محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص خط ریلی خواف – هرات که قرار است اواخر آبان ماه افتتاح شود با اشاره به نقش مهم این پروژه ریلی در افزایش مراوات برونمرزی و ترانزیت کشور و گسترش روابط اقتصادی دولتهای ایران و افغانستان، اظهار داشت: اتصال ریلی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه و توسعه آن از همه مسیرهای ممکن برای افزایش سهم ترانزیت از طریق ریل همواره مورد تاکید بوده و در اولویت قرار دارد.
وی ادامه داد: در این زمینه اتصال راهآهن ایران به افغانستان با تعریف پروژه خواف – هرات در دستور کار قرار گرفت. با بهرهبرداری از این پروژه که با حمایت و سرمایهگذاری جمهوری اسلامی ایران است، فرصتهای بار و مسافر به مقصد افغانستان و از مبدا این کشور و همچنین به سایر مقاصد اعم از کشورهای همسایه، اروپایی همچون ترکیه و اقیانوس هند فراهم میشود و به این شکل یک راه جدید ترانزیتی برای ایران فعال خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پتانسیل بالای این خط ریلی برای حمل صنایع معدنی که در مرز بین ایران و افغانستان وجود دارد، اظهار داشت: به همین خاطر پیشبینی میشود که جابهجایی سالانه حدود ۳ میلیون تن ترانزیت را در سالهای نخستین در این خط ریلی شاهد باشیم.
وی در زمینه میزان حمل بار پیشبینی شده و اتصال این خط ریلی به چابهار در حوزه بندری تصریح کرد: در ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هندوستان، تفاهمنامه سه جانبه بخش ترانزیتی فعال شده است. اتصالات بندری و خط کشتیرانی بندری بین بنادر هندوستان و چابهار و بندرعباس برقرار است و هم اکنون از طریق چابهار بارهای افغانستان و هندوستان از طریق جاده تبادل می شوند.
اسلامی ادامه داد: با ایجاد این خط و اتصال راهآهن به افغانستان بخشی از باری که هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته به خصوص بارهای معدنی، این فرصت را به وجود میآورد که در مدار قرار گرفته و قابل استفاده شوند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با اتصال نخست ریلی ایران به افغانستان در بحث باری و مسافری چقدر به ارزآوری کمک خواهد شد، اظهار داشت: افغانستان یک نقطه اتصال ریلی در مزار شریف دارد که در مرز هیرات به ترمز ازبکستان بوده و این قطعه که از طریق ایران متصل میشود دومین نقطه ریلی این کشور به حساب میآید.
وی افزود: این اتصال ریلی از ایران به افغانستان به درون این کشور امتداد نداشته و حداکثر نقشی که میتواند در این مقطع ایفا کند، مبادله سهمی از بارهای موجود به خصوص بارهایی است که بین تجار مبادله میشود. این میزان چیزی حدود ۳ میلیون تن صادرات و واردات و حدود ۱.۸ میلیون تن ترازیت بوده که با در مدار قرار گرفتن این خط جایگاه خودش را به دست خواهد آورد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به آموزش نیروهای عملیاتی در حوزه ریلی در این خط توسط راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: موضوع مهم در این پروژه ریلی این است که همزمان با برقراری خط ریلی در افغانستان، نیروهای انسانی آموزش دیده و ماهر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
وی افزود: به این ترتیب این ایجاد قابلیت برای راهآهن افغانستان توسط ایران تنها خط ریلی و ساخت ایستگاه نیست بلکه تجهیز و تامین نیروی انسانی در فرآیند یک قرارداد همکاری بوده که با راهآهن جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.
وی ادامه داد:این یکی از مزیتهای این راهآهن جدید بوده که در تعامل با جمهوری اسلامی ایران میتواند همکاریها و روابط را پایدار نگه داشته و برای گسترش آن اعتمادسازی کرد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با امیدواری نسبت به اینکه با پیشنهادهای ارائه شده به دولت افغانستان این خط ریلی از طریق هرات به مزار شریف متصل شود، اظهار داشت: این خط در صورت اتصال میتواند یک خط جدید ریلی ترانزیتی باشد که ایران را به آسیای میانه متصل کرده و یک راه میانبر به کشورهای مقصد در شرق کشور چین باشد.
اسلامی در پایان گفت: این راهآهن در مقطعی از تاریخ به بهرهبرداری میرسد که با شکلگیری دولت جدید افغانستان این امیدواری وجود دارد، پایداری سیاسی در این کشور آغاز شده تا شاهد رونق و شکوفایی اقتصادی و افزایش تبادلات بین دو کشور باشیم و به اعداد و ارقامی که در فرض این برنامه است، نزدیک شویم.