شناسهٔ خبر: 85832 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن مطرح کرد

۱۲ هزار کیلومتر معابر روستایی در ۳ سال آسفالت شد/تهیه طرح هادی برای ۳۹۲۰۰ روستای کشور/صیانت از اراضی زراعی، باغی و کشاورزی وظیفه‌ای مشترک بین بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌هاست

محمد رضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روند اجرای طرح هادی روستایی را در روستاهای سراسر کشور اعلام کرد و از آسفالت ۱۲ هزار کیلومتر معابر روستایی در دوره سه ساله توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور در شبکه خبر با موضوع نگاهی به اجرای طرح هادی روستایی در روستاهای سراسر کشور، از تهیه طرح هادی برای ۳۹ هزار و ۲۰۰ روستای کشور از ابتدای شروع این طرح خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از ۹۷ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور دارای طرح هادی هستند.

شاملو با اشاره به اینکه تهیه طرح هادی روستایی تاکنون روند خوبی را طی کرده است، اجرای طرح‌های هادی را به دو شکل تدریجی و بهسازی محیط روستا تعریف کرد و توضیح داد: در بخش اجرای تدریجی طرح‌های هادی، ساخت و ساز و صدور پروانه ساختمانی با هدایت دهیاری ها و بر اساس ضوابط طرح هادی تدریجا انجام می‌شود. در بخش بهسازی محیط روستایی نیز که بر اساس طرح هادی است، بهسازی محیط روستا، اجرای شبکه معابر روستای، شبکه دفع آب‌های سطحی، آسفالت و سنگفرش روستایی، ایجاد بوستان‌های روستایی، ساماندهی مرکز محلات در دستور کار قرار می‌گیرد که در این بخش عمدتا انتظاراتی از سوی مردم مطرح می‌شود و بعضا به دلیل عدم تخصیص اعتبارات کار به تعویق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه بهسازی محیط روستایی در ۱۰ هزار روستا معادل ۵۱ درصد روستاهای کشور انجام شده است از نیاز به تکمیل ۱۰۰ درصدی اجرای طرح و تامین اعتبارات مکفی برای آن خبر داد.

شاملو تصریح کرد: یکی از محورهای فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مشارکت مردمی در تمامی فعالیت‌های بنیاد است. در تمامی فعالیت‌ها بحث سنددار شدن املاک روستایی، نوسازی مسکن روستایی، بازسازی مناطق آسیب‌دیده از حوادث، مشارکت مردم شرط موفقیت و اجرای کامل فعالیت های برنامه ریزی شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توضیح داد: بنیاد در طی ۳ سال گذشته از محل سهمیه قیری که در بودجه سالانه مجلس به میزان ۲۰۰۰ میلیاردتومان تصویب شده است بیش از ۱۲ هزار کیلومتر از شبکه معابر روستایی را با مشارکت مردم و دهیاری ها آسفالت کرده است که حدودا سطوحی که آسفالت شد ۹۶ میلیون مترمربع بود که با مشارکت مردم و شوراها و دهیارها این کار بزرگ انجام شد.

وی در خصوص هماهنگی برای اجرای طرح هادی در سراسر کشور، گفت: طرح هادی طرح فرابخشی است و نیاز است که بسیاری در این مورد نظر بدهند که تاکنون بنیاد مسکن از همکاری دستگاه های مختلف برخوردار بود.

شاملو با اشاره به اینکه در کمیته تصویب اجرای طرح‌های هادی روستایی، دستگاه‌هایی همچون استانداری، راه و شهرسازی، شوراها، فرمانداری، دهیاری، محیط‌زیست، جهادکشاورزی، وزارت میراث‌فرهنگی و سایر دستگاه‌ها حضور دارند، اجرای طرح هادی را در برخی از استان ها همچون تهران با مشکلاتی مواجه دانست و گفت:  در استان تهران تعداد قابل توجهی از روستاها هم در حریم رودخانه ها و هم در حریم محیط زیست هستند و در برخی از آنها وزارت جهاد کشاورزی نظر دارد که در آن مناطق، بنیاد مسکن در اجرای طرح هادی با مشکلاتی مواجه است. اخیرا نیز جلسه ای با استانداری تهران داشتیم و مقرر شد تا برخی از روستاها که دارای مشکلات هستند و طرح های آنها بیش از دو سال است تهیه شده و در کمیته تصویب دچار مشکل شدند مورد رسیدگی قرار بگیرد و تصمیم گیری شود.

تعیین محدوده روستا از الزامات تهیه طرح هادی است

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه تعیین محدوده روستا از الزامات تهیه طرح هادی است، تاکید کرد: طرح هادی روستایی مصوب نخواهد شد مگر آنکه ابتدا محدوده مشخص باشد.

شاملو یادآور شد: در طرح هادی استاندار و نرمی وجود دارد که متناسب با رشد جمعیتی که روستا در دوره ۱۰ ساله داشته، پیش‌بینی توسعه روستا انجام می گیرد. در عین حال موضوع محوری در تهیه طرح هادی، توجه به حفظ اراضی زراعی و باغی که قابلیت کشاورزی دارند، است.

وی بر حفظ و صیانت از اراضی زراعی و باغی تاکید کرد و گفت: در تهیه و اجرای طرح های هادی تمام تلاش این بوده تا اراضی زراعی و باغی روستا و محل هایی که به لحاظ زیست‌محطیی واجد ارزش هستند، حفظ شوند.

شاملو در خصوص وضعیت منابع درنظر گرفته شده برای اجرای طرح‌های هادی نیز اعلام کرد: در سال گذشته بیش از ۲۴۰۰ میلیاردتومان اعتبار به رغم مشکلات دولت به بنیاد مسکن برای اجرای طرح های هادی، تخصیص داد.

یکهزار پروژه عمرانی در سیل فروردین ۹۸ اجرا شد

وی یادآور شد: در سیل فروردین ۹۸، ۲۸ استان تحت تاثیر سیل قرار گرفت که بنیاد مسکن حدود ۸۶۰ میلیاردتومان فقط برای ایمن سازی روستاهای مناطق سیل زده، بهسازی محیط، پروژه‌های ترمیم اعتبار دولتی دریافت کرد و فعالیت های اجرایی و عمرانی را به انجام رساند.  بنیاد مسکن در مناطق سیل زده کشور بیش از ۱۰۰۰ پروژه اجرایی را به انجام رساند.

شاملو در عین حال خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن در مجموع در حدود ۴۵۰۰ میلیاردتومان برای طرح‌های هادی اعتبار سالانه نیاز دارد تا در دوره ۱۰ ساله بتواند محورهای اصلی طرح را در کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار، تهیه و تدوین و اجرایی کند.