شناسهٔ خبر: 86642 - سرویس وزارتی

مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی اعلام کرد:

امکان بهره برداری از تمامی مزایای قانونی منطقه آزاد در چابهار/ آمادگی سازمان برای اعطای تسهیلات بابت خرید کشتی مسافری ساخت داخل / تجهیز و آماده بودن پایانه مسافری چابهار

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سفر مقام عالی وزارت ۲۵ پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی در بندر چابهار داشتیم و بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان در حوزه بهره‌برداری و ۳۳۰۰ میلیارد تومان در قالب پروژه‌های اجرایی، پروژه آغاز و یا افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه سفر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به استان سیستان و بلوچستان و بندر چابهار با اشاره به افتتاح و بهره برداری از پروژه های متعدد در این بندر اظهار داشت: تعدادی از پروژه‌ها  در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز و عملیات اجرایی تعدادی از آن‌ها شروع شده و برخی از پروژه‌ها نیز شامل تاسیسات روبنایی و بخشی دیگر شامل پایانه‌های کانتینری می‌شود که در دست ساخت قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه پروژه ها با تکمیل رو بنا‌ها و تاسیسات مورد نیاز آماده بهره برداری می‌شوند، گفت: در سفر مقام عالی وزارت ۲۵ پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی در بندر چابهار داشتیم و بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان در حوزه بهره‌برداری و ۳۳۰۰ میلیارد تومان در قالب پروژه‌های اجرایی، پروژه آغاز و یا افتتاح شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژه‌ها در ترافیک دریایی و خدمات دهی مناسب بوده و در ارتقای تجارت دریایی چابهار تاثیر بسیار زیادی دارند، تصریح کرد: در همین زمینه کانتینر‌های حاوی میوه‌های صادراتی از بندر چابهار به چین و هند ارسال شدند. 

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات چابهار با سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریا نوردی و پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا  کلنگ زنی شد و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته تا ۲ سال آینده این پروژه تکمیل می‌شود تا کالای اساسی در یک یا چند بندر متوقف نشود.

راستاد توضیح داد: داشتن سیلو‌های غلات کمک می‌کند تا مدت زمان نگهداری کالا‌های اساسی در بندر افزایش یابد و شاهد بهبود کیفیت عملیات تخلیه کالا‌ها در بندر چابهار خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اقدامات توسعه‌ای در بندر چابهار در راستای توسعه نقش و جایگاه این بندر انجام می گیرد، ادامه داد: بهبود دسترسی بندر چابهار به پسکرانه و ایجاد کریدور لجستیکی در چابهار انجام شد و با بهبود جاده های دسترسی و اتصال ریل به این بندر میزان بهره وری ارتقا می‌یابد.

وی تاکید کرد: تسهیلات و مزایای قانونی مناطق آزاد و مناطق اقتصادی برای بنادر تجاری شرایط ویژه‌ای رقم می‌زند و در حال حاضر می‌توان از تمامی مزایای قانونی منطقه آزاد در بندر چابهار بهره برد.

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: سازمان بنادر در زمینه گردشگری دریایی و زیر ساخت تجاری برنامه‌های متنوعی در دست اجرا دارد و بندر گردشگری در چمخاله گیلان در دستور کار بوده رشد ۵۰ درصدی داشته است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی با بیان اینکه اسکله‌های شناور برای ناوگان گردشگری و بهبود شرایط فرصت‌های گردشگری بهره برداری شده است، افزود:زیرساخت ها و روبنا‌های گردشگری زیادی در بنادر ساحلی در حال افزایش است.

معاون وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: پایانه مسافری بندر چابهار  آماده و تجهیز است پیش از این خط دریایی مسافری چابهار مسقط برقرار بود که به دلیل نبود تقاضا و مسافر شرکت کشتیرانی تردد را متوقف کرد.

وی ادامه داد: ظرفیت برای برقراری خط مسافری چابهار به عمان و بالعکس وجود دارد و سازمان بنادر بدون اخذ تعرفه‌های بندری خط مسافری دریایی را آماده می کند. همچنین سازمان بنادر آماده اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده برای خرید کشتی مسافری ساخت داخل است. لازم به ذکر است که از بندر چابهار مسیر دریایی مسافری به سایرکشور‌های هم جوار قابل راه اندازی است.