شناسهٔ خبر: 84453 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس کل بانک مرکزی خبر داد

تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ودیعه مسکن

عبدالناصر همتی رییس کل بانک‌مرکزی با اعلام این که ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ودیعه مسکن اختصاص یافته است، از تداوم حمایت‌های بانک مرکزی و بانک‌ها از خانوارها و کسب و کارها در زمان کرونا گفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدالناصر همتی به مناسبت هفته دولت، در برنامه تیتر امشب، مطالبی را تشریح کرد. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه زمانی که بانک‌ها با ثبات باشند و افزایش سرمایه بدهند در آینده شاهد رشد اقتصاد خواهیم بود، افزود: اقتصاد ما بانک محور است و ۹۰ درصد تامین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌شود، بنابراین نیازمند بانک‌های سالم و مستحکم برای ارائه خدمت در بازار مالی هستیم.

وی درباره تسهیلات ویژه کرونا نیز گفت: در جلسه ستاد کرونا بنده از طرف سیستم بانکی به رئیس جمهور پیشنهاد اعطای تسهیلات را ارائه کردم و رئیس جمهور پذیرفتند و تاکید کردند که به سرعت انجام شود. بنابراین پیشنهاد دادیم ۷۵ هزار میلیارد تومان برای آسیب‌های ناشی از کرونا اختصاص یابد. همتی تصریح کرد: برای همه خانوارهای یارانه بگیر یک‌میلیون تومان و برای برخی خانواده‌ها که اعضای بیشتری داشتند، ۲ میلیون تومان پرداخت کردیم که ۲۱ هزار میلیارد تومان از ۷۵ هزار میلیارد تومان را به این خانواده‌ها دادیم و مابقی آن را به واحدهای کسب و کاری که آسیب دیده کرونا بودند پرداخت کردیم، به این صورت که وام خانوارها قرض‌الحسنه و وام کسب و کارها با نرخ ۱۲ درصد بود.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات را آغاز کرده‌ایم و مهلت آن را پیشنهاد دادیم که تا آخر شهریورماه تمدید شود، افزود: همچنین از پولی که باقیمانده است، ۲۰ هزار میلیارد تومان را با موافقت رئیس جمهور و ستاد کرونا به کمک ودیعه مسکن اختصاص دادیم. وی در مورد برخی انتقادهای مربوط به کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: بانک مرکزی به هیچ وجه سود بانکی را کاهش نداده است، سود بانکی در سال ۹۶ برای یک سال ۱۵ درصد تعیین شده بود اما چند بانک به دلیل ناترازی که داشتند نرخ‌های سود بالا پرداخت می‌کردند که زمانی که طرح اصلاح نظام بانکی را آغاز کردیم، وارد مدار انضباط شدند و دیگر نیازی نبود که سود بالاتر از نرخ شورای پول و اعتبار پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: حدود یک ماه پیش نرخ سود سپرده‌ها را یک درصد افزایش دادیم؛ بنابراین تغییر عمده‌ای در سود سپرده‌ها انجام نشده و تنها ترکیب سیالیت سپرده‌ها تغییراتی داشته است.