شناسهٔ خبر: 86380 - سرویس جاده‌ای

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک عنوان کرد

امکان صادرات ۴ میلیون تن قیر در صورت افزایش تولید/ ضرورت استفاده از آسفالت‌های ماستیکی در کشور/ سیستم "رده‌بندی عملکردی قیر" باید گسترش یابد

دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از امکان صادرات چهار میلیون تن قیر در صورت افزایش تولید این فرآورده نفتی در کشور خبر داد و بر ضرورت استفاده از آسفالت‌های ماستیکی و گسترش سیستم رده‌بندی عملکردی قیر در محورهای جاده‌ای تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید کیان‌پور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، روز سه‌شنبه، ششم آبان‌ماه در بخشی از آیین آغازین "دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات" با بیان اینکه سالانه ۱۴۰ میلیون تن قیر در دنیا تولید می‌‌‌شود، گفت: از این میزان، ۱۰۰ میلیون تن در خود کشورها تولید می‌شود و ۴۰ ملیون تن نیز میزان قیری است که کشورهای مختلف وارد می‌کنند.

او با بیان اینکه ایران، هفتمین تولیدکننده و چهارمین صادرکننده قیر در دنیا است، افزود: ما می‌توانیم علاوه بر تامین نیاز داخلی، تا سه برابر ظرفیت داخل را به‌‌عنوان ظرفیت صادراتی تولید کنیم. هم‌اکنون ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود که می‌توانیم این میزان را تا ۹ میلیون تن افزایش دهیم و بر این اساس، ظرفیت صادرات چهار میلیون تن قیر را خواهیم داشت.

کیان‌پور با اشاره به اینکه قیرهای تولیدی در حوزه خلیج‌‌فارس تا مدت‌ها بر اساس درجه نفوذ، رده‌‌بندی می‌شد، یکی از اساسی‌‌‌‌ترین اتفاقاتی که در این حوزه انجام شده است را روی کار آمدن رده‌‌بندی جدید انتخاب قیر بر اساس طبقه‌بندی عملکردی(Performance Griding) دانست که نسبت‌‌‌به سیستم‌های قبل، دقیق‌‌تر عمل می‌کند و گفت: این کار از سال ۹۰ در کشور مورد توجه قرار گرفت و اکنون ضروری است که این روش در کشور مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با تاکید بر ضرورت گسترش سیستم رده‌بندی PG در کشور و جایگزینی این سیستم با روش‌های قبلی در نشریه‌های ۲۳۴ و ۱۰۱ سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: با روی کار آمدن سیستم PG می‌توانیم، مباحثی نظیر، چسبندگی، سن، دما و ... را لحاظ و قیری متناسب با شرایط پروژه تولید و استفاده کنیم و به سمت جایگزینی پلاستیک‌ها با الاستومرها برویم.

او همچنین مدنظر قرار دادن مشخصات فنی و شیمیایی قیر را از دیگر ضروریات این حوزه برشمرد و عنوان کرد: باید با لحاظ روش‌های نوین، آسفالتی پلیمیری را توسعه دهیم و تلاش کنیم که این محصول نهایی، افزون بر صرفه اقتصادی از بهترین مشخصات فنی پیروی کند و کار را به یک سرانجام مناسب برساند.

کیان‌پور در ادامه به تجربه دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: دنیا در اجرای آسفالت‌های روکش و حفاظتی به‌سمت SMA رفته است و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، قیمت کنونی یک تن قیر در بازارهای جهانی را افزون بر ۳۳۰ دلار ذکر کرد و افزود: این ماده ارزشمند، حداقل ۱۶۰ نوع کاربرد در دنیا دارد و در صنایعی نظیر، رنگ‌سازی، نفت، پتروشیمی و ... استفاده می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه ما چهارمین صادرکننده قیر فرآوری‌‌شده خالص در دنیا به شمار می‌رویم باید از دانش سایر بازیگران این حوزه استفاده کنیم و به سمتی برویم که طول عمر مفید روکش آسفالت راه‌های کشور افزایش به بیش از ۵ سال افزایش یابد.

آسـفالت ماسـتیکی سـنگدانه‌ای(SMA)، جزو خانواده آسفالت‌های داغ و روکشی باربر است که از خصوصیات مقاومتی مناسبی برخـوردار اسـت. این نوع از آسفالت، دارای استخوان‌‌بندی درشت‌‌‌دانه، شامل سـنگدانه، قیـر، فیلـر و الیـاف اسـت. ایـن ترکیب روسازی دارای درصد درشتدانه بالا، فضاهای خالی کمتر و قیر بیشتری نسبت‌‌‌به آسـفالت‌‌ سنتی است.