شناسهٔ خبر: 8574 - سرویس مسکن و شهرسازی

چگنی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار استان اصفهان برگزار شد

جلسه ستاد استانی بازآفرینی جلسه ستاد استانی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی استان اصفهان در محل استانداری اصفهان با حضور استاندار اصفهان، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و کارشناس دفتر و اعضای ستاد استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران، در ابتدای جلسه که روز گذشته ۳۰ خرداد برگزار شد آقای مهندس غلامی مديركل راه وشهرسازي استان اصفهان به عنوان دبير جلسه در خصوص قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد مصوب ۱۳۸۹ و سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد مصوب ۹۳/۶/۱۶ هیئت دولت به ارائه توضیحاتی پرداخت.

در ادامه نریمان مصطفایی مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری خلاصه‌ای از پیشینه شکل گیری سند توانمندسازی و سند جدید احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و ساختار تشکیلاتی ستاد ملی، استانی و شهرستانی را ارائه کرد.

وی سند جدید را فراقوه‌ای و مرجع رسیدگی به کل محدوده‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی دانست و ایجاد شبکه همکاری در دستگاه‌های مدیریت شهری با توجه به رویکردهای سند را خواستار شد. مصطفایی همچنین توانمندسازی در همه ابعاد، خروج از ابعاد صرفاً کالبدی و پرداختن به ابعاد اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، فقر شهری و تاب آوری شهری، پیشگیری و پیش نگری از گسترش این محدوده ها را از دیگر محورهای سند حاضر معرفی کرد.

 وی همچنین خواستار برگزاری منظم ستادها به صورت ماهانه و تشکیل کارگروه‌های تخصصی زیرمجموعه ستاد، تشکیل صندق بهسازی و نوسازی به منظور تامین مالی پایدار اقدامات بهسازی و نوسازی، قرار دادن برنامه‌های بهسازی و نوسازی و توانمندسازی در شورای برنامه‌‌ریزی و توسعه استان و توجه به این محدوده‌ها در شورای مذکور و استفاده از ظرفیت سازمان‌های غیردولتی در این محدوده‌ها شد.

دکتر زرگرپور استاندار اصفهان نیز یکی دیگر از حاضران این نشست بود که از تهیه سند راهبردي بازآفريني شهري استان طي يك ماه آينده خبر داد و گفت: این سند مي‌تواند بافت‌هاي ناكارآمد شهري را در يك برنامه زمانبندي معقول به بافت‌هاي كارآمد و قابل سكونت تبديل كند.

وی از تشكيل كارگروهي در رابطه با تدوين اين سند خبر داد و افزود: اين كارگروه موظف است ظرف يكماه با توجه به مجموعه‌اي از تجربياتي كه شهرداري‌هاي استان، اداره کل راه و شهرسازي و نهادهاي مختلف دارند سند را تهيه كند.

به گفته وی پنج محدوده هدف سند شامل اسکان غیررسمی، بافت فرسوده، بافت‌های با پیشینه روستایی، بافت‌های تاریخی و پهنه‌های ناهمگون چالش و تنگناي اساسي در بافت‌های شهري استان است.

زرگرپور برنامه‌های بازآفرینی شهری در محدوده‌های هدف را جز اولویت‌های توسعه استان مطرح و از دستگاه‌های مدیریت شهری درخواست کرد سوالات و ابهامات خود را در خصوص سند جدید و تشکیل کارگروه‌های تخصصی زیرمجموعه ستاد مطرح کنند تا در ستاد بعدی استان در دستور کار قرار گیرد./