شناسهٔ خبر: 84859 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد

شبکه GPS با هدف پایش گسل‌ها و اندازه‌گیری میزان جابجایی آنها توسعه می‌یابد/تقویت همکاری مرکز تحقیقات با سازمان نقشه‌برداری

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نقشه برداری را گامی موثر در جهت پایش گسل‌ها و اندازه‌گیری میزان جابه‌جایی آنها برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با سازمان نقشه برداری با تاکید بر نقش موثر سازمان نقشه‌برداری به عنوان یک سازمان اطلاعات پایه، گفت: در هیچ پروژه‌ای نمی‌توان نقش سازمان نقشه‌برداری را نادیده گرفت. همچنین با توجه به تجهیزات بسیار خوب و حضور کارشناسان و متخصصان زبده در مجموعه این سازمان فرصت مناسبی برای کشور خواهد بود تا از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شود.

بیت‌اللهی با اشاره به ۷ ردیف کاری در نظر گرفته شده در حوزه زلزله و فرونشست در قانون مدیریت بحران، در تشریح محورهای همکاری در هریک از ردیف‌های یاد شده گفت: ردیف حرائم گسل‌ها و موضوعاتی مثل ضرایب لرزه‌خیزی یکی از مهمترین این محورهاست  که قطعا همکاری‌های متقابل میان دو مجموعه در این خصوص می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد. همچنین توسعه شبکه GPS با هدف پایش گسل‌ها و اندازه‌گیری میزان جابجایی آنها و همکاری در این زمینه نیز برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. در خصوص ردیف پهنه‌بندی نقشه گسل‌ها نیز مایل هستیم تا از ظرفیت‌های سازمان نقشه‌برداری کشور بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: محور پاسخ سریع زلزله و نصب دستگاه‌ها نیز از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند به عنوان همکاری مشترک میان دو مجموعه در دستور کار قرار بگیرد.   همچنین  در خصوص بند مربوط به فرونشست برای المان‌های حمل و نقلی، ضرورت دارد تا فرودگاه‌ها به عنوان یکی از مراکز حساس پایش شوند و در این زمینه، جانمایی دستگاه‌های دائمی GPS در فرودگاه‌ها، همکاری میان دو مجموعه را می‌طلبد.

استفاده از داده‌های سازمان زمین‌شناسی در حوزه خطوط لوله‌های گاز، نفت و... و. ، بهره‌مندی از عکس‌‌های هوایی سازمان زمین‌شناسی بخصوص عکس‌های مربوط به دهه‌های ۳۰ و ۴۰ به منظور ردیابی قنوات، تهیه نقشه قنات‌های تهران از دیگر محورهایی بود که در این بخش از سوی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه مشترک بستر مناسب برای اجرای موارد طرح شده را فراهم آورد.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در ادامه این جلسه اسماعیل فرزانگان رئیس شبکه شتابنگاری کشور نیز همکاری با سازمان نقشه‌برداری در جهت انتخاب بهترین مناطق برای نصب ایستگاه‌های شتابنگاری را در جهت بالا بردن کیفیت انتقال داده‌ها و همچنین بهبود عملکرد سامانه‌های پاسخ و هشدار سریع را خواستار شد. همچنین ناهید عطارچیان رئیس بخش زئوتکنیک و زیرساخت نیز ارتقا و توسعه بانک اطلاعات ژئوتکنیک را به عنوان یکی از مهمترین وظایف مرکز و محوری مهم در جهت همکاری‌ها برشمرد.