شناسهٔ خبر: 85930 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد

مدیریت پایانه‌های مرزی یکپارچه می‌شود/ در وظایف گمرک دخالت نمی‌کنیم

اسلامی تلویزیون بخش خبری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خصوص سپردن مدیریت پایانه‌های مرزی به این وزارتخانه گفت: این اقدام با هدف تسهیل، تسریع و ساده‌سازی شرایط موجود انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، شامگاه یکشنبه، بیستم مهرماه با حضور در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما به سوالات مجری این بخش خبری در خصوص تصمیم اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در سپردن مدیریت پایانه‌های مرزی به وزارت راه و شهرسازی پاسخ گفت.

اسلامی، دغدغه و ضرورت اصلی این اقدام را تسهیل‌گری، ساده‌سازی و روان‌سازی در تبادلات مرزی عنوان کرد و گفت: پایانه‌های مرزی، چند سالی است که به دلیل قرائت‌های گوناگون، دچار نابسامانی حداکثری است و به یک انتظام‌بخشی و مدیریت اداری نیاز دارد. البته باید توجه کرد که هر دستگاهی، کماکان وظیفه خود را دارد و بر اساس ضوابط و رویه‌های قانونی، ما بر مبنای موافقت‌نامه‌هایی که با کشورهای هدف داریم، این مدیریت را انجام می‌دهیم.

او در پاسخ به اینکه این مدیریت تاکنون برعهده چه دستگاهی بوده است، عنوان کرد: پیش از این، هر دستگاهی در پایانه‌های مرزی، کار خود را انجام می‌داد که این شیوه، ناهماهنگی‌، دوباره‌کاری، موازی‌کاری و به‌هم‌ریختگی و آشفتگی در پی داشت. ستاد هماهنگی اقتصادی با تاکید رییس‌جمهور، همانند مرزهای هوایی و دریایی که مسوولیتشان بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، پایانه‌های مرزی را نیز به اصل خود واگذار کرد.

او با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی میلیاردها تومان را صرف ساخت پایانه‌های مختلف در مرزهای کشور کرده است، گفت: واگذاری پایانه‌های مرزی، همچون مرزهای دریایی و هوایی به این منظور بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است تا کار به شکلی واحد دنبال شود. بر مبنای این مدیریت واحد، وزارت راه و شهرسازی، ساعت کار، نحوه حضور و پاسخگو بودن دستگاه‌های مسوول در پایانه‌های مرزی را هماهنگ و کنترل خواهد کرد.

اسلامی پیش‌بینی کرد، با این تصمیم، شرایط در پایانه‌های مرزی به سامان خواهد شد و ادامه داد: تجار و بازرگانان نیز از این تصمیم ابراز خرسندی کردند؛ چون از موازی‌کاری، دوباره‌کاری و تکرار برخی از فعالیت‌ها که تا قبل از این، دستگاهی متولی کنترل آن نبود، جلوگیری خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد، قرار نیست که وزارت راه و شهرسازی در امور تخصصی گمرک و یا سایر دستگاه‌ها دخالت کند.

او هرگونه تغییر در شیوه اداره پایانه‌های مرزی را منوط به ارزیابی شرایط موجود دانست و خاطرنشان کرد: افرادی را منطبق با این وظیفه ماموریتی در پایانه‌های مرزی منصوب خواهیم کرد تا بتوانیم هماهنگی‌های لازم را ایجاد و تسهیل کنیم.

اسلامی، هدف ستاد اقتصادی و شخص رئیس‌جمهور از این تصمیم را تسهیل، تسریع و ساده‌سازی شرایط موجود عنوان کرد.