از ایستگاه رخش در راه آهن یزد- بافق منشعب می شود و ضمن عبور از نزدیكی شهرهای مهریز، ابركوه، فراغه و سورمق به ایستگاه اقلید در راه آهن اصفهان- شیراز متصل می شود. ۹۱ درصد از این محور در استان یزد و ۹ درصد آن در استان فارس واقع شده است.

پیشرفت فیزیكی ۶۰ درصد كنارگذر ابركوه

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این سفر یكروزه به استان یزد از كنارگذر ابركوه بازدید كرد و گفت: پروژه باند دوم كمربندی ابركوه به طول ۱۵ كیلومتر در واقع بخشی ار محور تفت- ابركوه- سورمق به طول ۱۹۰ كیلومتر است كه در سال های گذشته بخش عمده ای از آن به بهره برداری رسیده است.

وی این محور را بخش مهمی از كریدور شمال- جنوب كشور دانست و افزود: از طریق این محور ارتباط استان های خوزستان، فارس، بوشهر و كهگیلویه و بویراحمد از طریق استان یزد به استان های خراسان جنوبی و رضوی میسر می شود.

خادمی از اجرای این كنارگذر تا آسفالت بیندر خبر داد و اظهار كرد: هم اكنون عملیات اجرایی ۶۰ درصد پیشرفت فیزیكی دارد، آسفالت بیندر اجرا شده و در مرحله نصب نیوجرسی های مسیر هستیم.

مدیرعامل شركت ساخت وتوسعه یادآور شد: مقرر است بخش اول این پروژه تا آبان ماه به بهره برداری برسد و با تكمیل تقاطع ها تا پایان سالجاری كل كنارگذر آماده بهره برداری شود.