شناسهٔ خبر: 86550 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خبر داد:‌

بازگشت ۲۷ هکتار از اراضی ملی تپه "سرخه" لواسان به بیت‌‌المال

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، حفاظت از اراضی ملی را از اولویت‌های اساسی این اداره‌کل برشمرد.

خلیل محبت‌‌خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اعلام اینکه با دستور رئیس قوه‌‌قضاییه و رای دیوان ۲۷ هکتار از اراضی تپه "سرخه" لواسان به‌عنوان اراضی ملی قطعیت یافته و به مالکیت دولت به نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن بازگشته است،  اظهار داشت: دستگاه قضایی در این خصوص همکاری بسیار خوبی با اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران داشته است .

او افزود: اراضی تپه سرخه لواسان بیش از ۷۳ هکتار وسعت دارد و تاکنون ۳۹ هکتار آن ملی شده است؛ اما متاسفانه متصرفان در چند سال گذشته در زمین‌های مرتعی این تپه، اقدام به دریافت اسناد تک برگ و تفکیک آن به قطعات و در نهایت ساخت و ساز کرده‌اند.

محبت‌خواه ادامه داد: هم‌اکنون این میزان به بیش از ۸۰ قطعه رسیده و ساخت و ساز‌ها در این منطقه افزایش داشته است که در این زمینه یگان حفاظت اراضی اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران برنامه منسجمی برای رفع تصرف دارد.

او با بیان اینکه حفظ انفال و بیت‌المال یکی از مهم‌ترین چالش‌های وزارت راه و شهرسازی است گفت: عملیات اجرای حکم قضائی مبنی بر ملی شدن این اراضی، انجام گرفته است.

محبت‌خواه گفت: این اراضی با هدف حفظ انفال و عرصه‌های ملی و با توجه به سیاست‌های تحولی رئیس قوه‌قضائیه در خصوص حفاظت از اراضی ملی و حقوق بیت‌المال در حوزه قضائی و در اجرای حکم قطعیت یافته اصداری از سوی دادگاه به دولت بازگردانده شده است.

وی ارزش ریالی ۲۷ هکتار از اراضی ملی بازگشت داده شده به بیت‌المال در اراضی تپه سرخه لواسان (قسمتی از پلاک ۲۰ اصلی ) را بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.