شناسهٔ خبر: 86112 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیات مدیره بانک مسکن تشریح کرد:

چهار مزیت بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های زیرساخت

سیدمحسن فاضلیان عضو هیات مدیره بانک مسکن چهار مزیت استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های زیرساخت را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، سیدمحسن فاضلیان، عضو هیات‌مدیره بانک مسکن، با اشاره به طولانی‌بودن دوره ساخت تا بهره‌برداری پروژه‌های آزادراهی که ممکن است به‌طور متوسط بین سه تا پنج و حتی تا ۱۰ سال زمان ببرد، گفت: سرمایه‌گذار حقیقی یا حقوقی که در پروژه‌های زیرساختی در قالب تامین مالی مشارکت می‌کند، انتظار دارد که در مقابل تزریق پول به پروژه، منفعتی در قالب کوپن‌های بین دوره‌ای یا سود اقتصادی کسب کند. بنابراین یک گلوگاه مهم در تامین مالی پروژه‌های زیرساخت، سود میان‌دوره‌ای است که سرمایه‌گذار از زمان آغاز تا سررسید پروژه مطالبه می‌کند.

وی ادامه داد: اولین مزیت بازار سرمایه آن است که می‌تواند اوراقی را طراحی کند که سود بین دوره‌ای نداشته باشد؛ بنابراین وقتی سرمایه‌گذار وارد پروژه‌ای می‌شود، می‌تواند اصل و سود پول خود را در سررسید مطالبه کند. در عین حال اگر به هر دلیلی سرمایه گذاری اوراق تامین مالی یک پروژه را خرید و درخواست ابطال ورقه خود را بین دوره آغاز تا سررسید پروژه داشت، رکنی به اسم بازارگردان وجود دارد که می‌تواند این اقدام را انجام دهد.

وی به دومین ویژگی ممتاز و مزیت بازار سرمایه در تامین این نوع از پروژه‌ها اشاره و اظهار کرد: دومین ویژگی بازار سرمایه خاصیت تقسیم پذیری است که بازار پول فاقد آن است. به این معناکه اگر پیمانکار یک پروژه زیرساخت برای تامین مالی رقمی معادل ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشته و به بانک مراجعه کند ممکن است به دلیل بالابودن رقم مورد نیاز درگیر بوروکراسی پیچیده و زمان بر اداری شود اما در بازار سرمایه می توان برای تامین مالی این رقم، ورقه های ۱۰۰ هزار تومانی منتشر کرد تا هر فردی برحسب توان خود وارد بازار شود و همین روش ریسک تامین مالی را به شدت کاهش می‌دهد.

این عضو هیات‌مدیره بانک مسکن همچنین سومین مزیت بازار سرمایه برای این پروژه‌ها را شفافیت دانست و گفت: در تمام ارکان تعریف شده در بازار سرمایه شامل بانی متقاضی تامین مالی،تاسیس نهاد واسطه، روز عرضه اوراق، مرحله فروش اوراق، بازارگردانی، مراحل پرداخت کوپن و رکن ضامن همگی در یک بسته کاملا شفاف که مورد ارزیابی و نظارت قرار دارد پیش می‌رود و همین موضوع می‌تواند ضمانت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاران باشد.

فاضلیان با اشاره به حجم نقدینگی موجود در کشور و احتمال افزایش آن تا سال آینده، به چهارمین ویژگی بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: نقدینگی اضافه شده به معنی وجود یک تقاضای بالقوه در اقتصاد کشور است که می‌تواند منشا بروز تورم افسار گسیخته یا سفته‌بازی در بازارهای مختلف باشد اما اگر مسیر توزیع نقدینگی را در پروژه‌های اقتصادی تعریف کنیم که دارای ارزش افزوده در اقتصاد باشد کم‌ترین هزینه و بالاترین کیفیت را در مدیریت نقدینگی موجود در جامعه ایجاد خواهیم کرد.