شناسهٔ خبر: 85194 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون شرکت بازآفرینی شهری ایران:

طرح ملی ساماندهی سکونتگاه‌‌های غیررسمی در دستور کار مجلس قرار می‌‌گیرد

حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران از تصویب لزوم داشتن طرحی مشخص برای ساماندهی حاشیه‌‌‌نشینی در شورای اجتماعی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که شورای اجتماعی کشور پنج مسئله مهم در حوزه آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده، اظهار داشت: کنترل و کاهش طلاق، کاهش مفاسد اخلاقی، کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق بحرانی و حاشیه نشین، کاهش اعتیاد و ساماندهی کودکان کار و خیابانی از جمله مسائل مهم این حوزه است.

وی با اعلام این که پنج مسئله  مذکور به عنوان مهمترین مسائل و چالش های اجتماعی کشور در دستورکار شورای اجتماعی کشور قرار دارند، گفت: مسئله سکونتگاه های غیررسمی مرتبط با فعالیت شرکت بازآفرینی شهری ایران است، هر چهار مسئله قبلی به صورت مستتر وجود دارد، اما وجه تمایز مسئله سکونتگاه های غیررسمی با موارد دیگر این است که آن چهار مسئله هر کدام دستگاه متولی مخصوص به خود را داشته و به صورت جداگانه بررسی می شوند.

او افزود: اما شرکت بازآفرینی شهری ایران برای هر چهار مسئله دیگر در سکونتگاه های غیررسمی باید هماهنگی های لازم  را با دستگاه های متولی انجام دهد.

خراسانی با اعلام این که شرکت بازآفرینی شهری ایران با همکاری سازمان اجتماعی کشور و سازمان شهرداری ها یک برنامه پیشنهادی به شورای مزبور ارائه داده است، تصریح کرد: طبق برنامه ما، برای حدود  بیش از ۱۱ میلیون ( طبق سرشماری کشوری سال ۱۳۹۵) در ۱۰۵۰ محله در حال برنامه‌ریزی هستیم که از این تعداد ۳۵۱ محله در اولویت اقدام هستند و بر اساس مفاد مواد ۵۹ و ۶۲ قانون برنامه ششم در حوزه حاشیه نشینی، اقدامات مختلفی برای آنها هم از جنس کالبدی و هم از جنس توانمندسازی اجتماعی در حال انجام است.

خراسانی اظهارداشت: در آخرین جلسه شورای اجتماعی کشور، شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن بیان دیدگاه های خود در خصوص حل مسائل و مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی، پیشنهادات مشخص برای سرعت بخشیدن به ساماندهی این مناطق را ارائه کرد و در این راستا دو طرح مدیریت و ساماندهی مهاجرت و همچنین طرح ملی ساماندهی حاشیه‌نشینی این شرکت، مورد تصویب اعضای شورای اجتماعی کشور قرار گرفت.

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که در جلسه شورای اجتماعی کشور  همچنین یک گزارش عملکرد از سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ در دوبخش الف) اقدامات اجرایی بعد از تصویب سند توانمندسازی در دولت در سال ۱۳۸۲، ب) اقدامات بعد از سال ۱۳۹۶ ذیل اقدام مشترک، ارائه کردیم، افزود: شرکت بازآفرینی شهری ایران در مدت ۱۲ سال دوره اول اقدامات زیادی انجام داده و ۴۵۳ پروژه در ۷۴ شهر با اعتباری بالغ بر ۳۳۵ میلیارد تومان اعم از آسفالت، احداث شبکه آب و فاضلاب، مدرسه، روشنایی معابر، درمانگاه، پارک، کلانتری، آتش نشانی و ... بوده است.

وی با اعلام این که از سال ۱۳۹۶ بر اساس دستور کار برنامه اقدام مشترک بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای این ۳۵۱ محله اولویت دار پروژه اقدام در برنامه قرار دادیم، افزود: که از این مبلغ بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده و انجام کار در ۱۴۸۳ پروژه فعالیت صورت گرفت.

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن اعلام این که در شورای اجتماعی کشور مشکلات، چالش ها و نیز پیشنهادهای خود را در چهار حوزه الف) حوزه نهادی سازمانی، ب) حوزه برنامه ریزی پیشگیری و پیش نگری، ج) حوزه مالی و اقتصادی، د) حوزه حقوقی و قانونی ارائه دادیم، افزود: پیشنهاد دادیم که ستادهای استانی را به عنوان مرجع واحدی برای تصمیم گیری در سکونت گاه ها به رسمیت بشناسیم.

خراسانی با بیان این که وزارت کشور ۲۳۳ دفتر تسهیل گری راه اندازی کرده ابراز داشت: این دفاتر هنوز اقدامات شان به برنامه ها وصل نشده و از وزارت کشور درخواست کردیم که  برنامه این دفاتر به برنامه های سنواتی شهرستان ها و استان ‌‌ ها متصل شود.