شناسهٔ خبر: 85398 - سرویس وزارتی

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در ستاد خوزستان مطرح کرد

ساماندهی ۱۳۰۰۰ هکتار بافت فرسوده و حاشیه‌‌نشینی خوزستان در دستورکار/ قطار شهری اهواز را‌‌ه‌‌اندازی می‌‌شود/احداث ترمینال جدید در فرودگاه اهواز

سیدحسین میرشفیع نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در ستاد خوزستان مجموعه سیاست‌‌ها و اقدامات آن ستاد را در زمینه‌‌های مسکن و شهرسازی و همچنین حمل و نقل در استان خوزستان، تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدحسین میرشفیع، نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در ستاد خوزستان، دوم مهرماه، در نشست خبری در استان خوزستان، مجموعه برنامه‌‌‌های در دست اجرای استان را در حوزه‌‌های مسکن و حمل و نقل تشریح کرد.

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: تغییر استراتژی در بندر امام خمینی(ره) و تبدیل آن بندر به بندر صادراتی علاوه بر واردات کالاهای اساسی، به اهمیت بندر افزوده است.

میرشفیع ادامه داد: در حوزه مسکن و همچنین حمل و نقل، پروژه های فراوانی در دست اجراست.

وی توضیح داد: در پی تاکید رهبر انقلاب مبنی بر رسیدگی به استان خوزستان و پیگیری معاون اول رییس جمهور در این خصوص، ستاد ویژه خوزستان در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

میرشفیع گفت: حدود ۲۶۰۰۰ واحد مسکونی سهمیه مسکن ملی استان خوزستان است که از این میزان، برای ۱۶۳۰۰ واحد زمین تخصیص یافته و برای ۶۰۰۰ واحد نیز قراردادهای ساخت واحد مسکونی منعقد شده است.

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در ستاد خوزستان با اشاره به اینکه در خوزستان مشکل زمین وجود دارد که عمدتاً یا اراضی اوقافی یا متعلق به شرکت نفت و سایر دستگاه‌ها است، توضیح داد: این اراضی سند ندارند و برای ساماندهی حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده این استان، نیاز به همکاری دستگاه‌های مربوطه برای اخذ سند داریم.

میرشفیع گفت: ۱۳ هزار هکتار مجموع حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده خوزستان است که این مناطق در شرایط بد سکونتی بخصوص از نظر مشکل آب و فاضلاب قرار دارند.

وی در بیان پروژه‌های عمرانی توسعه استان، گفت: بزرگراه اهواز ایذه لردگان (استان چهارمحال و بختیاری)، بزرگراه اهواز بهبهان رامهرمز، شیراز، بزرگراه اهواز مرز چذابه و بزرگراه خرمشهر اهواز با همکاری منطقه آزاد از مهمترین پروژه‌های توسعه عمرانی خوزستان هستند.

میرشفیع تصریح کرد: پروژه دو خطه شدن راه آهن اهواز بندر امام (ره) در دست احداث بوده، همچنین پروژه دو خطه شدن راه‌آهن اهواز اندیمشک نیز تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد ضمن اینکه خط آهنی که قبلاً در شهر اهواز وجود داشت و پس از احداث محور ریلی کمربندی، تردد قطارها از داخل شهر اهواز متوقف شد، قرار است به عنوان حمل و نقل درون شهری با پوشش ۳۴ درصد جمعیت شهر اهواز مورد استفاده قرار گیرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های عمرانی بیان کرد: مشکل اراضی حاشیه‌نشینان اهواز که عمدتاً به دلیل به نام بودن اسناد به شرکت نفت است، قرار است با مذاکرات وزیر نفت و وزیر راه و شهرسازی مرتفع شود. ۷۰ درصد اسناد اراضی حاشیه‌نشینان خوزستان به شرکت نفت اختصاص دارد.

وی یادآور شد: در این مذاکرات رفع مشکل فرودگاه اهواز نیز که چاه نفت در زیر این فرودگاه کشف شده، بررسی می‌شود. وزارت نفت اعلام کرده که امکان بهره‌برداری بدون جابجایی فرودگاه را دارد ولی موضوع جابجایی فرودگاه اهواز با اراضی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

میرشفیع درباره روستای «ابوالفضل» در حاشیه شهر اهواز گفت: اراضی این روستا به بنیاد مستضعفان اختصاص دارد که در میان آنها، هم مردم عادی و هم زمین‌خواران قرار دارند؛ نهایتاً قرار شد در استانداری برای مردم عادی زمین و مسکن، تهیه و زمین‌خواران اراضی بازپس گرفته شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی خوزستان، مشکل شهر مسجدسلیمان است که در بخشی از این شهر، گاز از زیر منازل مسکونی نشت می‌کند. با توجه به زلزله‌خیز و خطرناک بودن این شهر، تصمیم گرفته شد تا بافت مسکونی مذکور جابجا شود.

وی یادآور شد: پروژه راه‌آهن اهواز اصفهان به طول ۴۷۰ کیلومتر از پروژه‌های استراتژیک عمرانی است که ۴۳ هزار میلیارد تومان هزینه اجرای آن برآورد شده و تاکنون چهار سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای ساخت آن از طریق فاینانس اعلام آمادگی کرده‌اند.