شناسهٔ خبر: 85486 - سرویس زنان و امور خانواده

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و خانواده مطرح کرد:

نقش بی‌بدیل بانوان ایران در ۸ سال دفاع مقدس/ نقش‌آفرینی ۳۰ هزار زن به‌طور مستقیم در  جنگ ایران و عراق/ ضرورت بازگویی خاطرات دفاع مقدس از قول زنان

صفری مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زنان و خانواده ضمن برشمردن نقش بانوان ایران در ۸ سال دفاع مقدس، گفت: ۳۰ هزار زن به‌طور مستقیم در جنگ ایران و عراق نقش‌آفرینی کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهری صفری، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و خانواده در مراسمی که با عنوان «نشست  بررسی نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس» در مورخ ۵ مهر در نمایشگاه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شده بود، نقش زنان را طی ادوار مختلف تاریخ معاصر ایران؛ از قبیل دوره مبارزه ، پیروزی انقلاب اسلامی، بعد از پیروزی انقلاب به ویژه هشت سال دفاع مقدس و بعدها مدافعان حرم و اکنون مدافعان سلامت تشریح کرد. 
وی ضمن گرامیداشت نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس گفت: زنان ایران طی این هشت سال، نقش‌های متعدد و اثرگذاری از جمله نقش رزمی، نقش امدادی، نقش پشتیبانی، نقش روانی و عاطفی و نقش حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس را ایفا کردند.
صفری با اشاره به بخشی از فرمایش حضرت امام خمینی( ره  )که فرمودند: «زنان سربازان گمنام جبهه‌ها بودند»، تأکید کرد: تاکنون نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس به‌درستی بازگو نشده است و ضرورت دارد تا زنان ایران به بازگویی خاطرات خود از این دوران به‌صورت نگارش کتاب، عکس یا حتی سخنرانی بپردازند.
مشاور امور بانوان و خانواده در وزارت راه و شهرسازی گفت: زنان ایران همواره در پشت وقایع ارزشی کشور حضور داشته و افتخارآفرینی کرده‌اند. زن جامعه مسلمان ایرانی، معلم ثانی برای زنان جهان خواهد بود و دیر یا زود، در سرنوشت و جایگاه زنان جهان نقشی بی‌بدیل و اثرگذاری را ایفا خواهد کرد.
وی با اشاره به نقش رزمی و امدادی و  دو نقش مادری و همسری زنان در هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: در نقش مادران؛ زنان در تربیت فرزندان با ایمان و شجاع، فرستادن فرزندان به جبهه با افتخار، صبوری و افتخار در شهادت فرزندان، گذشت از همه فرزندان در راه اسلام و فرهنگ‌سازی روحیه مقاومت و پایداری و در نقش همسران؛ تلقی جنگ به‌عنوان یک ارزش در خانواده، حفظ حریم خانواده در غیاب همسر، بر عهده گرفتن فرزندان و مدیریت منزل، صبوری و افتخار در برابر شهادت همسران و تشویق و ترغیب همسران به حضور در جبهه نقش‌های ماندگاری را از خود برجای گذاشتند.
صفری با یادآوری از نقش‌آفرینی ۳۰ هزار زن به‌طور مستقیم در هشت سال دفاع مقدس، تصریح کرد: در این هشت سال، بیش از ۶ هزار و ۸۴۲ زن شهید، ۵۰۰ زن رزمنده، ۵ هزار و ۳۷۵ زن جانباز، ۱۷۱ زن آزاده (اسرای جنگی)، ۲۲ هزار و ۸۰۸ زن امدادگر، ۱۲۳ هزار و ۵۵۳ مادر شهید، ۶۱ هزار و ۵۲ همسر شهید، ۳۱۷ هزار و ۱۹۳ همسر جانباز و ۴۱ هزار و ۷۶ همسر آزاده حضور داشتند و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم نقش‌آفرینی کردند.
گفتنی است که در این نشست،  دو نفر از بانوان رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس  به بیان تجارب زیسته خود در دوران دفاع مقدس  پرداخته  و خاطرات خود را بیان کردند.
شایان ذکر است که مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس از ۳۱ شهریور تا ۸ مهر در تهران و تمامی ادارات وزارت راه و شهرسازی سراسر کشور برگزار می‌شود و طی این ایام، دستاوردهای این هشت سال معرفی خواهند شد.