شناسهٔ خبر: 85826 - سرویس هوایی

در نشست مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و فرمانده ستاد مقابله با کرونای پايتخت عنوان شد

استفاده از ظرفيت‌های موجود برای مقابله با کرونا در فرودگاه‌ها/ فعاليت مستمر در خدمت رسانی با رعايت پروتکل‌های بهداشتی

مکری مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران در جلسه تخصصی با حضور فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران تاکيد کرد که با وجود کاهش ۸۰ درصد درآمدهای هوانوردی در شرکت، فرودگاه‌ها از تمام ظرفيت های موجود در استان ها برای تامين امکانات و منابع لازم برای پيشگيری و مقابله با بحران کرونا استفاده کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست سياوش اميرمکری، مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران با حضور اعضای هيات مديره و مديران این شرکت و عليرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا با هدف ارايه گزارش از اقدامات شرکت در مقابله با کرونا و دريافت توصيه‌ها و پيشنهادهای مرتبط برگزار شد.

در این نشست، وی گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايی ايران داراي دو وظيفه اصلی است که مديريت و راهبري ۵۳ فرودگاه تحت مالکيت و نيز مديريت ترافيک هوايی آسمان ايران را شامل می شود.

مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران با اشاره به اينکه فرودگاه در عين داشتن زيرساخت های انتقال سريع مسافران، در صورت عدم اتخاذ تمهيدات لازم، ظرفيت انتقال سريع بيماری کرونا را نيز داراست، افزود: نخستين بخشنامه های مرتبط با پيشگيری از ويروس کرونا را پنجم بهمن سال ۱۳۹۸ يعنی قبل از شيوع بيماری در ايران، صادر کرديم و سپس وارد مراحل عمليات اجرايي و انجام اقدامات جدي در راستای دستورالعمل ها و رعايت پروتکل های بهداشتی شديم.

وي تاکيد کرد: مديران فرودگاه ها به تنهايي نمی توانند مانع گسترش ويروس کرونا شوند و بايد تمام سازمان ها و ارگان های مرتبط در اين زمينه همکاری کنند.

اميرمکری با اشاره به جابه جايي ۴۵ تا ۵۰ ميليون مسافر سالانه در فرودگاه های کشور گفت: تمام مسافران ورودی و خروجی در بدو ورود به فرودگاه ها غربالگری می شوند و از جمله اقدامات پيشگيرانه مي توان به ضدعفوني و گندزدايی سطوح، رعايت فاصله گذاری و نظارت و کنترل اجراي پروتکل های بهداشتی اشاره کرد.

وي همچنين از اختصاص حدود ۱۲۰ ميليارد ريال اعتبار براي تامين محصولات شوينده مورد نياز فرودگاه ها با استفاده از ظرفيت های استان ها با وجود شرايط دشوار کاهش ۸۰ درصدی درآمدهای هوانوردی شرکت خبر داد و افزود: با رعايت جدی پروتکل های بهداشتی تلاش کرديم که مانع وقفه در خدمت رسانی فرودگاه ها شويم.

مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران با اشاره به پايش دايمی وضعيت سلامت نيروهای عملياتی هوانوردی عنوان کرد: با تعريف دستورالعمل های ويژه، کارکنان مشکوک به ابتلا با مشورت پزشک به آزمايشگاه طرف قرارداد معرفی می شوند و تا زمان بهبود کامل اجازه بازگشت به محل کار را ندارند. 


همچنين در اين نشست، فرشيد گليج، مديرکل دفتر مقررات فرودگاهي، مديريت بحران و پدافند غيرعامل در سخنانی عنوان کرد: اواخر دی ۹۸ پس از تشکيل جلسه ای ويژه در سازمان پدافند غيرعامل، کميته اضطرار را در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران تشکيل داديم و نخستين بخشنامه ها را صادر کرديم.
گليج افزود: در ادامه بازرسی فرودگاه های بين المللی و سپس توزيع و بررسی فرم های غربالگری ۶۰۰۰ شاغل در شرکت انجام شد و پس از تامين اعتبار لازم براي خريداری و توزيع مواد ضدعفونی، تفاهمنامه ای را با آزمايشگاهی براي انجام تست های تشخيصی منعقد کرديم.
وي گفت: از ۲۹ اسفند تا سوم فروردين کادر آزمايشگاه برای غربالگری ۲۳۰ شاغل در مرکز کنترل فضای کشور در آن محل مستقر شدند و از ظرفيت فرودگاه های معين نيز براي جابه جايی مسافران و اقلام بهداشتی استفاده کرديم.
گليج با اشاره به ارسال سريع و به موقع مصوبات جلسه های ستاد ملی مبارزه با کرونا از سوي دفتر مقررات فرودگاهی، مديريت بحران و پدافند غيرعامل به فرودگاه ها عنوان کرد: از ديگر اقدامات انجام شده می توان به اجرای برنامه های دورکاری، تهيه شناسنامه الکترونيک سلامت کارکنان شرکت، استفاده از بازرسان نامحسوس براي کنترل فرودگاه ها، برنامه ريزی برای تهيه مجموعه کتاب ۱۰ جلدي «سبک زندگي سالم» براي استفاده کارکنان شرکت، اصلاح و بازنگری در نصب نشانگرها و نوارهای فاصله اجتماعی، چينش صندلی ترمينال ها و فرايند پذيرش مسافر و نيز پايش مستمر کارکنان براي غربالگري روزانه اشاره کرد.