شناسهٔ خبر: 84963 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد

برنامه‌ریزی برای کاهش آسبب‌‌های اجتماعی  سکونتگاه‌‌های غیررسمی در ۵ استان اولویت‌‌دار/ ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی به حاشیه‌نشینان افزایش می‌یابد

جلسه شرکت بازآفرینی شهری معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی ایران از برنامه‌ریزی برای کاهش آسبب‌‌های اجتماعی  سکونتگاه‌‌های غیررسمی در ۵ استان اولویت‌‌دار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه برنامه‌ریزی مشترک ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و شورای اجتماعی وزرات کشور در خصوص آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه با حضور حبیب خراسانی، معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری، لیلی باتمانی، مدیر اداره ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی وزارت کشور و نمایندگانی از ۱۰ سازمان مرتبط با ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی برگزار شد.

در این جلسه برنامه همکاری بین شورای اجتماعی وزارت کشور و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در خصوص توانمندسازی ساکنان بافت‌های فرسوده مورد بررسی قرار گرفت و پنج استان به عنوان پایلوت برای این منظور در نظر گرفته شد.

خراسانی در بخشی از این جلسه، حاشیه‌نشینی را یکی از اولویت‌های کشور خواند و گفت: از سال۸۲ که سند سکونتگاه‌های غیررسمی تدوین شد تاکنون کارهای بسیاری در زمینه کاهش حاشیه نشینی و ارائه خدمات به ساکنان این بافت‌ها انجام شده است و از سال ۹۶ نیز این فعالیت‌ها تحت عنوان اقدام مشترک دستگاه‌ها ادامه پیدا کرد.

او با بیان این که طبق مطالعات انجام شده مشخص شد تا قبل از سال ۹۰، در هزار و ۱۰۰ محله از ۱۱۰ شهر کشور حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ساکن سکونتگاه‌های غیر رسمی هستند، افزود: تطبیق این آمار با سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان داد که این تعداد به بیش از ۱۱ میلیون نفر رسیده است. در این سال‌ها کارهای کالبدی زیادی برای ساکنان این سکونتگاه‌ها صورت گرفته است؛ اما خدمات اجتماعی و فرهنگی ارائه شده نسبت‌‌به اقدامات کالبدی بسیار اندک است.

معاون ساماندهی شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به این که برای اولین بار شورای اجتماعی وزارت کشور و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اقدام مشترکی را در زمینه سکونتگاه‌های غیر رسمی انجام می دهند، تصریح کرد: اولین قدم ما به روز کردن سند بازآفرینی شهری است. بر اساس تکلیف برنامه ششم توسعه در خصوص حاشیه‌نشینی، محلاتی که از هر گونه خدماتی محروم هستند، اولویت‌بندی شدند. از هزار و ۱۰۰ محله شناسایی شده ۳۵۱ محله در برنامه اقدام مشترک قرار گرفته اند.

خراسانی تصریح کرد: از تعداد ۳۵۱ محله مورد اقدام و محله های پنج استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان، هرمزگان و خراسان رضوی در اولویت قرار گرفته اند و اقدام‌های ویژه‌ای در این استان‌ها در دست انجام است. برای مثال در زابل در هر پنج محله حاشیه‌نشین این شهر ورود پیدا کرده و مشکلات کالبدی در حال ساماندهی است، اما فعالیت‌های اجتماعی خاصی صورت نگرفته است.

او ادامه داد: در نتیجه این محلات را که کار کالبدی در آنها انجام شده است را برای  ارایه خدمات فرهنگی و اجتماعی در اولویت قرار دادیم.

باتمانی مدیر اداره ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی وزارت کشور نیز در این جلسه گفت: طی توافق با سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی تعدادی از محلات برای ارایه خدمات اجتماعی و فرهنگی به عنوان پایلوت در نظر گرفته می شوند تا با تمرکز بر خدمات اجتماعی و فرهنگی بتوانیم این محلات را از ناکارآمد بودن خارج کنیم.

او عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ای که طی سال‌های گذشته تدوین شده و نیز بر اساس تفاهمنامه‌ای که با دستگاه‌های مختلف داشتیم، برنامه‌های این دستگاه‌ها را به وزرات راه و شهرسازی و شرکت بارآفرینی شهری اعلام کردیم با این شرط که مدیریت تخصیص این اعتبارات و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها را دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بر عهده بگیرد.

در ادامه زهرا اسکندری مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار برنامه بین بخشی اقدامات اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی را برای حضار قرائت کرد. بر این اساس ۳۵۱  محله غیررسمی در ۳۱ استان و  ۱۲۳ شهر به عنوان محلات در اولویت مداخله در برنامه اقدام مشترک مصوب ستادهای بازآفرینی شهری استان‌ها قرار دارد.

او با بیان این که ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، مرجع اصلی تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای سکونتگاه‌های غیر رسمی است، اظهار کرد: سازمان اجتماعی وزارت کشور نیز بخشی از برنامه‌های مربوط به این موضوع را با تمرکز بر آُسیب های اجتماعی پیگیری می کند.

اسکندری افزود: اکنون سازمان برنامه و بودجه، اعتباری بالغ بر ۲۹ میلیارد تومان را برای این منظور در اختیار شورای اجتماعی کشور قرار داده است که با هماهنگی ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار برنامه ریزی لازم را انجام دهد. ما نیز بر اساس مطالعاتی که از قبل داشتیم، اطلاعات دفاتر تسهیلگری و نیز قوانین برنامه ششم توسعه، برنامه‌ریزی کرده و متناسب با قوانین و اسناد فرا دست و اولویت‌های اهل محل و ظرفیت‌های هر دستگاه یکسری سرفصل های فعالیتی را تهیه کردیم که به آن ها ابلاغ خواهد شد. این دستگاه‌ها نوع فعالیت خود را در محلات هدف به ما اعلام خواهند کرد.

او نکات مثبت این  تصمیم را این گونه برشمرد و گفت: این برنامه رویکرد‌های اجتماعی و توانمندسازی را تقویت کرده و همه دستگاه‌ها در یک محله اقدام اجتماعی و فرهنگی را در کنار اقدام کالبدی انجام می دهند، فعالیت می کنند.

 

منبع: شرکت بازآفرینی شهری ایران