شناسهٔ خبر: 85926 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

مسکن، پیشران اقتصاد کشور باشد/ آمار تحلیلی بازار مسکن منتشر می‌شود

بازدید وزیر راه و شهرسازی از بخش های مختلف معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بر پیشران بودن نظرات کارشناسانه معاونت مسکن و ساختمان در بخش کلان دولت تاکید کرد و گفت: آمار تحلیلی بازار مسکن با تکیه بر تحلیل های جامع اقتصادی، منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته ۲۰ مهر ضمن بازدید از بخش‌های معاونت مسکن و ساختمان، دفتر اقتصاد مسکن، دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، و دفتر توسعه مهندسی ساختمان، بر تقویت بخش مسکن و ارایه گزارش‌های تحلیلی بخش های مختلف آن معاونت در دفاتر مختلف تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تاثیرگذاری اقتصاد کلان بر بازار مسکن، پیشران بودن بخش مسکن در اقتصاد کشور و تاثیرگذاری موثر آن و حفظ سهم مسکن در اقتصاد کشور، و توجه به مسئولیت اجتماعی در بخش مسکن از مواردی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در شورای پول و اعتبار عضو است و این عضویت باید با تاثیرگذاری بیشتری در تصمیمات مربوط به مسکن از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی همراه باشد، توضیح داد: تصمیماتی که در حوزه بانکی گرفته می‌شود تاثیر مستقیمی روی قیمت‌ها می‌گذارد. بنابراین باید ترتیباتی اتخاذ شود که در تصمیم گیری های مربوط به حوزه های مرتبط با بخش مسکن، وزارتخانه راه و شهرسازی نقش موثرتری داشته باشد.

اسلامی بر تالیف و تحلیل در حوزه مسکن تاکید کرد و گفت: آماری که پیش‌تر و هم‌اکنون از قیمت‌های خرید و فروش و اجاره مسکن توسط بانک مرکزی ارایه می‌شود، صرفا آماری و غیر تحلیلی است و به همین دلیل دفتر اقتصاد مسکن به عنوان زیرمجموعه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی باید آماری با تکیه بر تحلیل های گوناگون ارایه دهد و از ایجاد حباب در بخش مسکن و قیمت های آن جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: به حباب‌های قیمتی که توسط عده ای در بازار مسکن ایجاد می شود اهمیتی نمی‌دهیم و تلاش خواهیم کرد با ارایه تحلیل های واقعی، راهکارهایی ارایه دهیم تا به رونق بخش مسکن بینجامد.

اسلامی توصیه کرد: معاونت مسکن و ساختمان تلاش کند تا گزارشی به رییس جمهوری از بخش مسکن ارایه شود که ضمن واقع‌نمایی، دربرگیرنده مسائل و در عین حال راهکارهای موثر در کنترل بازار مسکن باشد.

مسکن سرمایه اجتماعی حاکمیت و دولت است

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه مسکن، سرمایه اجتماعی حاکمیت و دولت است، گفت: تمام تلاش دشمنان، تضعیف فعالیت های موثر جمهوری اسلامی ایران و القای این تفکر است که جمهوری اسلامی ایران یک کودتا بوده است، در حالیکه دشمنان نمی فهمند که جمهوری اسلامی خاستگاه فرهنگی و ملی دارد و صرفنظر از عقاید گوناگونی که در جامعه ایران وجود دارد مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خود و قطع دست بیگانگان تصمیم گرفته اند و طی این سال ها نیز رویکرد جامعه تغییر نکرده است.

اسلامی بر مداخله در سیاست‌ها، پشتازی و تاثیرگذار بودن بخش‌های مختلف معاونت مسکن و ساختمان بر بخش مسکن در سطح کلان تاکید کرد و گفت: حرکت‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن در چند ساله گذشته در دولت دیده شده و تاثیرگذاری موردانتظار را داشت.  

در جریان این بازدید، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، علی محمد عبدی قهرودی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان، وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند و توضیحات لازم را در خصوص عملکرد دفاتر و همچنین حوزه مسئولیت بیان کردند.