شناسهٔ خبر: 86424 - سرویس ریلی

یک فعال بخش خصوصی بیان کرد

آمادگی بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در مسیر ریلی خواف – هرات/ بخش خصوصی در انتظار تعامل و پشتیبانی دولت

بازدید وزیر راه از ایستگاه راه آهن خواف  یکی از فعالان بخش خصوصی از آمادگی بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در مسیر ریلی خواف – هرات خبر داد و عنوان کرد که این بخش تاکنون به تأسیس و تشکیل پایانه‌های لجستیک ، پایانه‌های تخلیه و بارگیری ریلی و نیز ایجاد بنادر خشک در این مسیر ریلی اهتمام داشته است.

احمد فرخی، فعال بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و مدیر یکی از بنادر خشک خصوصی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در پاسخ به این سوال که «راه‌اندازی راه‌آهن خواف – هرات چه مزایایی برای بخش خصوصی می‌تواند در بر داشته باشد؟» اظهار کرد: این مسیر ریلی یک نیاز واقعی در توسعه صادرات کشور و به ویژه ترانزیت کالا از سرزمین جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و از سویی به توسعه روابط و دوستی‌های بین دو کشور منجر خواهد شد که قطعا برای بخش خصوصی نیز فرصت‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌ها فراهم می‌شود.

وی با استقبال از راه‌اندازی خط ریلی خواف – هرات، عنوان کرد: این موضوع هیچ پیامد منفی به همراه نخواهد داشت، بخش خصوصی کوتاه نگر نیست و ایجاد کسب‌وکار در حوزه حمل‌ونقل ریلی مانع از سایر کسب‌وکارها در حوزه حمل‌ونقل نمی‌شود، در صورت راه‌اندازی هر چه سریعتر این مسیر ریلی، توان صنعت حمل‌ونقل ما افزون می‌شود، صادرات توسعه مطلوب پیدا می‌کند و به ویژه در مبحث ترانزیت کالا بسیاری از مشکلات حمل‌و‌نقل جاده‌ای از بین رفته و شاهد توسعه عالی در این بخش خواهیم بود .

فرخی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی علاقمند است که در تمامی زمینه‌هایی که به او اجازه فعالیت داده می‌شود سرمایه‌گذاری کند، افزود: ولی افسوس که این بخش در بیشتر اوقات با بی‌مهری‌ها و عدم پشتیبانی بخش دولتی مواجه شده و در اکثر مواقع از نهادهای سرمایه‌ای به ویژه بانک‌ها سرخورده و عاجز مانده است .

وی با بیان اینکه بخش خصوصی کاملا آمادگی دارد که در همه حوزه‌های مسیر ریلی خواف – هرات سرمایه‌گذاری و فعالیت نماید، یادآور شد: بخش خصوصی تا کنون به تأسیس و تشکیل پایانه‌های لجستیک ، پایانه‌های تخلیه و بارگیری ریلی و نیز ایجاد بنادر خشک در این مسیر ریلی اهتمام داشته است؛ اما نکته این جاست که فعال شدن و کارآمدی این‌ها بستگی مستقیم به بخش دولتی دارد و این در حالی است که هنوز این تعامل به ثمر نرسیده و اکنون این بخش با رکود، سکون و در نهایت زیان و افسردگی سرمایه‌گذاران روبرو است .

فرخی درباره موانع سرمایه‌گذاری در ایران گفت: قوانین مخل کسب‌وکار باید شناسایی و اصلاح شوند، تسهیلات قانونی بر اساس ضوابط باید در اختیار همگان قرار گیرند. اکنون بسیاری از منابع مالی کشور و بانک‌ها یا به هدر یا به ناکجاآباد می‌روند. موانع مخل از رونق تولید و کسب‌وکار باید شناسایی شوند و اصلاح یا انحلال آن‌ها صورت پذیرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده از سوی انجمن بنادر خصوصی ایران در رونق بخشی به کسب‌وکار کشور، اظهار کرد: انجمن ما در ایجاد بنادر دریایی و بنادر خشک خصوصی فعال بوده‌اند و آنچه در توان داریم را در اختیار گذاشته‌ایم.

این عضو انجمن بنادر خصوصی ایران با یادآوری از اینکه بخش خصوصی توان بسیار بالایی جهت ایجاد اشتغال در کشور دارد، بیان کرد: اگر کسب‌وکاری راه‌اندازی شود، اجازه کار داشته باشد و مانع تراشی نباشد و جای آن را همکاری بگیرد به هیچ وجه نمی‌توان در حوزه حمل‌ونقل در ایجاد اشتغال عدد تعریف کرد .

فرخی تاکید کرد: اگر به صنعت حمل‌ونقل در همه شاخص‌ها اهمیت داده شود ، ما در کشور موضوعی به نام بیکاری نخواهیم داشت .

این مدیر بخش خصوصی با اشاره به برخی از پندارها مبنی بر اینکه بخش خصوصی به دنبال سوءاستفاده از موقعیت‌ها است، گفت: بخش خصوصی هرگز به دنبال سوء استفاده نبوده و نظام نهادینه بازار کسب‌وکار اجازه سوءاستفاده را به کسی نمی‌دهد .

وی خاطرنشان کرد: همواره در موضوع کالا و خدمات دو طرف خریدار و فروشنده وجود دارند  که به هم وابسته و با احترام متقابل کار می‌کنند و برای تداوم این همکاری به سلامت و صداقت و اعتبار نیازمندند. بنابراین در این رابطه هرگز سوءاستفاده راه پیدا نمی‌کند .