شناسهٔ خبر: 84347 - سرویس وزارتی

افتتاح ده‌ها پروژه‌ زیرساختی، دستاورد سفر دو روزه وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی

سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی وزیر راه و شهرسازی در سفر دو روزه خود به استان آذربایجان غربی، ضمن سفر به ۱۰ شهرستان این استان، تعداد زیادی طرح و پروژه مهم را افتتاح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در سفر دو روزه خود به استان آذربایجان غربی، پروژههای متعددی را در شهرستان‌های مختلف این استان افتتاح کرد.

او روز چهارشنبه، بیست‌و‌‌نهم مردادماه در راس هیاتی وارد ماکو شد و ضمن بازدید از تعدادی از پروژه‌های عمرانی این شهرستان و افتتاح ۱۴۰ کیلومتر راه روستایی، دستور ویژه‌ای برای اجرای طرح آزادراهی ایواوغلی-ماکو صادر کرد.

بازدید از محور «مرگنلر» واقع در مسیر آزادراه تبریز-بازرگان، کلنگ‌زنی بخشی از محور خوی-قطور-رازی و بازدید از سه‌‌‌‌راهی «چایپاره» از دیگر اقدامات وزیر راه و شهرسازی در روز اول سفر به آذربایجان غربی بود. او در بازدید از این سه‌راهی، دستور چهاربانده کردن مسیر را نیز صادر کرد. 

اسلامی شامگاه چهارشنبه در برنامه زنده تلویزیونی «اولدوز» شبکه تلویزیونی آذربایجان غربی حضور یافت و به تشریح اهداف سفر خود به این استان پرداخت. او در این برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه، آسفالت راه‌های روستایی در قالب طرح ملی «ابرار» از سال گذشته مورد توجه ویژه قرار گرفته است، گفت: وزارت راه و شهرسازی در قالب این طرح ملی، متعهد به آسفالت دو هزار کیلومتر راه روستایی بود اما در کمتر از یک‌سالی که از آغاز این طرح می‌گذرد تاکنون دو هزار و ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت کرده و در اختیار روستاییان قرار داده است. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم تا پایان دولت تدبیر و امید این میزان را به سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر برسانیم.

او، محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی و توجه به عدالت منطقه‌ای را از جمله برنامه‌های مهم دولت ذکر کرد و گفت: سهمیه آدربایجان غربی از طرح ملی ابرار ۴۰۰ کیلومتر است، که معادل ۱۳ درصد از مجموع تعهد وزارت راه و شهرسازی در این طرح ملی است.

وزیر راه و شهرسازی، آذربایجان غربی را از استان‌های مهم مرزی کشور به‌ویژه در خصوص تبادلات تجاری با کشورهای همسایه عنوان کرد و افزود: توسعه زیرساختی مسیر و پایانه‌های مرزی از جمله تکالیف مهم وزارت راه و شهرسازی در این خصوص است. به این منظور، توسعه مرزهای بازرگان، رازی، سرو و تمرچین و بهبود مسیرهای دسترسی به این مرزها نیز در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این برنامه زنده تلویزیونی از افتتاح ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه در آستانه هفته دولت در کریدور غرب کشور خبر داد و عنوان کرد: به منظور توسعه زیرساخت‌ها در بخش جاده‌ای، مسیرهای مختلفی در آذربایجان غربی مد نظر ما است که از آن جمله می‌توان به توسعه مسیر ایواوغلی-منطقه آزاد ماکو و تداوم کریدور غرب تا جنوب استان اشاره کرد.

عضو دولت تدبیر و امید، دومین روز سفر خود به آذربایجان غربی را نیز با بهره‌برداری از پروژه توسعه و ساماندهی مجموعه فرهنگی و ورزشی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی شروع کرد؛ طرحی که با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال و زیربنای ۱۱ هزار مترمربع تکمیل شده است. 

او سپس در محل پروژه مجتمع فرهنگی آشوریان ارومیه حاضر شد و فرمان آغاز عملیات اجرایی این طرح دو هزار و ۹۵۶ مترمربعی را صادر کرد. افتتاح سالن مسافری پایانه مرزی «سرو» دیگر برنامه دومین روز سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی بود که با حضور او و جمعی از مسوولان محلی و نمایندگانی از کشور ترکیه انجام شد.

اسلامی در سخنرانی خود در محل این پایانه مرزی، توسعه حمل و نقل ریلی با ترکیه را از اولویت‌های دولت خواند و با اشاره به اینکه مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل‌‌‌توجهی داشته که دستاورد جدید و مهمی است، گفت: موضوع توسعه حمل و نقل ریلی با ترکیه در سطح روسای‌جمهور دو کشور مورد مذاکره قرار گرفته و در دست بررسی است؛ اتصال ریلی با ترکیه نیز از اولویت‌های کاری است که آن را پیگیری می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه برنامه‌های خود در آدربایجان غربی را به دلیل فشردگی برنامه‌ها به‌صورت هوایی و با استفاده از هلی‌کوپتر دنبال کرد تا هم از برخی از طرح‌های شاخص عمرانی استان در حوزه راه و شهرسازی بازدید کند و هم پروژه‌های آماده شده را در شهرستان‌های پیرانشهر، سردشت، بوکان، شاهین‌دژ، تکاب، میاندوآب و مهاباد افتتاح کند.

او در پیرانشهر از پایانه مرزی تمرچین بازدید کرد و پس از افتتاح ساختمان جدید اداره کل راه و شهرسازی این شهرستان و بهره‌برداری از طرح ارتقاء کیفی روکش آسفالت ۱۵۷ کیلومتر راه در این منطقه به سردشت رفت تا از کمربندی و کریدور بزرگراهی غرب کشور بازدید کند.

اسلامی در شاهین‌دژ نیز تعدادی ابنیه فنی از جمله دو دستگاه تونل را افتتاح کرد و عملیات اجرایی طرح ارتقاء کیفی روکش آسفالت برخی از محورهای مهم این شهرستان با حضور او آغاز شد. او در تکاب نیز از بیمارستان در حال احداث این شهرستان بازدید کرد و در جریان روند ساخت این زیرساخت مهم درمانی منطقه قرار گرفت. بازدید از محور تکاب-شاهین‌دژ دیگر برنامه وزیر راه و شهرسازی در شهرستان تکاب بود. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه روز دوم سفر خود به آذربایجان غربی که تا پاسی از پنجشنبه‌شب به طول خواهد انجامید از کمربندی میاندوآب(ادامه محور سرچم)، بخشی از محورهای مهم مهاباد و تقاطع غیرهمسطح محمدیار در مسیر بزرگراهی بناب-تمرچین بازدید می‌کند و با افتتاح ۳۳ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور(سه راهی حیدرآباد) سفر دو روزه خود به آذربایجان غربی را به پایان می‌رساند.