شناسهٔ خبر: 86557 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد

تلاش برای تکمیل خط ریلی همدان-سنندج تا پایان تابستان ۱۴۰۰/ خط ریلی سنندج-باشماق در مرحله مطالعات اولیه

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به در دست اقدام بودن هفت برنامه اجرایی در حوزه ریلی، ابراز امیدواری کرد، خط ریلی همدان-سنندج تا پایان تابستان ۱۴۰۰ تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم ریل‌گذاری مکانیزه راه‌آهن همدان-سنندج با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور درخصوص توسعه صنعت و خطوط ریلی کشور اظهار داشت: مطابق وعده رئیس‌جمهور بابت اتصال ۵ استان به خطوط ریلی این کار انجام و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ این استان‌ها به ریل متصل شدند.

وی ادامه داد: در این زمینه ۷ برنامه اجرایی در دست اقدام قرار دارد که یکی پس از دیگری و حداکثر تا پایان سال آینده به افتتاح خواهند رسید. یکی از این موارد، اتصال همدان به سنندج و همچنین یک خط اتصالی از همدان به ملایر است که کار روی آن‌ها با سرعت در حال انجام بوده تا به این ترتیب، راه‌آهن غرب کشور تکمیل شود. در این خصوص امیدواریم، پروژه خط ریلی همدان-سنندج تا پایان تابستان آینده به اتمام رسیده و مردم امکان استفاده از آن را پیدا کنند.

رشد ۲۵ درصدی جابه‌جایی بار از طریق ریل در سال ۹۸

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره با اینکه راه‌آهن به‌خوبی مورد استقبال مردم قرار گرفته است، تصریح کرد: میزان بار جابه‌جا شده توسط راه‌آهن در سال ۹۸ نسبت‌به سال قبل از آن ۲۵ درصد افزایش یافته است و در بنادر هم از ابتدای سال جاری، جابه‌جایی ریلی بار تقریبا ۲ برابر شده است؛ به نحوی‌که در سال گذشته توانستیم جابه‌جایی ۵۰ میلیون تن بار را تجربه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این مراسم درخصوص اتصال راه‌آهن ایران به کشورهای همسایه با اشاره به اهمیت این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اتصال راه‌آهن به کشورهای همسایه و گسترش خطوط ترانزیتی برای ایران اهمیت زیادی دارد.

افتتاح راه‌آهن ایران به افغانستان تا پایان آبان

وی افزود: در همین چارچوب تا آخر آبان‌ماه، راه‌آهن ایران به افغانستان افتتاح خواهد شد و در این زمینه پروژه راه‌آهن خواف-هرات، یک خط ریلی مهم برای تبادلات منطقه‌ای است. این ایده برای اتصال سایر مناطق به کشورهای همسایه دنبال می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: موضوع مهم در راه‌آهن این است که در بحث زیرساخت، لکوموتیو و واگن، از همه ظرفیت‌های ساخت داخل بهره برده شده است. تمام تلاشمان این است که در این زمینه هیچ وابستگی وجود نداشته باشد تا ایران به قطب صنعت ریلی منطقه تبدیل شود و صنعتگران کشور با سهم داشتن از بازارهای جهانی، در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشند.

خط ریلی سنندج–باشماق در مرحله مطالعات اولیه

 وی درخصوص خط ریلی سنندج–باشماق که مطالعات آن در دستور کار قرار گرفته است، گفت: این خط ریلی در مرحله مطالعات اولیه است. در این زمینه مذاکرات مقدماتی با کشور عراق انجام شده و این خط ریلی نیز در ادامه اتصال مناطق مختلف کشور از طریق ریل به کشورهای همسایه در حال پیگیری است.

وی افزود: با توجه به تمرکز وزارت راه و شهرسازی درخصوص توسعه و تمرکز بر تبادلات تجاری با کشورهای همسایه، همه پروژه‌ها در این زمینه برای گسترش روابط دوسویه در خصوص اتصالات مرزی و بین‌المللی اهمیت دارد.