شناسهٔ خبر: 84174 - سرویس استان‌ها

رضایی در کارگروه پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان هرمزگان؛

کارگروه تخصصی پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان هرمزگان درسال ۹۸ حائز رتبه نخست شد

جلسهپدافند غیرعامل هرمزگان مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان اظهار داشت: کارگروه تخصصی راه و شهرسازی استان هرمزگان درسال ۹۸ حائز رتبه نخست در بین کارگروه های ۱۲ گانه پدافند غیرعامل استان شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (هرمزگان)، آرش رضایی مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در جلسه کارگروه تخصصی پدافند غیر عامل این اداره کل که با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل و مدیران دستگاه های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان هرمزگان برگزاری شد، گفت: هرمزگان به عنوان پایتخت اقتصاد و تجارت کشور با برخورداری از زیرساخت های بسیار حیاتی و مهم، جایگاه بسیار با اهمیتی در کشور دارد.

وی افزود: یکی از کارگروه هایی که سهم بسزایی در برتر شدن استان هرمزگان درحوزه پدافند غیرعامل داشت کارگروه امور شهری و راه سازی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: به واسطه وجود زیرساخت های حیاتی و حساس در حوزه های راه و شهرسازی، استان هرمزگان توانسته با همت مدیران در این میادین جایگاه خاصی را برای خود رقم بزند که وجود سرمایه های حیاتی و زیر ساخت ها اهمیت این موقعیت را دوچندان کرده است.

رضایی در ادامه با بیان اینکه یکی از نقاط با اهمیت در هرمزگان بندر شهید رجایی می باشد و دارای موقعیت مهم و استراتژیکی است،گفت: به تبع اهمیت بندرشهید رجایی مابقی زیر ساخت های مرتبط با این بندر به واسطه عملکردی که باید داشته باشند جز نقاط حیاتی محسوب می شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان،  با بیان اینکه حمل و نقل راه ها در ارتباطاتی که ایجاد می کند تاثیرگذار است، تشریح کرد: حمل و نقل ریلی به واسطه ی تاثیر بسزایی که در عملکرد بندر شهید رجایی دارد دارای جایگاه ویژه ای است و مهمتر اینکه این بندر با داشتن ظرفیت های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل های بزرگ ریلی و زرافه ای، اتصال به راه آهن سراسری و اراضی پشتیبانی نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می کند.

وی ادامه داد: نقطه ی بعدی که در استان هرمزگان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است، پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است، که به نوعی دستگاه های حاضر در این کارگروه تاثیراتی در عملکرد این پالایشگاه دارند با این اوصاف می طلبد که نگاه ویژه تری به این استان داشته باشیم.

آرش رضایی عنوان کرد: از اعضای حاضر در این جلسه درخواست دارم برگزاری رزمایش ها را در الویت خود قرار دهند و این عملیات ها به گونه ای عملی و اجرایی انجام شوند که در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت در مجموعه دستگاه های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان تاثیر خارق العاده ای داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته برگزاری رزمایش ها از جلسات سبقت گرفت، افزود: در خواست داریم رزمایشات در سال جاری به صورت مختلف و با مساعدت کارشناسان مجرب در این زمینه که می توانند سناریوهایی را با عملکرد بهتر را تدوین کنند، برگزار شود.

 

در ادامه جلسه ، محسن زینلی مدیرکل پدافند غیر عامل هرمزگان با بیان اینکه در بحث آموزش رتبه دوم کشوری را کسب کردیم،اظهارکرد: از حوزه اجرایی و مدیریتی خود آموزش را آغاز کنید چرا که می تواند در پیشبرد امورات مهم و عملکرد این سازمان نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

وی گفت: مدیریت بحران دارای حوزه های مختلفی از جمله؛ آموزش قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران می باشد، یکی از موارد مهمی که در بحران ها با آن مواجه می شویم آگاهی و آمادگی روانی مردم در مقابله با بحران هاست.

وی ادامه داد: بدون شک در چنین استان مهمی، پرداختن به مقوله پدافند غیرعامل در راستای پیشگیری و در امان ماندن از مخاطرات و تهدیدات باید همواره مورد توجه باشد.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان هرمزگان تصریح کرد: آموزش خود را از حوزه جنگ های روانی و شناختی با وجود اساتید مجرب آغاز کرده ایم و آمادگی داریم این کارشناسان را در اختیار کارگروه راه و شهرسازی هرمزگان قرار دهیم تا در آموزش و آگاهی بخشی در خصوص بحران ها اقدامات قابل قبولی صورت گیرد.

وی افزود: اگر بخواهیم تعریفی کلی از پدافند غیرعامل در حوزه جغرافیایی شهری و شهرسازی بیان کنیم می توان به تاب آوری اشاره کرد، از تاب آوری محلات در شهرها گرفته تا تاب آوری روستاها و استان.

زینلی ادامه داد: در حوزه ی تاب آوری اداره خود ورود کنید و بسنجید در شرایط خاص و بحرانی از چه میزان ایمنی و کیفیت برخوردار هستید.

وی یادآور شد: همه ی دستگاه های اجرایی اگر بحث های ایمنی قبل از بحران را نسنجند، قطعا" دچار حوادث جبران ناپذیری بیش از واقعه ی بیروت خواهیم شد.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان هرمزگان در پایان با اعلام اینکه طی سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر در حوزه پدافند غیر عامل شدیم، گفت:توانستیم انجمن علمی پدافند غیرعامل در استان را تشکیل دهیم که این ظرفیت بسیار خوبی است که می تواند کمک شایانی برای دستگاه های اجرایی دیگر نیز باشد، کارگروه هایی را نیز از دل این انجمن استخراج و برگزار خواهیم کرد تا کمک دهنده به سایر دستگاه های اجرایی در حوزه زیرساخت ها با نگاهی علمی باشد.