شناسهٔ خبر: 86820 - سرویس استان‌ها

به منظور بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن در استان :

جلسه شورای مسکن استان خراسان شمالی برگزار شد

جلسه شورای مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی 1 دومین جلسه شورای مسکن استان خراسان شمالی به‌منظور بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن در سطح استان در سال 99 برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، اولین جلسه شورای مسکن استان در سال‌جاری با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی و سایر مدیران کل عضو این شورا در محل سالن جلسات استانداری برگزار و آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر و نیز آخرین اقدامات انجام شده برای طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در استان برگزار شد.

غلامرضا هوایی ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در این جلسه با بیان اینکه می خواهیم این استان را به نخستین استان کشور که فاقد نیاز به مسکن است معرفی کنیم، گفت: اولویت احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده در بافت فرسوده هر شهر است و از فرمانداران نیز خواست تا در شورای مسکن شهرستان ها، نیازسنجی و آمار را به شورای مسکن استان اعلام کنند.

وی اضافه کرد: سازمان بنیاد مستضعفان زمین های خود را به منظور اجرای این طرح در اختیار گذاشته تا برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرد اما اولویت اجرا در بافت فرسوده شهرستان ها است.

هوایی تعادل نرخ مسکن، کاهش نرخ اجاره، رونق بازار مصالح و فرصت حمایت از شهرداری ها را از مزایای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی عنوان کرد و یادآور شد: هزار و ۱۷۰ آیتم به صنعت ساختمان سازی وابسته است.

وی با بیان اینکه نیازسنجی افراد فاقد مسکن توسط اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن استان انجام شده است، تصریح کرد: بر این اساس ۱۱ هزار واحد شهری و ۹ هزار واحد مسکن روستایی تا دو سال آینده احداث می شود.

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی اضافه کرد: منابع این طرح از سوی خیرین و بانک اما بخش عمده آن از طریق تسهیلات تامین می شود.

هوایی در بخشی از سخنان خود بر پرداخت ۱۰ درصد حق شهرداری ها توسط اداره کل مسکن و شهرسازی در زمین هایی که شهرک سازی کرده است، تاکید کرد.

سید عبدالمجید نژادصفوی ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: خراسان شمالی دارای ۱۴۳ هزار واحد شهری و صد هزار و ۲۲۱ واحد روستایی است.

وی ضمن ارائه گزارشی از ساخت و سازهای مسکن مهر، خاطرنشان کرد: تا پایان سال، ۹۰۰  واحد مسکن مهر در این استان به بهره برداری می رسد.

نژادصفوی افزود : اجرای طرح اقدام ملی مسکن از طرح‌های بسیار مهمی است که دولت برای خانه‌دار کردن اقشار مختلف جامعه خصوصاً افراد متوسط و کم‌درآمد جامعه ارائه کرد که با توجه به وضعیت اقتصادی استان خراسان شمالی در این راستا باید با جدیت و تعامل همه دستگاهها عملیاتی شود ، اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن و رونق ساخت و ساز، سبب ایجاد اشتغال و رونق بازار می شود.

وی اظهار داشت: در استان، حدود ۵۰ هزار خانوار در واحدهای استیجاری سکونت دارند، البته برخی از این خانواده ها، غیربومی بوده و نیاز به مسکن موقتی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی همچنین به خانه هایی که بادوام نیستند اشاره کرد و افزود : در یه پروسه تا سال ۱۴۰۵ این خانه ها بازسازی خواهند شد.