شناسهٔ خبر: 85994 - سرویس مسکن و شهرسازی

رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى مطرح كرد

يك‌‌ششم یارانه انرژى در دنيا را ايران پرداخت مى‌كند/ مبحث ١٩ مقررات ملى و كنترل ساختمان جزو پيشروترين مباحث ساختمانى است/ الگوى ملى ساختمان‌‌هاى سبز در حال نهايى‌‌شدن

محمد شکرچی زاده رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى مبحث ١٩ مقررات ملى و كنترل ساختمان را از پيشروترين مباحث در حوزه ساختمان برشمرد و اهداف راه‌‌اندازى سامانه پايش را اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبرى وزارت راه و شهرسازى، رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى در مراسم رونمايى از سامانه پايش اطلاعات انرژى در ساختمان، ضمن معرفى ويژگى‌‌‌هاى سامانه، گفت: در كشورمان متاسفانه كارنامه قابل‌‌قبولى براى مصرف انرژى وجود ندارد. در عين حال چشم‌اندازهاى روشنى نيز وجود ندارد. به همين دليل ضرورت دارد تا در بخش ساختمان، برنامه‌‌های كاهش مصرف انرژى تدوين و تهيه شود.

رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى، ادامه داد: يك‌‌ششم یارانه انرژى در دنيا را امروزه ايران، پرداخت مى‌كند كه حدود ١٧ درصد است. اين در حالی است كه جمعيت ايران يك درصد جمعيت دنياست. در عين حال مصرف بالاى انرژى از سوى پردرآمدها انجام می‌شود كه اين روند بايد اصلاح شود.

شکرچی‌زاده ضمن تاکید بر این مطلب که ازران بودن انرژی سبب کاهش انگیزه بخش خصوصی است، یادآور شد: چنانچه مصرف انرژی با این شیوه ادامه یابد در سال ۱۴۲۰ شاهد میزان روزانه مصرف گاز به مقدار ۵۰۰ میلیون مترمکعب خواهیم بود و به همین دلیل ضرورت دارد تا هرچه سریعتر نسبت به کاهش مصرف انرژی در ساختمان و سایر حوزه ها اقدام لازم انجام بگیرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: ایران خود یکی از تولیدکنندگان بزرگ گاز در کشور است و باید پیگیری‌‌‌های لازم در خصوص کاهش مصرف انرژی انجام شود.

وی تصریح کرد: از سال ۷۸ بخش طراحی انرژی در مرکز تحقیقات تشکیل شد و در طول سال‌‌های گذشته شاهد بودیم که هم در بخش طراحی و هم مصرف انرژی اقدامات موثری در مرکز تحقیقات انجام شده است. این اقدامات در حوزه انرژی و کاهش مصرف انرژی با انجام ویرایش ها انجام شد. در خصوص مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان٫ کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها، ویرایش چهارم انجام شد که هفته های گذشته با موافقت وزیر راه و شهرسازی تصویب و ابلاغ شد.

شکرچی‌زاده بخشی دیگر از اقدامات مرکز تحقیقات را در خصوص کاهش مصرف انرژی، آموزش و استفاده از ظرفیت مشاوران عنوان کرد و توضیح داد: سامانه پایش اطلاعات مصرف انرژی الگوهای مصرف ساختمان ها را ارزیابی می کند و ساختمان‌هایی که الگوی مصرف انرژی نامناسبی دارند شناسایی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: راهنمایی لازم برای شرکت ها انجام شده که امید است بیشترین پتانسیل مصرف صرفه جویی تهیه شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تصریح کرد: مقررات و آیین‌نامه ها باید انطباق بیشتری با واقعیت و موارد اجرایی داشته باشند و باید امکان تهیه اطلاعات تفکیک شده برای ساختمان ها از طریق منابع کافی ایجاد شود.

شکرچی زاده در عین حال گفت: الگوی ملی ساختمان های سبز در حال تدوین نهایی است و سامانه پایش انرژی اطلاعات ساختمان با نظر مساعد معاونت مسکن و ساختمان، با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برنامه توسعه عمران ملل متحد در ایران تهیه و تدوین شد که امروز مراسم رونمایی و بهره برداری از این سامانه انجام شد.