شناسهٔ خبر: 85859 - سرویس استان‌ها

همراهی و حمایت از برنامه ها و طرح های ملی و استانی

index1.jpg مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در جلسه شورای معاونین که با حضور استاندار برگزار شد ضمن تشریح اقدامات و فعالیت های اداره کل گفت: همراهی با برنامه ها و سیاست های کلان ملی و استانی از جمله مهمترین دستور کارهای راه و شهرسازی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قزوین) جلسه شورای معاونین اداره کل راه و شهرسازی با حضور جمالی پور استاندار قزوین، فرخزاد معاون عمرانی استاندار، پیرمرادی مدیر کل دفتر فنی استاندار، ابراهیم مبارک قدم مدیر کل راه و شهرسازی و معاونین و روسای ادارات راه و شهرسازی در سالن آمفی تئاتر این اداره کل برگزار شد.

در این جلسه ابراهیم مبارک قدم با ارائه گزارشی از فعالیت های اداره کل و معاونت های این مجموعه گفت: در حوزه معاونت مهندسی و ساخت در زمینه ساخت تاسیسات عمومی و دولتی؛ تامین زمین و تامین منابع مالی پنج مدرسه در مهرگان، ساخت کلانتری، مجتمع تجاری و رسیدگی به صورت وضعیت ها از جمله اقدامات این اداره کل برای اهالی مهرگان بوده و اداره کل راه و شهرسازی به طور جد در حال پیگیری و انجام امور است.

مدیرکل راه و شهرسازی بیان داشت: در حوزه بازآفرینی شهری و مسکن که دارای چندین اداره در زیر مجموعه خود از جمله اداره مسکن است که اجرای سیاست های مسکن شامل مساکن استیجاری، مسکن مهر، اقدام ملی مسکن و همچنین آماده سازی اراضی که بتوان مورد بهره برداری در زمینه کاربری مسکونی قرار بگیرد در حال اجراست.

وی افزود: یکی دیگر از ادارات این مجموعه مربوط به حوزه بازآفرینی شهری است که در رابطه با بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده می باشد که بالغ بر هزار هکتار بافت ناکارآمد در سطح استان داریم و همچنین ساماندهی و توانمند سازی سکونت گاه های غیر رسمی مربوط به این حوزه است.

وی اضافه کرد: همچنین بحث آموزش و ترویج، بهسازی شبکه معابر و احداث خدمات عمومی به گونه ای که در طی برنامه ششم توسعه بتوانیم سرانه خدمات عمومی و زیرساخت های آنها به معادل میانگین شهری برسانیم جزو اهداف این حوزه است.

مبارک قدم بیان داشت: از باقی مانده اعتبارات سال 98 توانستیم مبلغ ده میلیارد تومان جذب کنیم و با هماهنگی ها و جلساتی که به طور مستمر در حوزه معاونت عمرانی استانداری تشکیل می شد 13 میلیارد تومان به ما اعتبار ابلاغ شده و منتظر تخصیص آن هستیم که یک بخشی را خود ما مجری طرح ها خواهیم بود.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری استان ادامه داد: از جمله این برنامه ها احداث مراکز بهداشت و درمان و احداث کتابخانه، فضای سبز، بهسازی معابر، آسفالت حوزه بافت های فرسوده و حتی کلاس های آموزشی که اداره کل فنی و حرفه ای در حوزه سکونت گاه های غیر رسمی برای ارتقا مهارت آموزی بین جوانان و زنان سرپرست خانوار برگزار می کند و بخشی از آن را هم خود اداره کل متولی خواهد بود.

مدیر کل راه و شهرسازی گفت: نظارت عالیه بر ساخت و سازهای شهری جزو وظایفی هست که قانون بر عهده وزارت مسکن و راه و شهرسازی گذاشته که طبق ماده 35 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان کلیه نظارت هایی که در حوزه شهری انجام می گیرد بر عهده این وزارتخانه است که یا به صورت گزارش مردمی یا بر اساس گزارشات دستگاه های اجرایی است که به اداره کل راه و شهرسازی اعلام می کنند و این موضوع از سوی کارشاسان ماده 35 در حال پیگیری و انجام است.

مبارک قدم بیان داشت: در شش ماهه اول سال نزدیک 30 درصد کلیه ساخت و سازهای شهری ممیزی شده و کاری که در این حوزه انجام می پذیرد مطابق با مقررات کلی ساختمان و ضوابط شهری و معماری است.

وی اضافه کرد: همچنینن این حوزه سالانه عهده دار برگزاری ۲ آزمون ورود به حرفه مهندسی است که از بین فارغ التحصیلان در هفت رشته معماری، شهرسازی ، عمران، برق، مکانیک، نقشه برداری و ترافیک برگزار می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی افزود: صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی، دفاتر فنی، مجریان ذی صلاح، انبوه سازان و آزمایشگاه های کنترل کیفی مصالح هم جزو وظایف این حوزه هست.

مبارک قدم تاکید کرد: موضوع خانه های سازمانی که حدود ۲۲۰ واحد در سطح استان داریم که امسال در صدد هستیم ۹۲ خانه سازمانی که مشمول ماده 8 قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن هستند در شهرهایی که مرزی نبوده و محروم هم نیستد مثل شهرستان های قزوین، آبیک و تاکستان فروخته شوند تا بتوانیم با استفاده از تبصره ۱۲ قانون بودجه درآمدهای ماحصل از فروش این خانه ها را صرف تکمیل پروژه های عمرانی استان نماییم.

دبیر شورای مسکن استان در رابطه با حوزه شهرسازی و معماری این اداره کل نیز بیان داشت: دو دستگاه دیده بان توسعه در استان هستند که یکی محیط زیست و دیگری راه و شهرسازی می باشد؛ خصوصا معاونت شهرسازی و معماری اداره کل نقش به سزایی دارند از جمله تهیه طرح های توسعه کالبدی چه در محدوده قانون شهرها و چه در حریم شهرها بر عهده این حوزه است که شامل تهیه طرح های جامع و تفضیلی است.

وی ادامه داد:  علاوه بر آن انجام وظایف دبیرخانه ای کمیسیون های تخصصی مثل کمیسیون ماده ۵ و کارگروه تخصصی امور زیر بنایی و شهرسازی، صدور پروانه شهرک سازی طبق مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری نیز در اختیار این معاونت است.

مبارک قدم در رابطه با معاونت املاک و حقوقی این اداره کل بر اساس چشم انداز و هدفی که وجود دارد بیان داشت: حدود ۳۲ هزار هکتار زمین در محدوده قانونی و حریم شهرها می بایست اسناد آنها به صورت تک برگی گرفته شود که عملا این حوزه عهده دار تهیه نقشه های یو تی ام و تهیه اسناد تک برگی است.

وی اضافه کرد:  این امر امسال در دستور کار این معاونت قرار گرفته و اجرای قانون زمین شهری از جمله بحث تملک، تخریب و واگذاری، کنترل افراد واجد شرایط بر اساس سیاست های مسکن حمایتی، اجرای قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن، رسیدگی به دعاوی حقوقی و کیفری و حوزه فرماندهی یگان حفاظت از اراضی دولتی در ذیل حوزه معاونت املاک و حقوقی فعالیت می کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی در رابطه با حوزه معاونت توسعه و منابع انسانی نیز گفت: بحث برون سپاری در حوزه توسعه منابع در دستور کار سالجاری این حوزه می باشد و بخشی از اداره کل به دلیل ارائه خدمات به مردم به خصوص در بخش املاک و مسکن مراجعات روزمره عدیده ای دارد و به طور مثال در بخش معاملات ثانویه به طور متوسط ۳۰۰ الی ۴۰۰ مراجعه کننده در طی یک ماه داریم.

مبارک قدم گفت: خوشبختانه این بخش کلا به اداره پست برون سپاری شده و در بحث ثبت نام و تکمیل پرونده های اقدام ملی در حال انعقاد قرارداد با سازمان نظام مهندسی هستیم که برون سپاری شود.

وی عنوان کرد: در بحث میز خدمت در حال راه اندازی میز خدمت الکترونیکی هستیم که مردم بتوانند بر اساس سامانه ای که اعلام خواهد شد مدارک خود را بارگذاری کنند و اطلاعات خود را از طریق سامانه به اداره کل بفرستند و کارهایی که مربوط به بحث واگذاری، تخصیص و انعقاد قرارداد بانک های عامل هست انجام بدهند.

این مقام مسئول اظهار کرد: به لحاظ بودجه سالانه ۳۰ الی ۴۰ میلیارد تومان گردش مالی داریم که از این مبلغ حدود ۶۰ میلیارد تومان به صورت درآمد هزینه در حوز سازمان ملی زمین و مسکن انجام می گیرد و نزدیک ۲۰ میلیارد تومان در حوزه شرکت بازآفرینی اقدام می شود.

مبارک قدم ادامه داد: علاوه بر این حدود صد میلیارد تومان نیز سهم آورده مردمی را داریم برای اجرای پروژه های مسکن و همچنین تسهیلات بانکی که نهایتا با تخصیص، واگذاری‌و راهبری، اداره کل راه و شهرسازی این تسهیلات و آورده مردم را در حوزه اجرای پروژه های مسکن هزینه می کند.