شناسهٔ خبر: 85805 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خبر داد:‌

برگزاری سلسله نشست‌های مدیریت و تولید مسکن در مهرماه

بازدید مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سلسله نشست های مدیریت و تولید مسکن به همت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خلیل محبت‌خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام این خبر گفت: این سلسله نشست‌ها، دوره سوم از سلسله نشست‌های بازآفرینی شهری مختص جامعه هدف ادارات کل راه و شهرسازی منطقه یک کشور شامل تهران، قم، البرز، قزوین، مرکزی و سمنان است که ۴ منطقه دیگر کشور نیز می‌توانند از آموزش‌های آنلاین ارائه شده بهره‌مند شوند.

وی در خصوص توضیح نشست یکشنبه هفته آتی که در ۲۰ مهرماه برگزار می‌شود، تصریح کرد: در دهه‌های اخیر، مسئله مسکن و تأمین آن همواره به‌عنوان یکی از مشکلات قابل‌توجه جوامع شهری در کشورمان مطرح بوده است.

وی افزود: در این خصوص رشد سریع جمعیت، مهاجرت و شهرنشینی در کنار افزایش شمار خانوارها که بخشی از آن ناشی از تشکیل خانوارهای جدید توسط متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ هجری شمسی بوده و بخشی دیگر درنتیجه تغییر گرایش‌های فرهنگی و شیوه زیست ناشی از تبدیل خانوارهای گسترده به خانوارهای هسته‌ای صورت پذیرفته به افزایش تقاضای مسکن منجر شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که نه‌تنها شمار واحدهای مسکونی موجود تکاپوی پاسخگویی به نیاز فزاینده مسکن حتی از وجه کمی را نداشت، بلکه محدودیت‌هایی که مسکن به‌عنوان یک کالای ناهمگن، غیرمنقول و سرمایه‌ای با آن روبه‌رو است سبب شد تا مشکل تامین مسکن همواره به عنوان مشکلی پیچیده و چندوجهی برای مدیران و سیاستگذاران مطرح باشد.

وی با اشاره به اینکه مسکن برخلاف بسیاری از دیگر کالاها، که با توجه به نیاز بازارِ تقاضا قابل‌انتقال از مکان مازاد تولید به مکانی که کمبود آن شناسایی‌شده نیست و این‌یکی از محدودیت‌هایی است که پرداختن به بازار تقاضای مسکن را از بازار تقاضای دیگر کالاها در علم اقتصاد متمایز می‌کند، افزود: افزایش چشمگیر متوسط قیمت مسکن در بسیاری از بازه‌های زمانی حتی بیش از متوسط نرخ تورم، سبب شد تا متقاضیان بازار تقاضای مسکن به آن از منظر یک کالای سرمایه‌ای و بادوام نگاه کنند.

محبت خواه افزود:  این مساله موجب پیشی گرفتن وجه سرمایه‌ای این کالا نسبت به وجه مصرفی آن شد و ضرورت دخالت دولت‌ها در بازار مسکن و لزوم اقدام به‌سیاستگذاری و برنامه‌ریزی را بیش‌ازپیش مطرح ساخت. درنهایت نیز ناهمگن بودن کالای مسکن که ناشی از خصایص درونی نظیر ویژگی‌های فیزیکی اعم از کیفیت مصالح ساختمانی به کار رفته، طرح معماری و ... و از طرفی خصایص بیرونی نظیر دسترسی، هم‌جواری و ... آن است سبب می‌شود تا کالای مسکن برخلاف بسیاری از دیگر کالاها دارای یک بازار تقاضا نبوده بلکه زیر بازارهایی را مشتمل شود که هرکدام از آن‌ها برحسب نحوه تصرف، نوع واحد، عمر بنا، کیفیت، نحوه تأمین مالی و نظایر آن از یکدیگر متمایزند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تصریح کرد: تمام آنچه گفته شد نشان دهنده این است که از یک‌سو تحولات جمعیتی- اجتماعی و البته اقتصادی خانوارها به‌عنوان یک عامل بیرونی می‌تواند متغیرهای اثرگذار بر بازار تقاضای مسکن را متأثر کند و شناخت این بازار مستلزم شناخت و تحلیل این تحولات و پیش‌بینی آن‌ها است. همچنین از سوی دیگر آگاهی از سازوکار بازار تقاضای مسکن به‌عنوان بازاری چندوجهی و متکثر به‌طور ماهوی پیچیده است و درک آن مطالعه‌ای عمیق و موشکافانه را طلب می‌کند که خود را در ضرورت مطالعه بازار مسکن به منظور دستیابی به"برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری" صحیح بازنمایی می‌کند.

وی ادامه داد: به همین خاطر آموزش مدیران شهری از تحولات مسکن در ایران، متغیرهای موثر در آن، تامین مالی، ظرفیت سازی تولید مسکن در بافت‌های هدف بازآفرینی خود گامی مهم در پیشبرد اهداف کلان سیاستگزاری مسکن را در ایران دارد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خاطرنشان کرد: تاکنون دو دوره از پاییز سال گذشته تاکنون تحت تفاهمنامه اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با مجموعه تحقیقی پژوهشی جهاد دانشگاهی کشور و زیر نظر شرکت بازآفرینی شهری با عناوین مفاهیم پایدار بازآفرینی شهری با هدف تامین و ارتقای تدریجی کیفیت در بافتهای ناکارآمد و همچنین مخاطرات زلزله برگزار شده است.

لازم به ذکر است این نشست‌ها در دو نوبت خواهد بود که نشست نخست آن بیستم مهرماه از ساعت ۱۲:۳۰ و با موضوع "مسکن کم‌درآمدان در ایران از توزیع زمین تا طرح اقدام ملی" با حضور دکتر علاءالدینی و به شکل وبینار برای شهرداری‌های استان تهران و سایر ادارات کل راه و شهرسازی کشور برگزار خواهد شد.