شناسهٔ خبر: 85250 - سرویس مسکن و شهرسازی

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

کنترل تقاضاهای سوداگرانه و آرامش بازار مسکن با اخذ مالیات از خانه‌های خالی

مجلس شورای اسلامی نایب‌‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه سیاست‌های بازار مسکن به دو بخش عرضه و تقاضا تقسیم می‌شود و این دو بخش لازم و ملزوم یکدیگر هستند، گفت: برای کنترل تقاضاهای سوداگرانه بازار مسکن و کاهش التهاب بازار، اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند به آرامش بازار مسکن کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیداحسان خاندوزی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه سیاست‌های بازار مسکن به دو دسته عرضه و تقاضای مسکن تقسیم می‌شود، گفت: سیاست‌های طرف تقاضا یعنی کنترل تقاضاهای سوداگرانه بازار مسکن و کمک به تقاضای افراد کم درامد جامعه است که ضروری است این بخش تقویت شود.

وی افزود: متاسفانه این سیاست‌ها در  ۶ سال گذشته کاملا دچار آسیب شده است و ثمره آسیب را در سفته بازی‌های اخیر بازار مسکن، شاهد هستیم.

خاندوزی تاکید کرد: هدف دوم سیاست‌های عرضه مسکن است که خود به دو بخش تشویق ساخت مسکن و سیاست‌های عرضه مسکن‌های ساخته شده به بازار و عدم احتکار مسکن تقسیم می‌شود. به همین منظور در مورد تشویق ساخت مسکن طرح جهش تولید مسکن در کمیسیون عمران هفته گذشته به تصویب رسید و به احتمال زیاد تا چهارشنبه هفته جاری در صحن علنی نیز برای تصویب مطرح می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی، افزود: در راستای همین سیاست، در مورد تشویق به عرضه مسکن‌های ساخته شده نیز موضوع ممنوعیت احتکار مسکن تحت‌عنوان مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه به تصویب رسید. شورای نگهبان پس از ایراداتی که به طرح خانه‌های خالی از سکنه گرفته شد، کمیسیون اقتصادی مجلس اصلاحات لازم را انجام و آن را ارسال کرد .

وی با بیان اینکه عمده ایرادات شورای نگهبان تعریف خانه‌های خالی از سکنه بود که این ایراد نیز اصلاح شد به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: تعریف خانه‌های خالی به دقت در مصوبه بیان نشده بود که در صدر ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم این تعریف اضافه شد. به هر سوی کمیسیون اقتصادی مجلس بر این باور است که اقتصاد سالم نیازمند یک قانون دائم برای مبارزه با احتکار مسکن است.

خاندوزی با اشاره به اینکه برخی ایرادات شکلی در طرح وجود داشت که اصلاح شده است، خاطر نشان کرد: شورای نگهبان به خرید و فروش برخی واحدهای مسکونی غیر قابل خرید و فروش نیز ایراد وارد کرده بود که در کمیسیون اقتصادی مجلس تلاش شد تا از طریق مصادیقی مانند واحدهای مسکونی که مشکلات قضایی دارند یا درگیر انحصار وارثت هستند این ایرادات شورای نگهبان هم رفع شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: به هر سوی طرح اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه هم به کنترل تقاضاهای سوداگرانه در بازار مسکن و هم به آرامش بازار کمک خواهد کرد.