شناسهٔ خبر: 85378 - سرویس وزارتی

معاون وزیر راه و شهرسازی:‌

دفاع مقدس مقطعی بی‌نظیر و فراموش‌‌نشدنی در تاریخ ایران اسلامی به شمار می‌آید/ تحکیم وحدت ملی، مهم‌ترین دستاورد دوران دفاع مقدس/ وزارت راه و شهرسازی در صف اول خدمت‌‌رسانی در جنگ تحمیلی

ترکی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی، هشت سال دفاع مقدس را یکی از مقاطع فراموش‌‌نشدنی و بی‌نظیر در تاریخ ایران اسلامی خواند و گفت: وزارت راه و شهرسازی از تاثیرگذارترین دستگاه‌ها در این دوران بوده است.

نعمت‌‌اله ترکی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درخصوص هفته دفاع مقدس و گرامیداشت آن با اشاره به اینکه این هفته یکی از مقاطع فراموش‌نشدنی بی‌نظیر در تاریخ کشور ایران به شمار می‌آید، اظهار داشت:‌ دفاع مقدس دستاوردهای زیادی را در عرصه‌های مختلف برای کشور به همراه داشته است.

وی افزود:‌ یکی از این موارد اعتماد به نفس و خودباوری است که هشت سال دفاع مقدس در ایران اسلامی به وجود آورد که آن را می‌توان یکی از برکات این دوران به شمار آورد. این خودباوری در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی،  فرهنگی و اقتصادی است که مردم و مسئولان کشور به آن دست یافتند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های مردم ایران و همچنین جوانان آن که از سال ۱۳۵۹ و همزمان با دوران دفاع مقدس رخ داد قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست. خوشبختانه هم اکنون در بالاترین سطوح این خلاقیت‌ها شکوفا شده که فلسفه دوران دفاع مقدس باعث شده یک رقابت جهانی بین جوانان کشورمان با کل دنیا به وجود آید. رتبه‌هایی که در سطوح علمی، بهداشت و سلامت، فرهنگی و اجتماعی به دست آمده، شکوفایی آن از همان دوران جنگ است.

 وی افزود: نکته بعدی رشد باورهای دینی است که یکی از دستاوردهای مهم کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که از آن زمان به یادگار مانده است. هنوز هم شاهد هستیم که به پاس خون شهدا و عزت و شرف آن‌ها که اقتدار را به نظام جمهوری اسلامی ایران هدیه دادند این باورها در جامعه و کل کشور جاری و ساری است.

وی با تاکید بر این‌که باورهای دینی که جوانان ما دارند بر رشد و نموشان نقش داشته و همه تاثیرگرفته از دوران دفاع مقدس و جانفشانی رزمندگان کشورمان است، تصریح کرد: به همین خاطر بحث تفکر بسیجی در بخش‌های مختلف کاری، اجتماعی، خدمت‌رسانی و دیگر موارد همه مولد آن زمان تاریخی جنگ است که به یادگار مانده است. به همین واسطه می‌توان گفت که جوانان امروز ما با استناد به آن‌روزها هنوز آن تفکر و روحیه را حفظ کردند و خدمت‌رسانی در کشور هم در قالب همان روحیه بسیجی بودن است.

ترکی ادامه داد: در این زمینه رشد فضائل اخلاقی و معنوی خانواده‌ها و جوانان یکی از دستاوردهای مهم جبهه و جنگ به شمار می‌آید که لازم است به بهترین شکل به آن پرداخته شود. هم اکنون تحول عظیمی که در صنایع دفاعی شاهد هستیم و باعث شده در دنیا مطرح باشیم از جمله اقدامات بی‌نظیری است که با همت و تلاش جوانانی است که با روحیه بسیجی برگرفته از همان دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده است. اقداماتی که باعث شده در بعضی مقاطع در حوزه دفاعی انواع و اقسام تجهیزات نظامی ساخته شود که باید آن‌ها را بی‌نظیر و حتی کم نظیر دانست و باید آن را یکی از دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس به حساب آورد.  

 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در ادامه این بحث با اشاره به تجارب سیاسی بالایی که در این ۴۰ سال انقلاب اسلامی به دست آورده که هشت سال آن دفاع مقدس است، تصریح کرد: به همین خاطر بیشتر ملت ایران،‌مسئولان و جوانان کشورمان با این دیدگاه توانستند با یک تفکر انقلابی در نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر عقاید و تفکرات دین مبین اسلام باشد در مسیر تقویت آن قدم بردارند که این نگاه سیاسی نیز از دستاوردهای زمان دوران دفاع مقدس به شمار می‌آید.

وی افزود: در عرصه اقتصادی نیز یکی از نکات کلیدی و اساسی که هشت سال دفاع مقدس به مردم ایران در بخش‌های مختلف آموخت این بود که در صورت وجود کمبود و کسری با صرفه‌جویی می‌توان آن را جبران کرد. این یک تجربه بسیار خوب در حوزه اقتصادی است که یک پیام مهم را برای جوامع امروزی به همراه داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با این همه به نظر می‌رسد مهم‌ترین دستاورد دوران دفاع مقدس تحکیم وحدت ملی است که در هر مقطعی که در کشور و جامعه رخ داده است. به همین خاطر مردم و مسئولان ما با وحدت و یکپارچگی توانستند با دشمن مقابله کرده و با همدلی مشکلاتی که در عرصه‌های مختلف به وجود آمده است را همپوشانی دهند. موضوعی که باعث شده است در کشور این وحدت اتفاقات خوبی را رقم بزند.

وی افزود: بدون شک در دوران هشت سال دفاع مقدس، یکی از دستگاه‌های تاثیرگذار وزارت راه و شهرسازی بود که در حوزه‌های مختلف جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی در ایام جنگ نقش‌آفرینی کرد. وزارتخانه‌ای که در صف اول جبهه و جنگ شهید، جانباز و ایثارگران زیادی را تقدیم کشور کرد و به همین خاطر به پاس چهلمین سال انقلاب و همچنین دفاع مقدس مقرر شد به پاسداشت این ایام در وزارت راه و شهرسازی اقدامات مختلفی برای تحقق این مساله اتفاق افتاد.

وی افزود: یکی از برنامه‌ها که می‌توان گفت برای اولین‌بار رخ داد بازدید از تک‌تک افراد و  خانواده ایثارگران وزارت راه و شهرسازی در محل کارشان بود. همچنین برنامه‌ریزی برای پاسداشت زحمت این عزیزان به شکل برنامه‌های تجمعی یکی دیگر از این اقدامات است.

وی ادامه داد:‌ امسال هم برگزاری موزه دفاع مقدس را در برنامه‌ها قرار دادیم که در آن کل شرکت‌های تابعه و وابسته فعالیت‌هایی که در عرصه خدمت‌رسانی در هشت سال دفاع مقدس داشتند را به نمایش گذاشته‌اند. نمایشگاهی که می‌تواند یادآور آن روزهای تلخ و شیرینی باشد که امروز نسل جوان و جامعه شاید کمتر از آن دیده یا شنیده باشند. این نمایشگاه به مدت یک هفته از سی و یکم شهریور شروع شده و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است.

وی تصریح کرد: نشست تخصصی برای تجلیل از پیشکسوتان وزارت راه و شهرسازی، اختصاص یک روز به تجلیل از همسران رزمندگان و جانبازان دستگاه وزارتخانه، چهره‌آرایی و جانمایی ایجاد یک فضای محیطی مناسب به فراخور این ایام در وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه که با نام و یاد و شهدا مزین شده‌اند، تبدیل فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری در بحث حوزه دفاع مقدس به شکل بولتن، بروشور و کتب مجازی و در اختیار کارکنان وزارتخانه گذاشتن از جمله مواردی است که در راستای وظیفه ذاتی خودمان همچون سنوات گذشته برای پاسداشت ایام دفاع مقدس انجام گرفته تا به بهترین شکل بتوان ایثار، شهادت، استقامت و ایستادگی رزمندگان کشورمان را به نمایش گذاشت.