شناسهٔ خبر: 86400 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

شهرهای جدید، شهرک‌سازی را در اولویت اجرای طرح اقدام ملی مسکن قرار دهد/ تولید مسکن با الگوهای الحاق، تغییر کاربری و شهرک‌سازی، سرعت می‌گیرد

جلسه پیگیری روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن وزیر راه و شهرسازی بر تسریع و همکاری بیشتر دست‌اندرکاران اجرای طرح اقدام ملی مسکن تاکید کرد و گفت: تولید مسکن با الگوهای الحاق، تغییر کاربری و شهرک‌سازی، سرعت می‌گیرد که در اینکار تمامی دست‌اندرکاران اهتمام ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای که روز گذشته ۶ آبان در ساختمان دادمان به منظور پیگیری روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن برگزار شد، بر تسریع در احداث و تکمیل پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن با همکاری بانک‌ها و سایر دستگاه‌های استان‌ها تاکید کرد و گفت: اجرای طرح اقدام ملی مسکن دستوری فراگیر است و تمامی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی اعم از عمران شهرهای جدید و همچنین ادارات کل استانی باید در این خصوص پایبندی و التزام عملی داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی در جلسه ویدئوکنفرانس با تمامی دستگاه‌های اجرایی تابعه وزارت راه و شهرسازی در استان‌های کشور، توجه بر سه مطلب را به تمامی دست‌اندرکاران اجرای طرح اقدام ملی مسکن یادآور شد و اعلام کرد: ضروری است نسبت به برنامه‌ریزی برای تامین اراضی و انجام ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در شهرهایی که در مراحل قبلی ثبت‌نام انجام نشده است، اقدام شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: در شهرهایی که ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن انجام و متقاضیان نسبت به واریز سهم آورده اقدام نکرده‌اند، در صورت کمبود اراضی موردنیاز باید در اسرع وقت تامین اراضی با اتخاذ تمهیدات لازم از جمله الگوی الحاق، الگوی تغییر کاربری و الگوی استفاده از دستورالعمل شهرک سازی، تولید مسکن پیگیری و دنبال شود.

اسلامی بر رفع بوروکراسی اداری در اجرای طرح اقدام ملی مسکن تاکید کرد و توضیح داد: با تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی و به کارگیری ظرفیت‌های استانی باید روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن، تسریع شود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص شهرک‌سازی، پیش‌تر دستورالعملی از سوی وزارت راه و شهرسازی به تمامی استان‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه ابلاغ شده است، گفت: در خصوص شهرک‌سازی، تمامی دست اندرکاران اجرای طرح اقدام ملی مسکن از جمله شرکت عمران شهرهای جدید، اهتمام بیشتری داشته باشند.

اسلامی تصریح کرد: شهرک‌سازی شیوه نامه روشن و واضحی دارد که  در این خصوص ضروری است گام‌های جدی‌تری برداشته شود. شهرهای جدید مکلف به اجرای این دستورالعمل بوده و انتظار می‌رود تا اجرای آن با اهتمام ویژه پیگیری شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقاضاهایی از سوی بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص شهرک‌سازی به شرکت عمران شهرهای جدید و پیشنهادات مطروحه از سوی شرکت عمران شهرهای جدید مشتمل بر ایجاد ۳۷  شهرک صنعتی مسکونی با قابلیت ایجاد ۲۴۵ هزار واحد مسکونی، گفت: شهرک سازی توسط شرکت عمران شهرهای جدید باید به جدیت پیگیری و دنبال شود.

وی روش تامین مالی و ایجاد سازوکارهای مناسب را از دیگر اقدامات موفق در اجرای طرح اقدام ملی مسکن برشمرد و گفت: بانک مسکن در خصوص تامین مالی اجرای طرح اقدام ملی مسکن، اهتمام داشته باشد تا روند اجرای طرح تسریع شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در دولت در تلاش هستیم تا قیمت تمام شده واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی را از طریق تامین مصالح، مهار کنیم.

وی یادآور شد: تامین مالی از سوی بانک و ایجاد سازوکارهای مناسب جهت تزریق به موقع منابع مالی به پروژه‌های این طرح منجر به کاهش قمیت تمام‌شده واحدهای مسکونی واگذارشده به متقاضیان خواهد شد.