شناسهٔ خبر: 86654 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد

نقشه مخاطرات راه‌ها تهیه و تدوین می‌شود/ارایه راهکارهای کاهش مخاطرات فرونشست زمین در مناطق شهری و برون‌شهری در همکاری با سازمان زمین شناسی

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب که آن مرکز در خصوص حوزه حمل و نقل و ساختمان، راهکارهای کاهش مخاطرات و افزایش ایمنی را در دستور کار دارد از تهیه و تدوین نقشه مخاطرت راه‌ها خبر داد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اقدامات آن مرکز در راستای ارایه راهکارهای عملیاتی برای کاهش مخاطرات فرونشست زمین در راه‌ها، محورهای برون‌شهری و شقوق حمل و نقل و همچنین ساختمان‌ها در مراکز شهری،گفت: در موضوع راه و انواع آن، مرکز تحقیقات در دو موضوع مخاطرات و کاهش آنها و همچنین ایمنی راه‌ها، مجموعه مطالعات و راهبردهایی را در دست مطالعه دارد. مرکز تحقیقات، تلاش کرده است تا نقشه مخاطرات را برای راه‌های کشور تهیه کند تا چنانچه، زمین لغزشی رخ دهد یا عدم پایداری ایجاد شود، دستورالعمل هایی برای مواجهه با بحران برای دستگاه‌های  اجرایی وجود داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در خصوص ایمنی راه‌ها نیز برنامه عملیاتی به تصویب کمیسیون ایمنی راه‌ها رسیده و در حال ابلاغ است. اجرایی شدن برنامه عملیاتی ایمنی راه‌ها به کاهش تصادف جاده‌ای کمک می‌کند. 

شکرچی‌زاده در بیان دیگر برنامه‌های مرکز در خصوص راه‌ها، توضیح داد: بهبود کیفیت قیر و آسفالت از دیگر برنامه‌های در دست اجرای مرکز است که با دستور وزیر مبنی بر ارقای کیفی قیر این اقدامات در مرکز در حال پیگیری است.

به گفته وی، افتتاح سامانه قیرهای عملکردی و ارایه آن به دستگاه‌های مختلف، این امکان را فراهم می‌کند تا برای هر پروژه، نوع قیر متناسب با شرایط اقلیمی همان منطقه و ترافیک آن در دسترس قرار بگیرد. همکاری مرکز در خصوص کیفیت قیر در آینده نزدیک با آزمایشگاه مکانیک خاک، تاثیرگذاری فراوانی در ارتقای کیفی ساخت راه‌‌ها خواهد داشت.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، همچنین امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات با سازمان زمین‌شناسی را که ۱۴ آبان ماه به امضا رسید، راهکاری مناسب در راستای اجرای بند ض ماده ۱۴قانون مدیریت بحران عنوان کرد و افزود: با امضای این تفاهم نامه مرکز تحقیقات در همکاری با سازمان زمین شناسی، حوزه عمل فرونشست و راهکارهایی را که م یوشد مقدار فرونشست را کاهش داد شناسایی و معرفی می کند. این همکاری مشترک کمک می‌کند تا به شکل مستقیم و غیرمستقیم هم در خصوص کاهش مخاطرات در محورهای برون شهری در خصوص راه ها و هم در بخش ساختمان و مسکن در مناطق شهری، گام‌های موثری برداریم.

وی پیش‌بینی کرد تا با اقداماتی که مرکز در دستور کار دارد، گام‌های موثری در افزایش بهره‌وری در حوزه ساخت و بهره‌برداری از راه‌ها و ساختمان‌ها در سراسر کشور برداشته شود.