شناسهٔ خبر: 86067 - سرویس مسکن و شهرسازی

اهم اخبار حوزه مسکن در هفته‌ای که گذشت

الزامی شدن رعایت کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های جدیدالاحداث/ دستورالعمل اجاره‌داری حرفه‌ای در مراحل تصویب قرار دارد/افتتاح حساب ۱۱۵۷۴۴ متقاضی مسکن ملی

شهر تهران الزامی شدن رعایت کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های جدیدالاحداث، اعلام مراحل نهایی تصویب دستورالعمل اجاره‌داری حرفه‌ای، تدوین مشوق‌های مصرف‌کنندگان بهینه انرزی، الزام درج و ثبت اطلاعات سکونتی مردم در سامانه املاک و اسکان، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن طی هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

مصرف بهینه انرژی در ناوگان حمل و نقل و ساختمان الزامی می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان رونمایی از سامانه پایش اطلاعات انرژی در ساختمان از رایزنی با وزارت علوم برای بهینه کردن مصرف انرژی در ساختمان خبر داد. وی تاکید کرد: از وزیر علوم درخواست کرده ایم که مقررات ملی و کنترل ساختمان را در درون رشته‌های مهندسی لحاظ کند تا دانشجویانی که در حوزه مهندسی و عمران با مقررات ملی ساختمان آشنا شوند که البته این اقدام هم مورد استقبال قرار گرفته و امیدواریم این اتصال و کسب اطمینان از آموزش مقررات ملی ساختمان در بین مهندسان کشور  نهادینه شود.

مشوق‌های مصرف‌کنندگان بهینه انرژی تدوین می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که رعایت ویرایش چهارم مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان برای ساختمان های جدیدالاحداث الزامی است از تدوین مشوق برای مصرف‌کنندگانی که انرژی را بهینه مصرف می‌کنند، خبر داد. وی ادامه داد: ساختمان‌های جدید الاحداث از شروع صدور پروانه ساختمانی باید مقررات ملی ساختمان، مبحث ۱۹ که ویرایش چهارم آن در سال جاری منتشر شد را رعایت کنند. مقررات ملی ساختمان، تکالیف، زوایای مختلف کار و الزامات ساخت‌و‌ساز استاندارد را برای کاهش مصرف انرژی تعیین کرده است. مهندسان مشاور، طراحان ساختمان، سازندگان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی همه مکلف هستند این الزامات مقررات ملی ساختمان را در محصولات خود و در اجرای بناها و تاسیسات رعایت کنند.

آمار تحلیلی بازار مسکن منتشر می‌شود

وزیر راه و شهرسازی بر پیشران بودن نظرات کارشناسانه معاونت مسکن و ساختمان در بخش کلان دولت تاکید کرد و گفت: آمار تحلیلی بازار مسکن با تکیه بر تحلیل های جامع اقتصادی، منتشر می شود. عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در شورای پول و اعتبار عضو است و این عضویت باید با تاثیرگذاری بیشتری در تصمیمات مربوط به مسکن از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی همراه باشد، توضیح داد: تصمیماتی که در حوزه بانکی گرفته می‌شود تاثیر مستقیمی روی قیمت‌ها می‌گذارد. بنابراین باید ترتیباتی اتخاذ شود که در تصمیم گیری های مربوط به حوزه های مرتبط با بخش مسکن، وزارتخانه راه و شهرسازی نقش موثرتری داشته باشد.

الزام درج و ثبت اطلاعات سکونتی مردم در سامانه املاک و اسکان

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی از الزام مردم به درج و ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان خبر داد و تصریح کرد: واحدهای مسکونی ملی میانگین حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان احداث و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از اهدافی که افزایش نرخ مالیات برای خانه‌های خالی دنبال می‌کرد ورود خانه‌های خالی به بازار مسکن و تعادل در این بازار بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در مرحله اول بعد از راه اندازی سامانه املاک و اسکان شناسایی شد و حدود ۵۰ درصد از واحدهای کل کشور هم اکنون، شناسنامه‌دار و مالکیت آنها شناسایی شده است.

به گفته محمودزاده، بنا بر اطلاعات کنونی سامانه املاک و اسکان، بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار بیش از یک واحد مسکونی داشتند.

الگوى ملى ساختمان‌‌هاى سبز در حال نهايى‌‌شدن

شکرچی‌زاده رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى در مراسم رونمايى از سامانه پايش اطلاعات انرژى در ساختمان، ضمن معرفى ويژگى‌‌‌هاى سامانه، گفت: در كشورمان متاسفانه كارنامه قابل‌‌قبولى براى مصرف انرژى وجود ندارد. در عين حال چشم‌اندازهاى روشنى نيز وجود ندارد. به همين دليل ضرورت دارد تا در بخش ساختمان، برنامه‌‌های كاهش مصرف انرژى تدوين و تهيه شود.

رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى، ادامه داد: يك‌‌ششم یارانه انرژى در دنيا را امروزه ايران، پرداخت مى‌كند كه حدود ١٧ درصد است. اين در حالی است كه جمعيت ايران يك درصد جمعيت دنياست. در عين حال مصرف بالاى انرژى از سوى پردرآمدها انجام می‌شود كه اين روند بايد اصلاح شود.

ممنوعیت ساخت‌وساز ساختمان‌های مهم در حریم گسل‌های اصلی کلانشهرها

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب حریم اصلی گسلی ۶ شهر تهران، کرج، تبریز، مشهد، کرمان و زنجان خبر داد و گفت: مدارس، پمپ‌های گاز و بنزین، ساختمان‌های مهم نیز در زمره ساختمان‌های مهم تصویب شده‌اند. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه بر ممنوعیت ساخت و ساز بر حریم گسل‌ها تاکید شده بود، اما نقشه های حقوقی قابل اعتمادی برای آن وجود نداشت، توضیح داد: هم‌اکنون نقشه‌های حقوقی حریم اصلی گسل‌ها تعیین شده است و با ابلاغ آن می‌توان ممنوعیت ساخت‌وساز ساختمان‌های مهم را در آن حریم‌ها پیگیری کرد.

افتتاح حساب ۱۱۵۷۴۴ متقاضی مسکن ملی

مدیر امور اعتبارات بانک مسکن از افتتاح حساب ۱۱۵ هزار و ۷۴۴ متقاضی مسکن ملی در بانک خبر داد و گفت: طبق آخرین آمار در سالجاری ۳۶ هزار و ۸۸۱ واحد مسکونی مهر، فروش اقساطی شده است.