شناسهٔ خبر: 86768 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران:

پیشنهاد افزایش اعتبارات طرح ودیعه مسکن/ نگاه دولت در طرح ودیعه مسکن، حمایتی است

خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های مختلف، آثار و تبعاتی بر بازارهای مختلف دارد، پیشنهاد افزایش اعتبارات طرح ودیعه مسکن را داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در برنامه «چالش» رادیو اقتصاد درباره وام ودیعه مسکن و چالش‌های پیش‌روی این طرح گفت : وام کمک ودیعه مسکن، در عمل آثار و تبعاتی در بازار مسکن داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی با نگاه حمایتی این طرح را دنبال کرده است، افزود : بنا نیست وام ودیعه مسکن تقاضا را در بازار تحریک کند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران همچنین در این برنامه رادیویی با طرح مصادیق، تصریح کرد : تخصیص هر وامی در کشور از جمله وام ودیعه مسکن، خودرو و ... به محض مطرح شدن و حتی  قبل از اجرایی شدنش، بازار را متاثر می‌کند  و این آثار در آمارها مشهود است.

باقرپور در ادامه به آمارهای موجود در بازار مسکن  اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۹ میزان اجاره بهاء طی ۷ ماه اول، بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است که ۴۰ درصد مربوط به ۴ ماه اول است که طرح وام همان زمان مطرح شد و حدود ۶۰ درصد مربوط به سه ماه بعد از آن است که بعد از رسانه‌ای شدن طرح وام ودیعه مسکن بدون اینکه ریالی پرداخت شده باشد، شیب افزایش نرخ اجاره‌بها را داشتیم که دو برابر شد  و این برای همه مستاجران چه کسانی که متقاضی وام بودند و یا کسانی که درخواست گرفتن وام را هم نداشتند، گران تمام شد.

لزوم افزایش اعتبارات طرح ودیعه مسکن
 
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در ادامه به این نکته اشاره کرد که بارها شاهد عدم تحلیل صحیح آماری در طرح‌های مختلف بوده‌ایم.

وی گفت: بر اساس آمار دقیق کمیسیون برنامه و بودجه، در کشور ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار اجاره نشین داریم که حدود ۲ میلیون تقاضای وام دادند که نیمی از تقاضاها، یعنی یک میلیون آن به هر دلیلی رد شد و تنها با تقاضای یک میلیون وام ودیعه مسکن با ارقام ۱۵، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی موافقت شد.

باقرپور افزود :  این آمار نشان می دهد اگر مبلغ وام را به طور متوسط ۳۰ میلیون در نظر بگیریم در حقیقت نیاز به ۳۰ هزار میلیارد  تومان بودجه  داریم، در حالیکه رقم کل تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومان است که پاسخگوی نیاز بازار نیست.